تاثیر احیای برجام بر بازار جهانی نفت به روایت روزنامه آمریکایی

کدخبر: ۵۱۶۴۵۷
اقتصادنیوز: واشنگتن پست نوشت: اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات طولانی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک به پایان خود نزدیک می‌شود. ایالات متحده اعلام کرده که در حال بررسی واکنش ایران به پیش‌نویسی است که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده و می‌گوید که متن نهایی است. پاسخ تهران سازنده توصیف شده است.
تاثیر احیای برجام بر بازار جهانی نفت به روایت روزنامه آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره تاثیر احیای برجام بر بازارهای جهانی نفت نوشت: با کاهش تحریم‌های ایران احتمالا نفت خام این کشور سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود به بازارهای جهانی باز خواهد گشت و این، می‌تواند کاهش بشکه‌های نفت روسیه را جبران کند.

پیام معنادار رئیسی به مخالفان برجام

روزنامه واشنگتن پست در این گزارش با اشاره به متن پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پاسخ ایران به این پیشنهاد نوشت: اگرچه بازگشت نفت خام ایران به بازار هنوز نامشخص است، اما اگر توافقی بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شود، تولید این کشور حاشیه خلیج فارس می‌تواند به سرعت افزایش یابد و حتی صادرات زودتر افزایش خواهد یافت.

واشنگتن پست ادامه داد: اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات طولانی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک به پایان خود نزدیک می‌شود. ایالات متحده اعلام کرده که در حال بررسی واکنش ایران به پیش‌نویسی است که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده و می‌گوید که متن نهایی است. پاسخ تهران سازنده توصیف شده است.

به نوشته این روزنامه، اما به گفته مقامات تهران و واشنگتن تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشده باشد، هیچ چیز توافق نمی‌شود. در حال حاضر به همان اندازه که دلیل برای خوش بینی وجود دارد دلایلی برای بدبین بودن هم وجود دارد.

واشنگتن پست همچنین تصریح کرد: برای خریداران نفت در جهان، بازگشت نفت خام ایران به بازاری که در آستانه کاهش چشمگیر بشکه‌های نفت روسیه قرار دارد به زودی نخواهد بود. کشورهای اتحادیه اروپا هنوز حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام روسیه را از طریق دریا وارد می‌کنند، یعنی دو -سوم مقداری که قبل از حمله نیروهای مسکو به اوکراین خریداری می‌کردند اما تحریم‌هایی که قرار است در دسامبر (علیه روسیه) اجرایی شوند، این جریان را محدود خواهد کرد. بنابراین، محموله‌های نفتی از ایران می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک کند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به رفع تحریم‌های ایران در آغاز سال ۲۰۱۶ پس از اجرای برجام نوشت: تولید نفت خام ایران سریع‌تر و کامل‌تر از آنچه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند، احیا شد. این شاهکار بدون هیچ مدرکی دال بر آسیب به میادین نفتی یا تاسیسات، می‌تواند تکرار شود.

واشنگتن پست افزود: در آغاز سال ۲۰۱۶، تحلیل‌گران شبکه بلومبرگ انتظار داشتند که این کشور حاشیه خلیج فارس تولید نفت خود را طی شش ماه ، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه و پس از یک سال ۶۷۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد. در واقع، در نیمی از آن زمان از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و تولید خود را تقریباً یک میلیون بشکه در روز افزایش داد و ظرف یک سال پس از کاهش محدودیت‌ها، به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش صادرات حتی سریع‌تر بود و حجم عظیمی از نفت خام ذخیره شده در مخازن و کشتی‌ها در اطراف سواحل ایران آماده انتقال به محض بازگشت خریداران بود. این کشور امروز نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد و تخمین زده می شود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ذخیره شده دارد که می‌تواند تقریباً بلافاصله وارد بازار جهانی شود.

این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به تمایل چین و حتی هند برای افزایش واردات نفت از ایران خاطر نشان کرد: حتی اگر قرار باشد نفت خام ایران به آمریکا سرازیر نشود، باز هم خریداران آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن و همچنین اروپایی‌هایی که ممکن است نیاز به کسب مجدد مجوز برای  نفتکش‌های ایران داشته باشند، نیازمند نفت ایران هستند. با نگاهی به دوره زمانی که برجام در حال اجرا بود، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، تقریباً هیچ یک از محموله‌های نفت خام ایران به اروپا یا ژاپن با نفتکش ایرانی انجام نشد. بنابراین به نظر می‌رسد که مانند سال ۲۰۱۶، نفت خام ایران سریع‌تر از آنچه اکثر تحلیل‌گران انتظار دارند به بازار بازگردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید