هشدار هواشناسی؛ تندباد شدید در راه این استان‌ها

کدخبر: ۵۰۸۴۱۳
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی نسبت به وقوع خیزش گردوخاک، تندباد شدید و افت کیفیت هوا در برخی نقاط کشور هشدار داد.
هشدار هواشناسی؛ تندباد شدید در راه این استان‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی رنگ از رگبار باران، رعدوبرق، تندبادلحظه‌ای و گردوخاک موقت از فردا شنبه ( ۲۵ تیر) تا یکشنبه (۲۶ تیر) در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

بر اثر این مخاطرات جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دیدو احتمال اختلال در پرواز پیش بینی می‌شود.

در این راستا سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وازرت نیرو و غیره را توصیه کرده است.

همچنین این سازمان با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از وزش باد شدید، خیزش گردوخاک در نواحی مستعد توفان شن و گردوخاک طی امروز جمعه (۲۴ تیر) تا یکشنبه (۲۶ تیر) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب و شرق خراسان رضوی خبر داده است.

بر اثر این مخاطرات نیز خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش بینی می‌شود و از این رو سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به اجتناب از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه با صدور هشدار زرد رنگ از وقوع رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در نواحی مستعد در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان طی امروز جمعه (۲۴ تیر)  و هرمزگان و جنوب کرمان طی یکشنبه (۲۶ تیر) خبر داده است.

بر اثر این مخاطرات احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه های فصلی پیش بینی می‌شود و از این رو سازمان هواشناسی کشور به احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها توصیه کرده است.
همچنین این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید در فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، کرمان، سمنان و خراسان رضوی طی امروز جمعه (۲۴ تیر)، خوزستان، ایلام، فارس، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و شرق کرمان طی شنبه (۲۵ تیر) و خوزستان و ایلام طی یکشنبه (۲۶ تیر) خبر داده است.

کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل اثرات مخاطرات یاد شده هستند و از این رو سازمان هواشناسی کشور به قرار نگرفتن افراد آسیب پذیر در فضای باز به هنگام بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها توصیه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید