واکنش کاخ سفید به خبر تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه تهران

کدخبر: ۵۱۱۲۱۸
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به ادعای مک گورک مبنی بر قصد دولت بایدن برای استفاده از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه تهران واکنش نشان داد.
واکنش کاخ سفید به خبر تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه تهران

به گزارش اقتصادنیوز به ایرنا, جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن این مطلب را عصر چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که واکنش او را درباره اظهارات برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید سوال کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای آکسیوس، برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید گفته است که دولت بایدن قصد دارد از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند.

این مقام کاخ سفید در عین حال ادعا کرده است که واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع نیست.

جان کربی افزود: ما همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی سلاح هسته ای هستیم و رئیس جمهوری آمریکا معتقد است برای دستیابی به این هدف، دیپلماسی بهترین مسیر رو به جلو است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید با تکرار ادعای روی میز بودن یک توافق مدعی شد: مذاکرات در مورد "برجام جدید" تقریبا کامل شده و یک توافق بر روی میز قرار دارد.

این مقام کاخ سفید مدعی شد تصمیم گیری برای موافقت یا مخالفت با این توافق بر عهده ایران است. ما به همراه متحدان اروپایی خود همچنان امیدواریم ایران به میز مذاکره بازگردد.

وی ادعا کرد رئیس جمهوری آمریکا تعهدی دارد و در سفر به خاورمیانه نیز به آن تاکید و کرد که از منافع امنیت ملی آمریکا در منطقه محافظت خواهد کرد.

کربی همچنین ادعاها و اتهامات علیه برنامه دفاعی موشکی بازدارندگی ایران را در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مطرح کرد.

تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از  اظهارات سه مقام آمریکایی نوشت که  برت مک گورک هفته گذشته به گروهی از کارشناسان در یک اندیشکده گفته بسیار بعید است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵  با ایران در آینده نزدیک احیا شود.

آکسیوس ادعا کرد: ضعیف شدن احتمال رفع بن بست در مذاکرات هسته ای فشار بر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای طراحی یک طرح ب را افزایش می دهد.

به گفته این سه منبع، مک گورک در یک تماس توجیهی ادعا کرده که دلیل عدم دستیابی به توافق هسته ای این است که ایرانی ها قادر به تصمیم گیری نیستند.

مک گورک ادعا کرد که دولت بایدن قصد دارد از تحریم ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند، اما واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع نیست و  از زور تنها به عنوان آخرین راه حل و چاره استفاده خواهد کرد.

او گفت که اختلاف دیدگاه ها با رژیم اسرائیل در مورد حمله نظامی احتمالی نیست، بلکه در مورد ادامه تلاش آمریکا برای احیای برجام  یا تغییر موضع و فشار برای دستیابی به یک توافق طولانی تر و قوی تر است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیش از این به نقل از تحلیلگران و مقام های سابق نوشته بود: با گذشت بیش از یک سال و نیم از دوران ریاست جمهوری بایدن، رویکرد دولت او در قبال اولویت های راهبردی سیاست خارجی، به طور شگفت انگیزی با سیاست های دولت ترامپ سازگار است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی پنجم مرداد ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد. بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین وضعیت گفت وگو برای رفع تحریم‌ها را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد و با قدردانی از تلاش‌های بورل و انریکه مورا معاون وی اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. 

 امیرعبداللهیان تأکید کرد: اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید