ادعای جنجالی روسیه علیه آمریکایی ها /تولید و انتشار کرونا در آمریکا رخ داد

کدخبر: ۵۱۲۹۶۴
مقام روسی گفت: شواهد مختلف نشان می‌دهد آمریکایی‌ها احتمالا در تولید و انتشار ویروس کرونا در جهان دست داشته‌اند.
ادعای جنجالی روسیه علیه آمریکایی ها /تولید و انتشار کرونا در آمریکا رخ داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، احتمالاً آمریکایی‌ها در تولید و انتشار ویروس کرونا دست داشته‌اند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، «ایگور کریلوف» فرمانده نیروهای حفاظت شیمیایی و زیستی ارتش روسیه گفت، ممکن است ارتباطی بین آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا درباره کنترل خفاش‌ها و ظهور بیماری «کووید-۱۹» وجود داشته باشد.

این مقام نظامی روس گفت: «ما این احتمال را می‌دهیم که این آژانس در ظهور ویروس کرونای جدید نقش داشته است. از سال ۲۰۰۹ این آژانس بر روی پروژه‌ای با اسم "پیش‌بینی" (PREDICT) سرمایه‌گذاری کرد که بر مطالعه انواع جدید ویروس‌های کرونا و گرفتن خفاش‌های حامل این ویروس‌ها تمرکز داشت. یکی از پیمانکاران این برنامه، شرکت بدنام "متابیوتا" که در اوکراین فعالیت‌های زیست‌شناسی نظامی در اوکراین شناخته شده است».

کریلوف افزود، اظهارات مطرح شده از سوی نمایندگان کنگره آمریکا نیز نگرانی‌ها را درباره نقش زیست‌شناسان آمریکایی در ظهور و انتشار کووید-۱۹ افزایش داد. او اشاره کرد، «جیسون کرو» عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس امنیت ملی به شهروندان هشدار داد نمونه‌های دی‌ان‌اِی خود را به شرکت‌های خصوصی تحویل ندهند زیرا ممکن است به طرف‌های ثالث فروخته شوند.

کرو در آن زمان گفت: «تسلیحات جدیدی در حال توسعه بوده یا توسعه پیدا کرده‌اند و برای هدف قرار دادن افراد به‌خصوص طراحی شده‌اند».

کریلوف در ادامه گفت: «با در نظر گرفتن علاقه دولت آمریکا بر روی تحقیقات زیست‌شناسی، چنین اظهاراتی زاویه جدیدی را از علت مخفی ظهور نوع جدید ویروس کرونا و انتشار پاتوژن کووید-۱۹ ارائه می‌کند».

وی همچنین به کنفرانسی اشاره کرد که بر اقدامات لازم در صورت شیوع نوع ناشناخته‌ای از ویروس کرونا تمرکز داشت. این مقام وزارت دفاع روسیه گفت: «بر اساس پیش زمینه این اقدامات، ویروس کرونا از طریق نوعی واسطه که خوک باشد، به انسان منتقل شده است. آنفولانزای اسپانیایی که جام میلیون‌ها انسان را گرفت، به همین شکل تبدیل به همه‌گیری جهانی شد».

این مقام نظامی روس افزود: «اعمال سناریوهای توسعه کووید-۱۹ همچنین تعطیلی اضطراری برنامه "پیش‌بینی" در سال ۲۰۱۹، این امکان را به‌وجود می‌آورد که فرض کنیم این همه‌گیری جهانی و دخالت آمریکا در ظهور آن، ماهیتی عامدانه داشته است».

اظهارات کریلوف در حالی منتشر شده است که با شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیاری از کشورهای غربی انگشت اتهام را به سمت چین گرفته و مدعی تولید این ویروس در آزمایشگاه ویروس شناسی شهر «ووهان» شده بودند.

با این حال تحقیقات نود روزه جامعه اطلاعاتی آمریکا نتوانست درباره خاستگاه ویروس کرونا به جمع‌بندی برسداما در گزارش آن‌ها ادعا شد که چین «اطلاعاتی حیاتی» درباره خاستگاه ویروس کرونا را مخفی نگه‌داشته است. با این حال گروهی از دانشمندان از طرف سازمان جهانی بهداشت نیز به چین سفر کردند و پس از دو هفته تحقیق، سناریوی آزمایشگاه ووهان را بعید دانستند.

در آن زمان سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا از ردیابی ویروس کرونا در ایالات متحده می‌گریزد و درب را بر روی چنین احتمالی می‌بندد. اگر طرف آمریکایی "شفاف و پاسخگو" است باید آمار موارد اولیه خود را منتشر کند. در دستکم پنج ایالت، پیش از اعلام اولین مورد ابتلا در آمریکا، موارد تأیید شده‌ای از این بیماری وجود داشته است».

این سفارتخانه می‌افزاید: «علاوه بر این، موسسه ویروس شناسی ووهان [در چین] دو بازدید از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را پذیرا بوده و گزارش مربوط به مطالعات این سازمان با همکاری چین به این جمع‌بندی روشن رسید که نشت اتفاقی این ویروس در ووهان "به‌شدت غیرمحتمل" است. اگر آمریکا بر فرضیه خاستگاه نشت از آزمایشگاه اصرار دارند، آیا لازم نیست کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را به فورت دتریک و دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کنند؟»

انستیتو تحقیقات پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا (USAMRIID) در فورت دتریک ایالت مریلند در سال ۲۰۱۹ بعد از تحقیق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، برای مدتی تعطیل شد. این آزمایشگاه اعلام کرد دلیل بسته شدن آن مسائل جاری زیرساختی در ارتباط با رفع آلودگی فاضلاب بوده است. 

روزنامه «گلوبال تایمز» چین ضمن گزارش درخواست شهروندان چینی، این توجیه را زیر سوال برد و افزود تحقیقاتی که در ماه ژوئن توسط برنامه تحقیقاتی «همه ما» موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد نشان داد کووید-۱۹ ممکن است از دسامبر ۲۰۱۹ در ایالات متحده بوده باشد.

طبق گزارش این رسانه در نامه شهروندان چینی ذکر شده که در پاییز ۲۰۱۹ درست قبل از شیوع همه‌گیری، نشتی از این آزمایشگاه وجود داشته که البته اطلاعات دقیق آن از سوی آمریکا به بهانه‌های امنیت ملی پنهان مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید