خیز جدید کرونا با موج جدید همراه است؟ +نمودار

بیداری غول کرونا؛ آژیر 3 متغیر نگران کننده به صدا در آمد

کدخبر: ۵۰۹۷۲۵
اقتصادنیوز: غول کرونا در روزهای پایانی تیر ماه 1401 دوباره بیدار شده است. آمارهایی که در میانه بهار به سکوت رفته بودند اکنون بازهم چراغ هشدارشان روشن شده است. درهمین رابطه طبق آما روزارت بهداشت و درمان مرگ و میر روزانه این ویروس رکورد سه ماهه زده و ابتلا و بستری به سطح بی سابقه خود در سال 1401 دست پیداکرده اند.
بیداری غول کرونا؛ آژیر 3 متغیر نگران کننده به صدا در آمد

به گزارش اقتصاد نیوز ، آمارهای کرونا در ایران دوباره صعودی شده و خیز جدیدی برداشته است. این در حالی است که به موازات کنترل آمارها در جهان، ایران نیز کاهش جدی را تجربه کرده و پس از ماه ها رکوردزنی، شمار فوتی ها را در روزهایی به صفر رسانده بود.

اکنون اما با گسترش سویه جدید کرونا در جهان و همزمانی نیاز برای تزریق دوزهای بالاتر، آمارهای ابتلا و فوتی در ایران نیز صعودی تر شده و شروع به رکوردزنی کرده است.

رکوردزنی4 ماهه ابتلا به کرونا در ایران

تعداد مبتلایان به کرونا درایران در روز جمعه 30 تیرماه به 7 هزار و 915 نفر رسیده و به مرز 8 هزار نفر نزدیک تر شد. این سطح از ابتلا به کرونا پیش تر در اسفند 1400رخ داده بود. رشد آماری کرونا در این ماه به نوعی نشان از رکورد 4 ماهه داشته که در سال جاری بی سابقه بوده است.

با رشد این شاخص در پایان تیرماه، تعداد بستری های روزانه نیز صعودی شده و رکوردی مشابه را به ثبت رسانده است. در همین رابطه میزان بستری های روزانه کرونا در روز 4 شنبه به هزار و 198 نفر رسیده و برای نخستین بار در سال جاری از مرز هزار نفر عبور کرد. این شاخص در روز 17 اسفند ماه سال گذشته به کمتر از روزی هزار نفر رسیده و تاکنون در همین سطح باقی مانده بود.

درکنار خیز متغیر قرمز کرونایی در این مقطع روند مرگ و میر  نیز شدت پیدا کرده که نشان از رشد خطرناک این ویروس در کشور داشته است.

کرونا

رکوردزنی مرگ و میر کرونا در پایان تیر ماه

طبق آمارهای وزارت بهداشت و درمان در روز 29 تیر ماه در حدود 32 نفر جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست دادند. این رقم در روز بعد به 29 تن رسیده و دو نفر کاهش پیدا کرد.اماهنوز سطح فوتی ها در مقایسه با میزان ابتلا در محدوده خطرناکی قرار دارد. چرا که برخی معتقدند این سطح از کشندگی کرونا مربوط به روزهایی است که ابتلا در کانال 2 هزار نفری قرار داشته است. ادامه روند ابتلا و فتح مرزهای 8 هزار نفری می تواند شمار فوتی ها را نیز ارتقا دهد.

اما به هر حال بررسی های آماری جانباختگان کرونا در ایران نشان می دهداکنون بیشترین فوتی در سه ماه اخیر در پایان تیر ماه ثبت شده است.

با توجه به آنکه اکنون نرخ بستری به ابتلای روزانه برابر با 15.14 درصد است در صورتی که شیوع این ویروس ادامه پیدا کند می تواند منجر به رشد بستری های بیشتری در کشور شده و احتمالا متغیر سیاه کرونایی را نیز افزایش دهد. این موضوع و خیز بلندی که آمارهای کرونایی در این روزها  برداشته اند احتمال شیوع موج هفتم را برای برخی جدی تر کرده است. بنابراین ضمن لزوم تزریق دوزهای سوم و چهارم کرونا در این مدت، مراقبت دوباره از شیوع ویروس جدیتر به نظر می رسد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید