بمباران اوکراین توسط روسیه/ چند نفر کشته و زخمی شدند؟/ زلنسکی واکنش نشان داد

کدخبر: ۵۲۶۵۷۳
فرمانده کل ارتش اوکراین با انتشار پیامی تلگرامی تاکید کرد که ۴۱ فروند ازموشک‌های شلیک شده توسط پدافند هوایی کشورش سرنگون شده است.
بمباران اوکراین توسط روسیه/ چند نفر کشته و زخمی شدند؟/ زلنسکی واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، برخی منابع خبری چند انفجار مهیب ناشی از حملات موشکی و هوایی صبح روز دوشنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد.

انتقام روسیه از اوکراین پس از تخریب پل کرملین/ تنش به شرق مدیترانه برمی گردد؟

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص شنیده شدن صدای انفجارهایی مهیب را در پایتخت اوکراین مورد تایید قرار داد است.

کادوی تولد اوکراینی‌ها به پوتین/ تولدت مبارک آقای رئیس جمهور/ چند نفر در حمله به زاپروژیا کشته شدند؟

بنا به این گزارش، این انفجارها حدود ساعت ۸ و پانزده دقیقه صبح به وقت محلی و چند دقیقه پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حملات هوایی روی داده است.

فرانس‌پرس دقایقی پس از انتشار این گزارش در خبری فوری از شنیده شدن صدای دو انفجار دیگر در پایتخت اوکراین خبر داد.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ستون‌های بزرگی از دود سیاه را در چندین نقطه از شهر کی‌یف به تصویر کشیده‌اند.

یک خبرنگار فرانس‌پرس در گزارش خود از محل آورده است که آمبولانس های زیادی در مرکز شهر به سمت محل انفجارها حرکت کردند.

گفته می‌شود که دست کم شش موشک روز دوشنبه به پایتخت اوکراین اصابت کرده که یک موزه، یک دانشگاه و یک پارک از جمله مکان‌های هدف قرار گرفته بوده‌اند.

پیش از این اسپوتنیک نیز گزارش داده بود که با استناد به گزارش رسانه های اوکراینی، چندین انفجار در مرکز کی‌یف گزارش شده است. رسانه های اوکراینی مدعی هستند که صدای چندین انفجار در کی‌یف شنیده شده است و اطلاعات مربوط به این انفجارها توسط شهردار شهر کیف، ویتالی کلیچکو تایید شده است.

صدای چهار انفجار در کی‌یف شنیده شد. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر عملیات پدافند هوایی در منطقه کی‌یف وجود دارد. پس از انفجارها، دود در شهر مشاهده شد."به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، صدای انفجار در مرکز شهر شنیده شد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در شبکه‌های اجتماعی گفت: "چندین انفجار در منطقه شوچنکو - در مرکز پایتخت" رخ داد. آنتون گراشچنکو - مشاور وزیر امور داخلی اوکراین - در توییتر نوشت که یکی از موشک های کی‌یف در نزدیکی بنای یادبود میخائیل گروشفسکی در خیابان ولادیمیرسکایا سقوط کرد. سرویس های امنیتی اوکراین در این خیابان هستند و دفتر رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در همان نزدیکی است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که دود سیاه از چندین منطقه در کی‌یف بلند می شود.

مجموعه ای از انفجارها در کی‌یف، یکی از موشک ها در خیابان ولادیمیرسکایا، جایی که دفتر نیروهای مسلح اوکراین در آن قرار دارد، افتاد، مترو در شهر متوقف شد. انفجار در تأسیسات زیرساختی حیاتی در لفووف صورت گرفت. عملیات نیروگاه حرارتی متوقف شد، بخشی از شهر بدون برق مانده است .چندین منطقه خارکف بدون برق و آب باقی ماندند. کار مترو به حالت تعلیق درآمده است. در تمام مناطق منطقه قطع برق به ثبت رسیده. در برخی ساختمانها آب قطع شد.

در منطقه خملنیتسکی، انفجار در تأسیسات زیرساختی، در منطقه ژیتومیر - سیستم انرژی آسیب دیده است. الکسی گونچارنکو، معاون مجلس اوکراین از انفجارها در اودسا خبر داد. انفجار در منطقه دنپروپتروفسک، در منطقه پولتاوا گزارش شده است. قطع برق و آب. - هشدار هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده است.

شلیک ۷۵ موشک به اوکراین

از سوی دیگر به گفته ارتش اوکراین چندین شهر این کشور بامداد روز دوشنبه دست کم با ۷۵ فروند موشک هدف قرار گرفته است.

والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش اوکراین با انتشار پیامی تلگرامی تاکید کرد که ۴۱ فروند ازموشک‌های شلیک شده توسط پدافند هوایی کشورش سرنگون شده است.

وی سپس یادآور شد که روسیه از پهپادهای رزمی در این حملات استفاده کرده است؛ موضوعی که رئیس جمهوری اوکراین نیز بر آن تاکید کرده است.

آخرین حملات هوایی ارتش روسیه به کی‌یف به ۲۶ ژوئن گذشته باز می‌گردد و انفجارهای صورت گرفته در روز دوشنبه می‌تواند نوعی واکنش از سوی کرملین به تحولات نظامی در شرق و جنوب اوکراین باشد.

این حملات که پس از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده روی پل کریمه صورت می‌گیرد به اعتقاد برخی تحلیل‌گران احتمالا نوعی انتقام جویی از سوی کرملین به این حادثه است.

گفتنی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته طی سخنانی انفجار پل کریمه را «اقدامی تروریستی» خواند و انگشت اتهام را در این خصوص به سوی سرویس‌های ویژه عمل کننده تحت فرمان کی‌یف نشانه رفت.

اعضای شورای امنیت ملی در روسیه گردهم می‌آیند

پایتخت کی یف در حالی پس از حدود چهار ماه بار دیگر هدف حملات ارتش روسیه قرار می‌گیرد که ولادیمیر پوتین اعضای شورای امنیت ملی این کشور را برای شرکت در نشستی فوق‌العاده در روز دوشنبه فرا خوانده است.

به گزارش کرملین در این نشست که دو روز پس از انفجار پل کرچ برپا می‌شود وزرای اصلی کابینه، رهبران سیاسی و نمایندگان سرویس های امنیتی و ارتش حضور خواهند یافت.

پل‌ «کرچ» که بر اثر انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده تخریب و غیرقابل تردد شده سال ۲۰۱۸، چهار سال پس از الحاق کریمه به روسیه افتتاح شد.

این پل استراتژیک شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه وصل می‌کند و گفته می‌شود که مسکو از آن برای ارسال تجهیزات نظامی به منظور تقویت نیروهای نظامی مستقر در جبهه‌های جنوبی و شرقی استفاده می‌کند.

بمباران دیگر شهرهای اوکراین؛ چند کشته و مجروح

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر هدف قرار گرفتن کی‌یف بر اثر حملات هوایی و موشکی ارتش روسیه، مقام‌‌های اوکراینی اعلام کردند که چند شهر دیگر این کشور نیز بمباران شده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با تایید این خبر یادآور شده است که چندین شهر این کشور هدف بمباران‌های ارتش روسیه قرار گرفته‌اند.

کی‌یف همچنین اعلام کرد که در جریان این حملات چند نفر در شهرهای مختلف هدف قرار گرفته کشته و مجروح شده اند. شمار کشته‌ شدگان در کی‌یف بر اساس برآورهای اولیه ۵ نفر و تعداد مجروحان ۱۲ نفر اعلام شده است.

سپس معاون وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که در  حملات موشکی به کی یف 8 نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.

منابع محلی به نقل از فرماندار منطقه‌ای در غرب اوکراین که شهر لویو در آن واقع شده از بمباران این شهر خبر داده‌اند.

این مقام محلی از ساکنان محلی خواست که در مواجهه با «تهدید‌ حملات بیشتر» در پناهگاه‌ها بمانند و تا اطلاع بعدی از آنجا خارج نشوند.

وی با انتشار پیامی در تلگرام تاکید کرد که حمله روز دوشنبه روسیه زیرساخت های انرژی منطقه لویو را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر یک فرماندار محلی در زاپورژیا نیز از اصابت دست کم هفت موشک به این شهر خبر داده و اعلام کرده است که بر اساس آمار رسمی اولیه تاکنون یک نفر در این حملات کشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند.

نیروی هوایی اوکراین نیز پیش از این اعلام کرده بود که چهار موشک کروز به سوی پایتخت پرتاب شده که دو فروند از آنها از جنگنده‌ها و مابقی توسط سامانه‌های موشکی شلیک شده است.

زلنسکی: روسیه قصد نابودی اوکراین را دارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دقایقی پس از حملات موشکی روسیه به کشورش از کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان خبر داد.

وی روسیه را به تلاش برای «نابودی اوکراین و محو کردن این کشور از روی زمین» متهم کرد و یادآور شد که حملات روز دوشنبه چندین شهر اوکراین از جمله کی‌یف را هدف قرار داد.

آقای زلنسکی با اشاره به فعال شدن آژیرهای هشدار در سراسر کشور تاکید کرد که روس‌ها قصد نابودی اوکراین را دارند و مردم را در حالیکه در منازل خود خوابیده و یا برای رفتن به محل کار از خانه خارج شده‌اند، می‌کشند.

به گزارش یوورنیوز، دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در واکنش به حملات موشکی روز دوشنبه روسیه به شهرهای مختلف کشورش از ولادیمیر پوتین به عنوان «تروریستی» یاد کرد که به گفته او «با موشک‌ سخن می‌گوید.»

وی با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن «حملات موشکی متعدد روسیه به شهرهای اوکراین» تاکید کرد: « تنها تاکتیک پوتین ترور و ایجاد رعب و وحشت در شهرهای آرام اوکراین است، اما او نمی‌تواند اوکراین را متلاشی کند.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین حملات تازه به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین را پاسخ پوتین به همه مماشات کنندگان با او قلمداد کرد که به گفته آقای کوله‌با تمایل دارند با رئیس جمهوری روسیه در باره صلح گفتگو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید