امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا درباره توافق هسته‌ای چه گفت؟

کدخبر: ۵۰۷۶۲۱
امیر عبداللهیان در خصوص برجام اظهار داشت ما می خواهیم که برجام خوب کار کند. ما به طور جدی خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم؛ معتقدیم ایران باید قادر باشد از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد.
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا درباره توافق هسته‌ای چه گفت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات کشورهای ایتالیا و واتیکان وارد رم شده است، ظهر امروز دوشنبه، با لوییجی دیماریو وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد.

 در این ملاقات دو وزیر راه های گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

امیر عبداللهیان با اشاره به سابقه دیرینه روابط دوستانه و ظرفیت های موجود در دو کشور، بهره گیری از این ظرفیت ها برای توسعه هرچه بیشتر همکاری ها به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی میان ایران و ایتالیا را مورد تاکید قرار داد.

در این راستا اهمیت توسعه گردشگری میان دو کشور با توجه به جاذبه های توریستی ایران و ایتالیا و افزایش پروازها میان دو کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز علاقه مندی به حضور تکنولوژی و کالاهای ایتالیایی و ایرانی در بازار دو کشور، شرایط فعلی را فرصتی مناسب برای دو طرف به منظور گسترش تبادلات تجاری عنوان و پیشنهاد نمود بخش‌های خصوصی دو کشور برای تعمیق همکاری های اقتصادی و تجاری فعال شوند. وی اهمیت بررسی موضوعات کنسولی و تسهیل در تردد و تبادلات مردمی میان دو کشور در این رابطه را یادآور شد.

امیر عبداللهیان در خصوص برجام اظهار داشت ما می خواهیم که برجام خوب کار کند. ما به طور جدی خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم؛ معتقدیم ایران باید قادر باشد از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد. آمریکا باید این واقعیت را در حوزه تضمین به خوبی درک کند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره ابتکارات جدید خود را ارائه کرده است؛ با این حال آمریکایی‌ها درست و منطقی عمل نکرده‌اند. آنها بایستی درک خود از موضوع را واقع بینانه کنند.

امیرعبداللهیان همچنین ابراز داشت ایران علاقه مند است سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشد و از این طریق به جامعه بین المللی مساعدت نماید.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این ملاقات سفر وزیر امور خارجه کشورمان در مقطع کنونی تحولات بین المللی را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و آن را فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو جانبه ارزیابی نمود.

وی اظهار داشت، شرکت های ایتالیایی علاقه مند هستند به فعالیت های اقتصادی خود در ایران ادامه دهند. آقای دی ماریو تاکید کرد ایتالیا و اتحادیه اروپا علاقه‌مندند مذاکرات در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به برجام به نتیجه برسد و ایتالیا آماده است در این زمینه نقشی مثبت ایفا کند.

دو وزیر در زمینه گسترش همکاری های علمی و فرهنگی میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. وزیر امور خارجه ایتالیا از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مبادلات علمی و فرهنگی تقدیر و تشکر به عمل آورد. وی با ابراز امیدواری در حصول توافق بین ایران و ۵+۱ تاکید کرد روابط دو کشور باید فراگیر باشد و منحصر به یک بخش خاص مانند انرژی نشود.

موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین المللی بخش دیگری از گفتگوهای میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود. امیر عبداللهیان ضمن تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با توسل به جنگ چه در یمن یا افغانستان و یا اوکراین اظهار داشت در بحران اوکراین ما تلاش کردیم از طریق تماس های خود با مسکو و کییف دو طرف را به گفتگو دعوت کنیم. همچنین در سطح منطقه ای، در فعالیت های دیپلماتیک خود تلاش می کنیم که مسائل میان ترکیه و سوریه از طریق مذاکره و گفتگو های مسالمت آمیز حل و فصل شود و از بروز جنگ جدید در این بخش از جهان جلوگیری به عمل آید.

در این دیدار مسائل متنوع همکاری ها واز جمله ضرورت پیگیری برخی مباحث کنسولی مورد توجه طرفین قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید