مرندی: آمریکا حاضر به دادن تضمین نیست/مواضع بورل جنبه تبلیغاتی دارد/به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد

کدخبر: ۵۱۱۲۶۸
سیدمحمد مرندی گفت: ایران مصمم است نقص هایی که در اجرای برجام وجود داشت، برطرف کند و دایره تحریم ها را محدود کند و چون غربی ها هم می دانند حرف ایران منطقی است، به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد یا آنکه می خواهد از دولت بعدی آمریکا تضمین بگیرد؛ در حالی که چنین چیزی نیست.
مرندی: آمریکا حاضر به دادن تضمین نیست/مواضع بورل جنبه تبلیغاتی دارد/به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، اظهارنظرها درباره روند مذاکرات هسته ای با ایران هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. یک روز جوزپ بورل از آماده بودن توافق می گوید و روز دیگر رافائل گروسی هشدار می دهد که توافق بهتری در کار نیست. کلیدواژه آنها اما تقریبا یکسان است! چرا که همگی از عبارت«توافق خوب و آماده روی میز» سخن می گویند. 

در همین رابطه، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای معتقد است؛ «به محض امضای توافق، تعهداتی برای ما به وجود می آید و اگر از همان ابتدا از انجام تعهدات طرف مقابل مطمئن نباشیم، خسارت بزرگی را متحمل خواهیم شد. ما اگر به تعهدات خود عمل کنیم و طرف مقابل این کار را انجام ندهد، وضعیتی مشابه برجام ۲۰۱۵ رقم خواهد خورد».

سید محمد مرندی در گفت وگو با خبرنگار جماران، ابتدا در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای نظامی اخیر رژیم صهیونیستی، گفت: مسلما هر گونه تهدید نظامی کار احمقانه ای است. آمریکایی ها هم سال ها ایران را تهدید کرده اند، ولی به این نتیجه رسیدند که عواقب چنین کاری برای اقتصاد آمریکا بسیار زیان آور خواهد بود.

وی افزود: کارشناسان و تحلیلگران غرب به درستی می دانند که هر تعرض و درگیری آمریکا با ایران، منجر به پیروزی آمریکا نمی شود و عواقب جبران ناپذیری برای آن کشور خواهد داشت. با همین نگاه، اگر بخواهیم وضعیت قدرت اسرائیل را در برابر ایران ارزیابی کنیم، باید گفت که رژیم صهیونیستی از آمریکا بسیار ضعیف تر است و نباید فراموش کنیم که قدرت پاسخ ایران نیز در این سال ها بسیار افزایش یافته است. 

هر تنش در منطقه باعث می شود که قیمت نفت و گاز ایران بالا رود

این استاد دانشگاه ادامه داد: اساسا هرگونه تنش در منطقه ما، قیمت نفت و گاز در دنیا را به شدت افزایش خواهد داد و این مسأله به ضرر اسرائیل و امنیتش خواهد بود. فارغ از واکنش نظامی ایران، هر تنشی در منطقه باعث می شود که قیمت نفت و گاز ایران بالا رود و اقتصاد طرف مقابل آسیب ببیند. بنابراین، هیچ تهدید نظامی وجود ندارد که در آن اسرائیل از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی بازنده میدان نباشد. 

مرندی با بیان اینکه تهدیدهای صورت گرفته تاکنون از موضع ضعف بوده اند، گفت: برخی مقامات اروپایی درباره مذاکرات در اظهار نظرهای اخیر خود معترفند که فشارهای ایران تا این لحظه توانسته موجب تغییر موضع طرف آمریکایی شود. ولی مسأله ایران فراتر از این تغییرات است؛ زیرا به محض امضای توافق، تعهداتی برای ما به وجود می آید و اگر از همان ابتدا از انجام تعهدات طرف مقابل مطمئن نباشیم، خسارت بزرگی را متحمل خواهیم شد. ما اگر به تعهدات خود عمل کنیم و طرف مقابل این کار را انجام ندهد، وضعیتی مشابه برجام ۲۰۱۵ رقم خواهد خورد. 

به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد

او بیان کرد: باید مطمئن شویم که از هر توافقی، منفعت اقتصادی خواهیم برد و آمریکایی ها نمی توانند از متن آن سوءاستفاده کنند. ایران مصمم است نقص هایی که در اجرای برجام وجود داشت، برطرف کند و دایره تحریم ها را محدود کند و چون غربی ها هم می دانند حرف ایران منطقی است، به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد یا آنکه می خواهد از دولت بعدی آمریکا تضمین بگیرد؛ در حالی که چنین چیزی نیست. چارچوب مذاکرات بر اساس برجام و اختیارات رئیس جمهور فعلی آمریکا است. هدف از چنین ادعایی این است که افکار عمومی جهان را با خود متحد کنند. از سوی دیگر می گویند خروج سپاه از لیست تحریم ها، پیش شرط ایران است، در حالی که چنین نبوده و نیست؛ این گونه تبلیغ می کنند برای آنکه کسی متوجه طفره رفتن آنها از دادن تضمین های لازم نشود. 

وی بیان کرد: اگر توافقی بدون تضمین های کافی را قبول کنیم، دست آخر ما می مانیم و عمل به تعهداتی دو جانبه به عنوان یکی از طرفین؛ در حالی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند. در این شرایط، چند ماه بعد همان کسانی که ما را به امضای فوری یک توافق تشویق می کردند، اولین کسانی خواهند بودند که معترض می شوند. 

مواضع بورل جنبه تبلیغاتی دارد

مرندی همچنین درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل که گفته است متن توافق آماده است و توافق بهتری وجود نخواهد داشت، گفت: آقای بورل از روز اول مذاکرات وین همین را گفته است. ولی ظرف سه ماه در وین تغییرات زیادی روی مواضع آنها صورت گرفت. این نوع موضع گیری ها در ملاءعام بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و غرب در این زمینه از ما قدرت مندتر است. 

او افزود: اگر توافقی روی میز نباشد که ایران بتواند با خیال آسوده به تعهدات خود عمل کند و مطمئن نباشد که طرف مقابل چنین خواهد کرد، آن متن مانع اجرای برجام خواهد بود. بی تردید اگر توافق احتمالی ما ناقص باشد، آمریکایی ها از همان روز اول از نواقص آن سوءاستفاده خواهند کرد. این یک تصور باطل است که فکر کنیم آمریکا به دنبال اجرای برجام است. این کشور از سال ۲۰۱۵ نشان داد که نمی خواهد این کار را کند. لذا تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به یک توافقی برسیم که آمریکا نتواند برجام را مانند گذشته محدود و محدودتر کند. 

اروپایی ها به ایران نیاز دارند 

وی درباره مسأله میانجی گری فرانسه در پرونده هسته ای ایران نیز اظهار کرد: ناتو در اوکراین مرتکب اشتباه فاحشی شد و با حمایت از نازی های اوکراین و کشتار روس تبارهای این کشور، موجب واکنش شدید روسیه شدند. بنابراین، امروز بحران جدیدی برای غرب ایجاد شده است، زیرا روسیه را نمی توان با کشورهایی نظیر ونزوئلا، لیبی، افغانستان و عراق اشتباه گرفت. آنها این بار با کشوری طرف شده اند که توان بالایی برای مقابله با ناتو دارد.

مرندی تصریح کرد: در این وضعیت، اروپایی ها به ایران نیاز دارند و درخواست های متعددی از ایران دارند تا نفت و گاز خود را برای شان ارسال کند. بنابراین شرایط کشورهای اروپایی بسیار دشوار است.

باید تاکید کنیم که توافق منطقی، منصفانه و عادلانه باشد

مرندی ادامه داد: در چنین شرایطی، رییس جمهور فرانسه مکالمه ای دوساعته با رییس جمهور ایران دارد. مکالمه دوساعته مکرون با ایران، نتیجه بحران اروپا، سفر آقای پوتین و اردوغان به ایران و تقویت رابطه ایران با کشورهای غیر غربی و منطقه ای است. از این رو، غربی ها خوب می دانند که نیازمند رابطه بهتری با ما هستند، چرا که ما قدرتمندتر شده ایم و آنها بیش از پیش تضعیف شده اند. اما علیرغم تغییر این معادلات، ایران خواسته جدیدی را مطرح نکرده است. ایران می گوید باید دغدغه هایش نسبت به اجرای کامل برجام، با توجه به عهدشکنی های قبلی غربی ها، برطرف شود. اگر تعهدها پس از برجام به خوبی اجرا نشوند ما اهرم های خود را تحویل می دهیم و دیگر نمی توانیم از آنها برای گرفتن حقمان استفاده کنیم. بنابراین ما باید تاکید کنیم که توافق منطقی، منصفانه و عادلانه باشد. 

وی در پایان گفت: همین که آمریکا هنوز حاضر به دادن تضمین های کافی نیست، بدین خاطر است که تمایل ندارند به تعهدات خود عمل کند. وگرنه دیپلمات های اروپایی در محافل خصوصی بارها گفته اند اگر انجام توافق مورد نظر ایران دست اروپایی ها بود، آن را فورا امضا می کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید