کشف یک علت عجیب برای پوکی استخوان!

کدخبر: ۵۰۴۱۸۶
اقتصادنیوز: محققان توضیح داده اند که پوکی استخوان ناشی از علل ژنتیکی و محیطی است؛ مانند سیگار کشیدن که خودش هوا را آلوده می‌کند.
کشف یک علت عجیب برای پوکی استخوان!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، محققان مطالعه‌ای ۷ ساله را با استفاده از داده‌های بیش از ۵۹۰۰۰ زن در سرتاسر ایتالیا انجام دادند که در آن علت عجیبی برای پوکی استخوان کشف کردند. قرار گرفتن مزمن در معرض سطوح بالای ذرات بزرگ آلودگی هوا با خطر بیشتر پوکی استخوان همراه است.

 

محققان در مطالعه خود از میانگین غلظت ذرات هوا در سراسر ایتالیا در دوره ۲۰۱۳-۲۰۱۹ استفاده کردند که از ۶۱۷ ایستگاه کیفیت هوای موسسه ایتالیایی حفاظت از محیط زیست و تحقیقات در ۱۱۰ استان ایتالیا به دست آمده بود

سپس محققان ارزش قرار گرفتن در معرض ذرات را به افراد شرکت‌کننده اختصاص دادند. آن‌ها دریافتند که تراکم استخوان در ۶۴.۵ درصد از ۵۹۹۵۰ زن که در معرض خطر بالای شکستگی قرار داشتند، نشان دهنده ابتلا به پوکی استخوان بوده است.

احتمال ابتلا به پوکی استخوان در غلظت‌های بالاتر ذرات آلودگی، به‌ویژه در استخوان گردنه کتف و ستون فقرات کمری بسیار بالاتر بود.

این یافته‌ها پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر پوکی استخوان مانند سن، شاخص توده بدنی، وجود شکستگی استخوان، سابقه خانوادگی پوکی استخوان، یائسگی، استفاده از کورتیکواستروئید‌ها یا کورتیکواستروئید‌ها و بیماری مزمن به دست آمد.

محققان توضیح داده اند که پوکی استخوان ناشی از علل ژنتیکی و محیطی است؛ مانند سیگار کشیدن که خودش هوا را آلوده می‌کند.

فلزات سمی

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ناشی از احتراق داخل ساختمان، خطر تحلیل استخوان را افزایش می‌دهد و فلزات سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و آلومینیوم در اسکلت تجمع می‌یابند و بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند.

محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض غلظت‌های پایین ذرات، بی‌خطر تلقی می‌شود و گردنه کتف در مقایسه با ستون فقرات کمری بیشتر مستعد آسیب است.

محققان همچنین توضیح دادند که شواهد حاکی از تأثیر آلودگی هوا بر افزایش خطر و شدت بیماری‌های مختلف نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است اثر ایمنی داشته باشد.

نتایج این مطالعه با یافته‌های سایر تحقیقات مهم در مورد افزایش خطر اپیزود‌های آرتریت روماتوئید و پسوریازیس پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی مطابقت داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید