خواص باورنکردنی تخمه کدو که نمی دانستید

کدخبر: ۵۲۷۸۰۵
اقتصادنیوز: هر ۲۸ گرم یا یک‌چهارم لیوان از تخمه کدوی بدون نمک می‌تواند حجم بالایی از چربی‌های تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای غیراشباع را به بدن برساند.
خواص باورنکردنی تخمه کدو که نمی دانستید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت، تخمه کدوی خام یا بدون نمک حاوی مقادیر قابل قبولی از پروتئین، چربی‌های غیراشباع، فیبر غذایی، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. از این‌رو، استفاده از این خوراکی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان در سن رشد، افراد دچار کمبود وزن یا حتی خانم‌های باردار مفید باشد. در ادامه همین مطلب با مهم‌ترین مزایای این دانه ارزشمند آشنا خواهیم شد که به ترتیب عبارتند از: 

۱. تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن 

تخمه کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمند و ارزشمندی مانند فنول‌ها و فلاونوئیدهاست. فنول‌ها ترکیباتی هستند که از بروز آسیب‌های سلولی در بدن جلوگیری می‌کنند و آسیب‌های سلولی ناشی از افزایش سن را به حداقل ممکن می‌رسانند.

از طرف دیگر، فنول‌ها به‌عنوان ترکیبات ضدالتهاب، ضدمیکروب و ضدسرطان هم شناخته می‌شوند. فلاونوئیدهای موجود در تخمه کدو هم می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان‌های ناشی از افزایش سن، بیماری‌های عروقی و آلزایمر را کاهش دهند. وجود فنول‌ها و فلاونوئیدها در یک ماده خوراکی باعث می‌شود که آن خوراکی، اثر ضدالتهابی بسیار قدرتمندی پیدا کند.

۲. تامین چربی‌های مفید برای بدن

هر ۲۸ گرم یا یک‌چهارم لیوان از تخمه کدوی بدون نمک می‌تواند حجم بالایی از چربی‌های تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای غیراشباع را به بدن برساند و به این ترتیب باعث کاهش سطح کلسترول و تنظیم فشار خون شود. تحقیقات نشان داده‌اند که کنترل کلسترول و فشار خون، کلید اصلی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و حملات قلبی خواهد بود. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارید، می‌توانید هفته‌ای دو تا سه وعده و هر وعده حدود یک‌چهارم لیوان تخمه کدو مصرف کنید.  

۳. تامین منیزیم مناسب برای بدن

تخمه کدو یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت منیزیم در جهان است. منیزیم به‌عنوان یک ماده معدنی ارزشمند برای بیش از ۳۰۰ عملکرد مختلف در بدن مورد نیاز است. به‌عنوان مثال، عملکرد سیستم عصبی و عضلات، حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن، تنظیم ضربان قلب و افزایش استحکام استخوان‌ها به دریافت کامل منیزیم بستگی دارد.

از طرف دیگر، کمبود منیزیم می‌تواند سطح انرژی را کاهش دهد و تعادل فشار خون را مختل کند. با این حساب، می‌توان گفت که مصرف تخمه کدوی بدون نمک کمک زیادی به حفظ عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن خواهد کرد.  

به این دلایل تخمه کدو مصرف کنید | ارزش تغذیه‌ای تخمه کدو چقدر است؟

ارزش تغذیه‌ای تخمه کدو 

هر ۲۸ گرم یا یک‌چهارم لیوان از تخمه کدوی بدون نمک و بدون پوست می‌تواند ریزمغذی‌های زیر را به بدن برساند؛ ۱۶۳ کیلوکالری انرژی، ۱۳.۹ گرم چربی غیراشباع، ۴.۱۷ گرم کربوهیدرات، ۱.۸۴ گرم فیبر غذایی، ۸.۴۵ گرم پروتئین، ۱۵۶ میلی‌گرم منیزیم (معادل با ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن)، ۲.۱۷ میلی‌گرم زینک (معادل با ۱۹.۷ درصد از نیاز روزانه بدن) و ۲.۲۹ میلی‌گرم آهن (معادل با ۱۲.۷درصد از نیاز روزانه بدن). 

بد نیست بدانید که زینک (روی) موجود در تخمه کدو می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و نقشی اساسی در رشد سلول‌ها و ترمیم زخم‌ها داشته باشد. آهن موجود در تخمه کدو هم به انتقال اکسیژن در سلول‌های خونی کمک می‌کند و باعث می‌شود که عضلات بدن بتوانند اکسیژن را بهتر ذخیره و مصرف کنند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید