قیمت عجیب بلیت‌ کنسرت همایون شجریان در بازار سیاه

کدخبر: ۵۰۲۱۰۱
بلیت‌های کنسرت همایون شجریان سر از بازار سیاه درآورده و با قیمت‌های نامعقولی در حال خریدوفروش است.
قیمت عجیب بلیت‌ کنسرت همایون شجریان در بازار سیاه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین هرگاه هزینه‌های زندگی بالا می‌رود، معمولا محصولات صنعت سرگرمی نخستین چیزهایی هستند که از سبد خانوارها برای برآمدن از پس هزینه‌ها حذف می‌شوند. خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که کالاها و نیازهای اساسی‌شان مثل مرغ، گوشت، برنج و روغن و... را تامین کنند تا برای اموری مثل کتاب، سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و... پول بدهند.

اما ناتوانی اغلب مردم از پرداخت هزینه‌های سرگرمی باعث نشده که قیمت کتاب یا بلیت سینما و تئاتر و کنسرت بالا نرود. مدام بر تعداد صفرهای پشت جلد کتاب‌ها افزوده می‌شود و تعداد خریداران کتاب آب می‌رود؛ قیمت بالای بلیت سینما مردم را از سینما گریزان کرده و کار به جایی رسیده که طرح‌های حمایتی قرار است برای سینماها مخاطب دست‌وپا کند؛ تنها معدود افرادی که به تئاتر علاقه‌مندند و درآمدشان اجازه می‌دهد که از پس قیمت بلیت نمایش‌ها برآیند، در سالن‌های تئاتر حاضر می‌شوند.

 در این میان، وضعیت کنسرت‌های موسیقی متفاوت است. اغلب مردم به موسیقی علاقه دارند و دوست دارند اجرای خواننده مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند و حال‌وهوای هیجان‌انگیز کنسرت را تجربه کنند، اما بسیاری از همین مردم از پس خرید بلیت کنسرت‌های موسیقی برنمی‌آیند.

از ابتدای امسال سقف قیمت بلیت‌های کنسرت موسیقی به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و کنسرت رفتن رسما به تفریحی لوکس بدل شده است. طبیعی است که وقتی قیمت بسیاری از کالاهای اساسی بالا رفته، خیلی‌ها نتوانند ۵۰۰هزار تومان خرج شنیدن صدای خواننده مورد علاقه‌شان کنند. قاعدتا مسئولان باید به فکر کنترل هزینه‌ها و نیز سلامت روحی جامعه باشند.

با این حال، برخی هنرمندان هم که وضعیت اقتصادی جامعه و شرایط روانی مردم را درک می‌کنند و خودشان را در قبال جامعه مسئول می‌دانند، سعی می‌کنند با چشم‌پوشیدن از سود خود، شرایطی مهیا سازند که علاقه‌مندان و دوستداران‌شان بتوانند با دغدغه کمتری در رویدادهای هنری حضور پیدا کنند. همایون شجریان یکی از این هنرمندان است که قرار است روزهای اول، دوم، سوم، پنجم و ششم تیر با گروه سیاوش به رهبری آرش گوران در سالن همایش‌های وزارت کشور به صحنه برود.

همایون در صفحه شخصی‌اش از تعیین قیمت پایین بلیت‌ها و رایگان بودن جایگاه ویژه برای دانشجویان خبر داده بود: «برای امکان حضور بیشتر علاقه‌مندان، کمینه بهای بلیت درنظر گرفته شده است و همچنین جایگاه VIP جهت اهدا به دانشجویان اختصاص داده شده است.» کف قیمت بلیت‌های این کنسرت ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن ۳۹۵هزار تومان است تا افراد بیشتری استطاعت خرید بلیت داشته باشند. استقبال از این رویداد هنری چنان بود که وب‌سایت فروش بلیت‌ها در همان دقایق نخست با مشکل مواجه شد و خیلی از علاقه‌مندان نتوانستند بلیت این کنسرت را تهیه کنند.

واکنش همایون شجریان

همایون شجریان در صفحه شخصی‌اش در توضیح این اتفاق چنین نوشت: «دوستان عزیز با پوزش بسیار در همان دقایق اولیه سامانه فروش بلیت با تراکنش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد که با وجود تمهیدات قبلی باعث کندی بسیار زیاد در سامانه شد. اندکی از مراجعان در دقایق اولیه موفق به تهیه بلیت و بسیاری دیگر با مشکل روبه‌رو شدند.

در این وضعیت از سایت تقاضا کردم که فروش متوقف شود تا به سازوکاری کارآمدتر برسیم و خدمتتان اعلام می‌کنیم. خواهشمندم از خرید بلیت از سایت‌های دیگر و با قیمت گزاف خودداری فرمایید. عزیزان به غیر از روزهای اول، دوم، سوم، پنجم و ششم تیرماه که شروع مجدد ارائه بلیت آنها متعاقباً اعلام خواهد شد، با تمدید روزهای بیشتر کنسرت تاریخ‌های دهم، یازدهم و دوازدهم و هفدهم، هجدهم و نوزدهم تیرماه نیز برای حضور شما علاقه‌مندان به آنها اضافه خواهد شد.»

با وجود همه این تمهیدات، بلیت‌های این کنسرت سر از بازار سیاه درآورده و با قیمت‌های نامعقولی در حال خریدوفروش است. اگر  سری به یکی از وب‌سایت‌های خرید و فروش آنلاین بزنید، آگهی‌های فروش بلیت‌های این کنسرت را پیدا می‌کنید.

یک آگهی قیمت ۳بلیت جایگاه E همکف را ۳میلیون تومان اعلام کرده بود. با شماره همراهی که در آگهی آمده بود تماس گرفتیم. صدای مرد جوانی پاسخ ما را داد. خود را خریدار ۳بلیتش معرفی کردیم و خواهش کردیم که کمی تخفیف بدهد. فروشنده گفت همین الان خریداری دیگری تماس گرفته و باید هرچه زودتر بگوییم که واقعا خریدار هستیم یا نه و نهایت تخفیفی که می‌تواند بدهد در حد ۳۰۰هزار تومان است؛ یعنی ۳بلیت ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان. با مراجعه به وب‌سایت فروش بلیت‌ها می‌بینید که قیمت بلیت‌های جایگاه همکف E فاصله فاحشی با رقم فروشنده دارد: ۳۸۵هزار تومان؛ یعنی ۳بلیت برای خود فروشنده یک‌میلیون و ۱۵۵هزار تومان درآمده و حالا تقریبا ۲و نیم برابر قیمت اصلی بلیت‌ها را برای فروش گذاشته است.

در آگهی‌های دیگر این وب‌سایت خرید و فروش آنلاین، چند آگهی با قیمت توافقی، یک آگهی با قیمت یک‌میلیون تومان برای یک بلیت و چندین و چند آگهی دیگر مشاهده می‌شود. البته این آگهی‌ها بعد مدتی از این وب‌سایت حذف شد، اما مطمئنا این وضع تا روز شروع کنسرت‌ها ادامه خواهد داشت و قیمت‌های بازار سیاه بالاتر هم خواهد رفت. جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در هر جایی که تقاضا بیشتر از عرضه است، تقریبا غیرممکن است و درباره این کنسرت هم، تعداد بلیت‌های عرضه‌شده در بازار سیاه هم چندان زیاد نبوده است. تنگناهای اقتصادی که زیاد می‌شود، عده‌ای با سودجویی‌شان نیت خوب آدم‌ها را هم قربانی می‌کنند. ‌

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید