انتقاد تند رئیس پلیس راهور :

مرگ 9نفر در تصادف 2 پژو/ مگر خودروها تی‌ان‌تی دارند؟

کدخبر: ۵۱۶۸۷۱
رئیس پلیس راهور کشور گفت: اخیرا تصادفی بین ۲ خودرو پژو رخ داد که ۹ نفر در این ۲ خودرو کامل سوختند. مگر در این خودروها تی‌ان‌تی قرار داشت؟
مرگ 9نفر در تصادف 2 پژو/ مگر خودروها تی‌ان‌تی دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا امروز در اولین نشست تخصصی رؤسای پلیس راه، مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، گفت: صنعت خودروسازی ما مناسب و ایمن نیست. اگر صنعت خودروسازی کشور را با ۴ خودرو ساز دنیا در حوزه زیبایی، ایمنی، کیفیت و ابزار خودرو مقایسه کنیم، خودروساز های داخلی کدام یک را دارند؟ صنعت خودروسازی کشور مناسب نیست و خودروسازها در این بخش ناایمن هستند.

 

به گفته رئیس پلیس راهور در حوزه قوانین و مقررات هیچ یک از این قوانین بازدارنده نیست که باید در این بخش اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

او می گوید: سالانه ۳۰۰ هزار مجروح در تصادفات و ۱۷ هزار کشته داریم که ۵۰۴ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد. بنابراین اگر در این حوزه دولت کمک کند مانند سودی است که به کشور بازمی‌گردد.

هادیانفر درباره اربعین گفت: بیشترین تصادفات در این بخش مربوط به نداشتن راه های جدا شونده، خستگی و خواب آلودگی بوده است. امسال بیش از ۲ میلیون نفر تاکنون برای اربعین ثبت نام کرده اند که پیش بینی شده که امسال ۹ روز قبل از اربعین این سفرها شروع می شود . بنابراین باید مدیریت زمان داشته باشیم . ۳ مرز مهران، چذابه و شلمچه بیشترین تردد را خواهد داشت که ۶۵ درصد آن از مرز مهران خواهد بود.

او گفت: در شهریور بیشترین تصادفات را خواهیم داشت. چون از ۱۵ شهریور سفرهای پایانی مردم شروع می‌شود و بیشترین مسیرهای پر تردد هم برای خراسان رضوی، گیلان و مازندران خواهد بود.

افزایش اقبال مردم به سفر

رییس پلیس راهور فراجا گفت: رشدسفرها، وسائط نقلیه و اقبال مردم به تردد سبب شده تا شرایط مدیریت ترافیک تغییر کند.

سردار هادیانفر گفت: یکی از مسائلی مهم است، مدیریت صحیح ترافیک است. شرایط متفاوت شده است. ما سالانه نیم تا یک و نیم درصد افزایش جمعیت داریم. همچنین ۵۴ میلیون گواهینامه در کشور وجود دارد و ۳۸ میلیون وسیله نقلیه داریم. البته پلیس راهور در حدود ۷۰۰ شهر کشور حضور ندارد. 

وی افزود: تردد و اقبال مردم به سفرها بیش از گذشته شده است‌. تاثیر کرونا بحثی جدا است و عوامل دیگری نیز وجود دارد. رشد جمعیت، رشد وسائط و رشد ترددها شرایطی ایجاد می‌کند که باید ساختار و روش مناسبی در کشور اخذ شود تا بتوانیم ترافیک را به طور صحیح مدیریت و ترددها را تسهیل کنیم. ما باید ایمنی را در راه‌ها ایجاد کنیم و در کنار خدمات مطلوب سوانح ترافیکی و تصادفات فوتی را کاهش دهیم. چیزی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، این است که سالی یک و نیم میلیون وسیله نقلیه به ناوگان ۳۸ میلیونی اضافه می شود اما طی ۴ سال، کمتر از ۷ هزار نقلیه فرسوده از ناوگان خارج شده است.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: انسداد مسیر و تراکمی که ایجاد شده سبب شد تا برخی از خیابان‌های ما تبدیل به پارکینگ شود. این اتفاق در استان‌های دیگر و در مناسبت‌ها نیز رخ می‌دهد. وقتی جمعیت، وسائط نقلیه و دارندگان گواهینامه اضافه می‌شوند، باید زیرساخت‌ها نیز متناسب با آن مورد توجه قرار گیرند.

هادیان فر تاکید کرد: امروز تمام مردم کشور ما کاربر حوزه ترافیک هستند یا راننده اند، یا سرنشین اند یا عابر پیاده هستند. این نکته قابل تامل است که کرونا در دوره ای باعث مرگ مردم شد اما تصادفات همواره وجود دارند و این تهدیدی است که به طور جد در کل دنیا وجود دارد. در دنیا هر سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات می‌میرند.

۴۳ درصد فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد

رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به عوامل موثر در مدیریت ترافیک گفت: حل مشکل ترافیک مستلزم توجه به پنج عامل اصلی است. مورد اول مدیریت است. در تمام دنیا به این بحث نگاه جدی می‌شود. در کشورهای اروپایی طرحی با چشم‌انداز تصادف فوتی صفر اجرا شده و بسیاری از کشورها نیز به آن دست پیدا کرده اند و این طرح فراتر از حرف و کلام بوده است‌. این کشورها در ۱۰۰ هزار نفر ضریب را از ۱۸.۵ به یک و نیم رساندند و امیدوارند آن را به صفر برسانند و راهبردهای صحیحی برای آن پیش بینی کرده اند.

وی گفت: در برنامه های پنج‌ساله توسعه، شاخص‌های گوناگونی وجود دارد و یکی از آن‌ها کاهش جانباختگان است که در برنامه ششم معین شده که جانباختگان ۳۱ درصد کمتر شوند. چرا این موضوع محقق نشده است. در ماده ۱۰۸ قانون به صراحت گفته شده که دولت‌ها مسئول تأمین ایمنی مردم در راستای کاهش تصادف هستند. مدیریتی که شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی ایجاد کرده است می تواند کارساز باشد. من به رییس جمهور نیز گفتم که اراده شما برای مدیریت این موضوع و ابلاغ تکلیف قانونی ۵۰ درصد مسئله را حل خواهد کرد.

هادیانفر تصریح کرد: امروز ۵۱ درصد فوتی‌های ما در لحظه اولیه، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد. این ۴۳ درصد از ۱۷ هزار جانباخته که در بیمارستان‌ها هستند باید با ایجاد امکانات کاهش پیدا کنند. در ۵۱ درصدی که پلیس نیز مسئول آن است، ۳۲ دستگاه سهیم هستند و باید در پیشگیری، حین و بعد تصادف نقش خود را ایفا کنند.باید در این اعداد شاخصی تعیین کنیم و آنرا کاهش دهیم.

جان باختن ۳۵ درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه‌خیز

رئیس پلیس راهور ادامه داد: ۳۵ درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه‌خیز جان خود را از دست می‌دهند و ۱۵ تا ۲۰ نفر از افراد در این نقاط مجروح می‌شوند.

سردار هادیانفر افزود: بحث مدیریت ترافیک در راه‌ها و ایمنی در ترددها هدفی است که تمامی دستگاه‌ها باید برای آن تلاش کنند اما ۳۲ دستگاه به صورت ویژه در این زمینه عهده‌دار هستند.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنوز هم نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها داریم، اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش رفع نقاط حادثه خیز انجام شده است اما آن چیزی که اهمیت دارد، این است که ۳۴ درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد و ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات هم در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

هادیانفر تصریح کرد: برای رفع نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری اراده وجود دارد اما چیزی که کار را دچار اختلال کرده است، تأمین منابع مالی است. البته در قانون صراحتاً این عدد و رقم ذکر شده اما نمی‌دانیم چرا هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص داده نمی‌شود.

وی افزود: ۳۵ درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه‌خیز جان خود را از دست می‌دهند و ۱۵ تا ۲۰ نفر از افراد در این نقاط مجروح می‌شوند و این اعداد و ارقام ضرورت هرچه سریع‌تر بی خطر کردن این نقاط را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه اراده قوی برای کاهش جانباختگان و همچنین کاهش تصادفات در دولت وجود دارد، تصریح کرد: باید جدی در این زمینه ورود کنیم تا بتوانیم به اهدافمان یعنی کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در برنامه هفتم توسعه برسیم.

هادیان فر اظهار داشت: شاید یکی از جدی ترین مسائل در زمینه تصادفات همین نقاط حادثه‌خیز باشد. البته برخی از این نقاط حادثه خیز ثابت و برخی دیگر غیرثابت هستند و بنا به شرایط متغیر می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم، گفت: ۳۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که ۳ هزار و ۲۰۰ عدد از این نقاط مربوط به وزارت راه است.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه ۵۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شده است، گفت: اصلاح برخی از این نقاط بسیار پرهزینه بوده است و برخی نقاط دیگر هم با آشکارسازی بی‌خطر شده اند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در بحث کاهش تصادفات موفق بوده اند، به قوانین نگاه ویژه ای داشتند، گفت: باید بدانیم در موضوعی مانند تصادفات، قوانین طول عمر همیشگی ندارند و باید به روز شوند. برخی رانندگان به شدت حادثه خیز هستند و قوانین فعلی برای آنها بازدارندگی ندارد.

۲ میلیون راننده پرخطر در کشور داریم

وی با اشاره به اینکه در کشور ۲ میلیون راننده پرخطر رانندگی می‌کنند، تصریح کرد: قانون فعلی به هیچ عنوان بازدارندگی برای این افراد را به همراه ندارد. قانون باید به نحوی باشد که برای این افراد هم جریمه مالی در نظر گرفته شود و هم مجازات‌های جایگزین اعمال شود.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا باید سیاست‌های تشویقی هم برای برخی از رانندگان اعمال شوند تا شاهد نظم و انضباط بهتر و بیشتری در جاده‌ها و معابر باشیم.

چرا پلیس خودروهای ناایمن را شماره‌گذاری می‌کند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پلیس خودروهای ناایمن را شماره گذاری می‌کند، گفت: در قانون صراحتاً آمده است خودرویی که دارای تأییدیه استاندارد، وزارت صمت و محیط زیست است، باید شماره گذاری شود. زمانی که یک خودرو این مجوزها را دارد، اگر پلیس آنها را شماره گذاری نکند، در واقع تخلف انجام داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به روزی برسیم که در ایران خودروی ملی داشته باشیم و دو هزار و ۶۰۰ قطعه یک خودرو را در داخل کشور تولید کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید