گذر از سیستم مدیریت سنتی منابع انسانی

کدخبر: ۵۰۷۴۲۶
اقتصادنیوز: در عصر جدید عملکرد کسب‌وکارها به دو عنصر اصلی بسیار وابسته است که رهنمود راه آن‌ها هستند؛ خروجی و محصول مناسب در کنار کاهش هزینه‌هایی که به‌عنوان دورریز قلمداد می‌شود.
گذر از سیستم مدیریت سنتی منابع انسانی

محمد زاغر - چالش‌ها و مشکلاتی که در حوزه مدیریت سنتی منابع انسانی وجود دارد، با گذشت زمان معضلات فراوانی را برای کسب‌وکارها به وجود آورده است. این چالش زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بازار و کسب‌وکارها به سمت مدرنیته و استفاده از دستاوردهای عصر جدید حرکت می‌کنند اما مدیریت نیروی انسانی به ساختار قدیمی و سنتی خود استوار باشد.

در عصر جدید عملکرد کسب‌وکارها به دو عنصر اصلی بسیار وابسته است که رهنمود راه آن‌ها هستند؛ خروجی و محصول مناسب در کنار کاهش هزینه‌هایی که به‌عنوان دورریز قلمداد می‌شود.

تحولات بزرگ اقتصادی و افزایش حقوق پایه سال 1401 باعث شد که نگاه‌ها به منابع انسانی و نیروی کار به‌صورت جدی تغییر کند، این بار نیروی انسانی نه‌فقط به‌عنوان یک نیاز بدیهی و عادی بلکه به‌عنوان یک سرمایه بزرگ موردتوجه قرار می‌گیرد.

در گذشته منابع انسانی به‌عنوان بخشی جهت تعیین حقوق و دستمزد و رسیدگی به نیازهای پیش‌پاافتاده نیروی انسانی عمل می‌کرد اما امروزه دیگر این دپارتمان به‌عنوان بخش مهمی از سازمان موردنظر قرار می‌گیرد که نقشی اساسی در تمامی حوزه‌ها و فرآیندهای درونی شرکت ایفا می‌کند.

امروزه دپارتمان منابع انسانی به‌عنوان خالق ارزش‌های سازمان عمل می‌کند. در گذشته تنها دغدغه کارمندان امنیت شغلی بود اما حالا با تولد نسل جدید یا همان نسل زی (Z generation) نیروی انسانی از اهمیت و ارزش فعالیت خود به‌خوبی آگاه است و این امر باعث شده که این بار آن‌ها دست به انتخاب زده و شرکتی که قرار است در آن فعالیت داشته باشند را خود انتخاب کنند. در چنین شرایطی ارزش‌هایی که در برندها و سازمان‌ها به وجود می‌آید عامل اصلی جذب نیروی انسانی توانمند و تأثیرگذار است. ارزش پیشنهادی کارمند (EVP) معمولاً به‌عنوان مجموعه‌ای از مزایای پولی و غیرپولی که یک سازمان در ازای مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربیاتی که کارمندان دارند و کمک‌هایی که به سازمان می‌کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، تعریف می‌شود و منابع انسانی نقش مهمی را در ایجاد ارزش‌های پیشنهادی کارمندان هر سازمان ایفا می‌کند.

نکته دیگری که دراین‌بین باید موردتوجه قرار گیرد، نقش پررنگ دپارتمان منابع انسانی در همسوسازی استراتژی‌های سازمان با بازاری است که به‌سرعت در حال تغییر است، کارمندان دیگر عملکرد خود را کاملاً با استراتژی شرکت هماهنگ می‌بینند و خود را در سیاست‌های کلی سازمان دخیل می‌دانند و نقش منابع انسانی در ایجاد این هماهنگی بسیار مورد اهمیت است.

مدیریت عملکرد بخش‌های مختلف سازمان یکی از دیگر از وظایف بسیار مهم منابع انسانی در عصر جدید است. ایجاد فرهنگی که همه اعضا و بخش‌های مختلف سازمان خود را جزئی از یک کل دانسته و عملکرد خود را نسبت به سایر بخش‌ها تأثیرپذیر و تأثیرگذار قلمداد کنند، مزیت حیاتی یک سازمان است. منابع انسانی مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری این هماهنگی است.

بالا بردن درآمد و تولید محصول مناسب و درست، وابسته به عواملی است که به آن اشاره شد و همان‌طور که مشخص است منابع انسانی در این دیدگاه به‌عنوان یک ارزش بزرگ قلمداد خواهد شد.

طبق شرایط اقتصادی رقم خورده برای کشور سازمان‌ها باید در سال جدید با دقت فراوان هزینه‌های خود را بررسی کرده و اضافات و دورریزها را به حداقل ممکن برسانند. ارزیابی و مدیریت عملکرد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای است که ممکن است از این دورریز و ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. ارزیابی‌ها باید بر اساس معیارهایی طراحی شود که استراتژی توسعه سازمان طلب می‌کند.

مدیریت و ارزیابی عملکرد در کنار همسو بودن استراتژی‌ها و افراد باعث ارتقای درآمدها و کاهش هدررفت‌ها می‌شود. که این امر بازهم در حوزه منابع انسانی تعریف می‌شود.

تلاش برای ایجاد شرایط توسعه فردی از طریق آموزش و پرورش استعدادها از دیگر وظایف دپارتمان منابع انسانی سازمان‌ها در عصر جدید است. توسعه فردی در سازمان‌ها به‌طورقطع به توسعه جمعی و سازمانی منجر خواهد شد که هدف و آرزوی همه سازمان‌ها است. آموزش افراد همیشه همراه با ایجاد حس یگانگی با سازمان و همچنین درک ارزشمند از خود است که به بهبود عملکرد فردی می‌انجامد.

همیشه حضور نیروهای جدید در سازمان‌های متفاوت چالشی بسیار بزرگ بوده است. فرآیند آشناسازی افراد جدید و قدیمی‌های سازمان به عهده دپارتمان منابع انسانی است. این آشناسازی به بهبود بهره‌وری و ایجاد فضای کاری دوستانه و پویا کمک خواهد کرد.

همه این علل نشان‌دهنده تغییر مفهوم و عملکرد منابع انسانی در سازمان‌ها است. سازمان‌ها می‌توانند با توجه بیشتر و مدرن سازی این دپارتمان، دو اصلی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم یعنی خروجی و محصول مناسب در کنار کاهش هزینه‌هایی که به‌عنوان دورریز قلمداد می‌شوند، بررسی و بهترین شکل اجرا سازند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید