آمریکایی‌ها در ونزوئلا به دنبال چیستند؟/ماجرای سفر بی سر و صدا

کدخبر: ۵۰۴۸۱۶
در حالی که فشارهای آمریکا و متحدانش علیه روسیه سبب افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود نفت و گاز و افزایش بهای جهانی آن شده است، خبرها از سفر مقام‌های ارشد واشنگتن به کاراکاس حکایت دارد.
آمریکایی‌ها در ونزوئلا به دنبال چیستند؟/ماجرای سفر بی سر و صدا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، طبق گزارش رسانه مطرح آمریکایی، مقام‌های ارشد دولت جو بایدن به منظور بازسازی روابط با ونزوئلا بی سر و صدا به کاراکاس سفر کرده‌اند.

در حالی که فشارهای آمریکا و متحدانش علیه روسیه سبب افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود نفت و گاز و افزایش بهای جهانی آن شده است، خبرها از سفر مقام‌های ارشد واشنگتن به کاراکاس حکایت دارد.

 در حالی که گمانه‌زنی‌ها از تشدید تحرکات واشنگتن برای ترمیم روابط با کاراکاس حکایت دارد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز سه شنبه (امروز) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «مقام‌های ایالات متحده در تلاش برای بازسازی روابط به ونزوئلا بازگشتند».

طبق این گزارش، «مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده در آخرین تلاش برای بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت شده به خانه و بازسازی روابط با غول نفتی آمریکای جنوبی در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، بی سر و صدا به کاراکاس سفر کرده‌اند؛ موضوعی که ایالات متحده را به بازنگری در سایر اهداف سیاست خارجی مجبور می‌کند».

 

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید سفر اخیر مقام‌های این کشور به ونزوئلا آن را به موضوع پیگیری سرنوشت چند نفر از اتباع آمریکا که در این کشور دستگیر شده‌اند، مرتبط دانست از جمله گروهی از مدیران شرکت نفتی «سیتکو» که چهار سال قبل در ونزوئلا به زندان افتاده‌اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، هیات اعزامی دولت جو بایدن به ونزوئلا شامل این دو فرد بوده است: «راجر کارستنس» نماینده ویژه آمریکا در زمینه مسائل مربوط به گروگان‌ها، «جیمز استوری» سفیر واشنگتن در کلمبیا که مسائل مربوط به ونزوئلا هم در حیطه اختیارات او قرار دارد.

 

نیکلا مادور رئیس‌جمهور ونزوئلا طی یک نطق تلویزیونی سفر هیات آمریکایی به کاراکاس را تایید کرد و خبر داد که این هیات با «خورخه رودریگز» رئیس‌ مجمع ملی (پارلمان) ونزوئلا دیدار خواهد کرد.

به گفته مادورو، قرار است طی این دیدار دو طرف درباره «ادامه دستور کار دوجانبه بین دولت ایالات متحده و دولت ونزوئلا» صحبت کنند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، این سفر تازه هیات آمریکایی به دنبال سفر غیرمنتظره ماه مارس این دو مقام به همراه خوان گونزالس مدیر شورای امنیت ملی آمریکا در امور نیمکره غربی انجام شد. سفر ماه مارس اولین سفر مقام‌های کاخ سفید به کاراکاس در بیش از دو دهه گذشته بود.

به روایت این رسانه آمریکایی، سفر ماه مارس مقام‌های واشنگتن به کاراکاس به دو موضوع ذیل منجر شد: آزادی دو تبعه بازداشت شده آمریکایی در ونزوئلا و قول دولت مادورو به ازسرگیری سریع مذاکرات با اپوزیسیون ونزوئلا.

مذاکرات دولت ونزوئلا با خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده و اپوزیسیون به رهبری دیپلمات‌های نروژی در مکزیک، چند ماه قبل به دلیل دستگیری و استرداد یکی از متحدان کلیدی دولت ونزوئلا به آمریکا به اتهام پولشویی به تعلیق در آمد.

آسوشیتدپرس نوشت: «مشخص نیست که مقام‌ها (آمریکایی) در این ماموریت به دنبال چه چیز دیگری هستند اما احتمالاً درخواست مادورو برای لغو تحریم‌های فلج‌کننده نفتی از سوی ایالات متحده در بالاترین نقطه فهرست قرار دارد».

هیات آمریکایی در بدو ورود به کاراکاس با خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا دیدار کرد.  به گفته یک منبع مطلع آمریکایی که خواستار عدم افشای نامش شد، دو طرف درباره ازسرگیری سریع مذاکرات در مکزیک بین اپوزیسیون و دولت مادورو رایزنی کردند.

آسوشیتدپرس نوشت: «از زمان سفر مارس، هم دولت بایدن و هم دولت سوسیالیست ونزوئلا، پس از سال‌ها خصومت بین واشنگتن و کاراکاس بر سر انتخاب مجدد مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸، برای تعامل از خودشان تمایل نشان داده‌اند. ایالات متحده و سایر کشورها پس از آن انتخابات، به رسمست شناختن مادورو را پس گرفتند و در عوض، گوایدو را به رسمیت شناختند».

سفر هیات آمریکایی به ونزوئلا در شرایطی خبرساز شده که چندی قبل وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه جنگ انرژی خود با روسیه، برای صدور نفت ونزوئلا به مقصد اروپا معافیت صادر کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، آمریکا به شرکت‌های «اِنی» ایتالیا و «رسپول» اسپانیا اجازه انتقال نفت ونزوئلا به اروپا را صادر کرده و آن‌ها می‌توانند برای جبران نفت خام روسیه، ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند.

طبق این گزارش، دولت بایدن امیدوار است نفت ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی به روسیه را کاهش دهد و محموله‌های ونزوئلا نیز به چین نروند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید