سفر پلوسی به تایوان اشتباه بزرگ تاریخی واشنگتن خواهد شد

کدخبر: ۵۰۹۵۱۶
روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: «نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ماه آوریل قصد داشت که به تایوان سفر کند اما به دلیل مثبت شدن تست کووید او، این سفر به تعویق افتاد. در آن زمان برخی از کاربران اینترنتی به طور کنایه‌آمیزی مثبت شدن تست کرونای این مقام آمریکایی را "مثبت تاکتیکی" خواندند.
سفر پلوسی به تایوان اشتباه بزرگ تاریخی واشنگتن خواهد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پس از اینکه روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت به تایوان سفر خواهد کرد، روزنامه گلوبال تایمز نوشت که اگر این خبر صحت داشته باشد و این سفر انجام شود، از زمان ایجاد روابط دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده، این مسئله "یکی از بدترین و بزرگترین" تحریکات آمریکا علیه چین خواهد بود.

روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: «نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ماه آوریل قصد داشت که به تایوان سفر کند اما به دلیل مثبت شدن تست کووید او، این سفر به تعویق افتاد. در آن زمان برخی از کاربران اینترنتی به طور کنایه‌آمیزی مثبت شدن تست کرونای این مقام آمریکایی را "مثبت تاکتیکی" خواندند. ظاهرا، مقامات آمریکا و تایوان می‌دانند که شیطنت و آتش‌بازی آن‌ها درخصوص مسئله تنگه تایوان ممکن است منجر به وقوع طوفانی شود و آن‌ها نسبت به این قضیه کاملا بی‌اعتنا نیستند اما مشخص است که درک کافی و عمیقی نسبت به این مسئله ندارند و یا اینکه می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند.

درخصوص مسئله "چین واحد" صراحتا باید مشخص شود که هیچ فضایی برای ابهام و فریب وجود ندارد. اظهارات ماه پیش وی فنگه، وزیر دفاع چین در گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور همچنان قدرتمند و طنین‌انداز است. وی طی این سخنرانی گفته بود "اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز بین سرزمین اصلی چین و تایوان بزرگترین آرزوی مردم چین است. چین مایل است برای آن نهایت تلاش را انجام دهد. آن دسته از افرادی که استقلال تایوان را دنبال می‌کنند، پایان خوشی در انتظارشان نیست و مداخلات خارجی با شکست مواجه می‌شود. اگر کسی جرات کند تایوان را از این کشور (چین) جدا کند، چین به هر قیمتی در جنگیدن تردید نخواهد کرد."

اگر واشنگتن این اظهارات را نادیده بگیرد، یک "اشتباه بزرگ تاریخی" رخ خواهد داد.

پلوسی ۸۲ ساله یکبار دیگر ثابت کرد که او طی ۳۰ سال اخیر به عنوان منفورترین چهره در چین شناخته شده است. او باید از این برچسب شرم‌زده باشد. طی سال‌ها، در هر حوزه‌ای که روابط چین – آمریکا به مشکل خورده، پلوسی در آن حضور داشته است. درخصوص مسئله تایوان، پلوسی اولین رهبر کنگره‌ای ایالات متحده بود که در سال ۲۰۰۰ با چن شویی بیان، رئیس‌ پیشین تایوان تماس گرفت و پیروزی او در انتخابات جزیره تایوان را تبریک گفت. اوایل سال جاری میلادی، پلوسی همچنین طی ویدئو کنفرانسی با لای چینگ-ته، معاون رئیس‌ تایوان دیدار کرد.

آمریکا در ماه نوامبر امسال انتخابات میان‌دوره‌ برگزار خواهد کرد و حزب دموکرات در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. به نظر می‌رسد که تمرکز پلوسی بر روی تنگه تایوان آن هم در این شرایط، تلاشی نومیدکننده است تا شانسی دیگر را امتحان کند.

با این حال، سفر به تایوان خط قرمزی است که پلوسی نباید از آن عبور کند. چین درخصوص دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی قاطع است و حق این را دارد که در رابطه با "استقلال تایوان" اقدامات قاطعی را انجام دهد. باید خاطرنشان کرد که اگر برخی از سیاستمداران آمریکایی بخواهند از مسئله تایوان به عنوان یک دستاورد سیاسی استفاده کنند، قطعا باید نسبت به این مثل قدیمی چینی درک و فهم عمیقی داشته باشند؛ "هر که با آتش بازی کند، خواهد سوخت."

اول از همه،‌ ما باید مطمئن شویم که آیا پلوسی این سفر را انجام خواهد داد یا خیر. واشنگتن باید بیانیه شفافی را به چین ارائه دهد و دست از دو رنگی و بازی با کلمات بردارد. دوم اینکه اگر پلوسی واقعا به تایوان سفر کند، چین او را وارد فهرست افراد تحریمی می‌کند. قبلا گزارش شده که همسر نانسی پلوسی مشغول یک سری توافق‌های تجاری در چین است. اگر نام پلوسی وارد چنین فهرستی شود، دارایی‌های خانواده او باید فورا مسدود شوند. سوم اینکه نیروهای تجزیه‌طلب طرفدار "استقلال تایوان" نباید وهم و خیالی در سر داشته باشند. سال گذشته میلادی، پس از اینکه سه تن از قانونگذاران آمریکایی به تایوان سفر کردند، اقدامات بازدارنده‌ای که توسط "ارتش آزادی‌بخش خلق چین" (PLA) اعمال شد، به تدریج افزایش یافت و به جنگ واقعی نزدیک و نزدیک‌تر شد. حال اگر پلوسی بخواهد کار خودش را انجام دهد، کابوسی را برای نیروهای "استقلال تایوان" ایجاد خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران روزنامه گلوبال تایمز، اگر پلوسی قصد ایجاد تحریکات آشکاری علیه چین را داشته باشد، یک واقعه بسیار خطرناک‌تر از بحران تنگه تایوان در سال ۱۹۹۶ را ایجاد خواهد کرد و بدین ترتیب مشکل بزرگی در روابط چین – آمریکا به وجود خواهد آمد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص این سفر گفت: چین از ایالات متحده می‌خواهد که این سفر را انجام ندهد و از ایجاد تنش در تنگه تایوان جلوگیری کند. چین از ایالات متحده می‌خواهد تا اقدامات ملموسی را در راستای تعهداتش و عدم حمایت از استقلال تایوان انجام دهد. اگر آمریکا بخواهد راه خودش را برود، چین با قاطعیت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

لو شیانگ، کارشناس مطالعات و پژوهشی ایالات متحده در آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: اگر در نهایت این سفر انجام شود، نه تنها یک محاسبه اشتباه بلکه یک تحریک عمدی از سوی آمریکا خواهد بود. به عبارت دیگر، چین به آمریکا می‌گوید که تا زمانی که درخصوص مسئله تایوان دست از تحریکات خود بردارد، روابط دوجانبه سقوط نخواهد کرد اما اگر طرف آمریکایی بخواهد نشان دهد که با هر آن‌ چیزی که چین می‌گوید، مخالف است، شاهد سقوط روابط این دو کشور خواهیم بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید