خبرهای تازه گروسی درباره نیروگاه زاپروژیا

کدخبر: ۵۲۱۱۳۱
آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای در روز یکشنبه اعلام کرد، خرین راکتور هسته‌ای فعال نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین به دلیل قرار گرفتن در «ایمن ترین وضعیت» تعطیل شده است.
خبرهای تازه گروسی درباره نیروگاه زاپروژیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از تعطیل کردن اجباری آخرین راکتور هسته‌ای فعال نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین خبر داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای در روز یکشنبه اعلام کرد، خرین راکتور هسته‌ای فعال نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین به دلیل قرار گرفتن در «ایمن ترین وضعیت» تعطیل شده است.

به نوشته پایگاه خبری «آکسیوس»، تعطیل شدن این راکتور بعد از آن رخ میدهد که در روزهای اخیر چند بار شبکه برق خارج از سایت این نیروگاه قطع و وصل شد. نیروگاه زاپروژیا کمی پیش از تعطیلی این راکتور به شبکه برق اوکراین مجددا وصل شده بود.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، چند روز قبل برق خارج از سایت این نیروگاه به سبب گلوله باران در نزدیکی آنجا قطع شد. پس از این اتفاق این نیروگاه تا چند روز، در به اصطلاح «وضعیت جزیره» که در آن از تنها راکتور خود صرفا برای تولید برق کافی برای سیستمهای خنک کننده حیاتی بهره می گیرد قرار گرفت.

از اوایل آگوست گلوله باران در محل نیروگاه زاپروژیا اتفاق افتاده که این به نگرانی در خصوص وقوع یک فاجعه هسته‌ای بالقوه دامن زد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه خود نوشت، شنبه شب یک خط تامین برق پشتیبان، اتصال این نیروگاه به شبکه برق اوکراین را برقرار کرد و نیروی برق لازم برای «ایمنی هسته ای» در این نیروگاه را فراهم ساخت.

شرکت «انرژواتم» اوکراین که اپراتور برق هسته‌ای این کشور است، در مطلبی در پیام‌رسان تلگرام نوشت، مدیران نیروگاه تصمیم به تعطیل کردن ششمین و آخرین راکتور آن در روز یکشنبه و قرار دادن نیروگاه در «ایمن ترین وضعیت» یعنی «تعطیلی سرد» گرفتند.

این شرکت اعلام کرد، ریسک ادامه قطعی های برق «همچنان بالا است»  و استفاده از ژنراتورهای دیزلی برای حفظ خنکی کافی نیروگاه را ضروری می سازد اما اعتماد به این ژنراتورها «به سبب منشا فنی و حجم سوخت دیزل موجود محدود است.»

طبق اعلام شرکت «انرژواتم»، این نیروگاه سوخت دیزل کافی تنها برای 10 روز دارد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای گفت: «من شدیدا نگران وضعیت نیروگاه هستم؛ نیروگاهی که تا زمان ادامه گلوله بارانها همچنان در خطر است.»

او تصریح کرد: «با هدف رسیدگی به این وضعیت جدی، رایزنی هایی درباره لزوم فوری ایجاد یک منطقه امنیت و ایمنی هسته ای در محل نیروگاه هسته ای زاپروژیا آغاز شده است.»

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: «حتی در زمانی که راکتورهای نیروگاه دیگر فعال نیستند، برقراری یک خط تامین برق ایمن از خارج از سایت و تدارک سیستمهای تامین برق پشتیبان برای تضمین ایمنی هسته‌ای و پیشگیری از وقوع یک حادثه هسته‌ای ضروری هستند.»

نیروگاه زاپروژیا از ماه مارس (فروردین) تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد اما توسط کارکنان اوکراینی گردانده می‌شود. در این مدت، حملات توپخانه‌ای و راکتی متعددی علیه این تأسیسات رخ داده و مسکو و کی‌یف یکدیگر را مقصر دانسته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید