توضیح سازمان ملل درباره سفر گوترش به روسیه

کدخبر: ۵۱۵۹۲۱
سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: در این مرحله برنامه‌ای برای سفر گوترش به روسیه وجود ندارد.
توضیح سازمان ملل درباره سفر گوترش به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اسپوتنیک اعلام کرد، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه (به وقت آمریکا) اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان به روسیه وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل هم اکنون به اوکراین سفر کرده و از شهرهای لویو و اودسا بازدید می‌کند. 

 گوترش روز شنبه نیز از مرکز هماهنگی مشترک در استانبول بازدید خواهد کرد. مرکز هماهنگی مشترک که بر اساس توافق میان ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل ایجاد شده، وظیفه نظارت بر حمل و نقل غلات اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه این کشور را بر عهده دارد. 

سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: در این مرحله برنامه‌ای برای سفر گوترش به روسیه وجود ندارد. 

دبیرکل سازمان ملل متحد که به اوکراین سفر کرده است، روز پنجشنبه از وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین و گلوله باران آن ابراز نگرانی کرد. 

آنتونیو گوترش پس از گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در شهر لویو در غرب اوکراین به خبرنگاران گفت: تجهیزات و نیروهای نظامی باید از نیروگاه زاپوریژیا خارج شوند. 

وی تاکید کرد: این تاسیسات نباید در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده غیرنظامی از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا باید احیا شود و تضمین امنیت اطراف آن ضروری است. 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در صفحه تلگرام خود نوشت: در دیدار با گوترش توجه ویژه‌ای به باج خواهی روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد. 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که در دیدار خود با رئیس جمهور اوکراین و دبیرکل سازمان ملل راه‌های پایان جنگ میان اوکراین و روسیه را بررسی کرده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

 پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید