هیولایی در کمین زمین/ نزدیک سیاه چاله به زمین کشف شد؟

کدخبر: ۵۲۸۸۶۹
یافته‌های ستاره‌شناسان از احتمال کشف یک سیاه‌چاله جدید خبر می‌دهند که ممکن است نزدیکترین سیاه‌چاله کشف‌شده به زمین باشد.
هیولایی در کمین زمین/ نزدیک سیاه چاله به زمین کشف شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ستاره‌شناسان ممکن است یک سیاه‌چاله بزرگ را کشف کرده باشند که یکی از نزدیکترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده به زمین است. به گفته این گروه پژوهشی، این سیاه‌چاله هیولا با جرمی معادل ۱۲ خورشید، بی سر و صدا در کمین است.

برای سیاه‌چاله‌ها که به قدری تاریک هستند که خود نور نمی‌تواند از آنها فرار کند، جای تعجب نیست که در میان تاریکی فضا بسیار حیله‌گر باشند. آنها اغلب خود را با پرتاب شعله‌های نور هنگام خوردن غبار و گاز، بلعیدن ستاره‌ها یا برخورد با یکدیگر نشان می‌دهند اما به سختی می‌توان تخمین زد که چه تعداد دیگری از آنها در اعماق فضا کمین کرده‌اند.

ستاره‌شناسان برای بررسی این موضوع، داده‌های مربوط به تقریبا ۲۰۰ هزار منظومه ستاره‌ای دوتایی را که توسط "ماموریت گایا" (Gaia mission) شناسایی شده بودند، بررسی کردند. در این میان، آنها به دنبال نشانه‌هایی از ستاره‌هایی بودند که به دور این اجرام بزرگ و دیده‌نشده می‌چرخند.

 "سوکانیا چاکرابارتی" (Sukanya Chakrabarti)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما به دنبال اجرامی گشتیم که گزارش شده بود دارای جرم بالایی هستند اما روشنایی آنها را می‌توان به یک ستاره مرئی نسبت داد.

امیدوارکننده‌ترین گزینه‌ها، با اندازه‌گیری طیف نور ستارگان و با استفاده از طیف گسترده‌ای از تلسکوپ‌ها مانند "تلسکوپ کک" (Keck Observatory) در هاوایی و "تلسکوپ بزرگ ماژلان" (GMT) در شیلی پیگیری شدند. اگر سیاه‌چاله‌ای وجود داشته باشد، می‌توان آن را تشخیص داد زیرا تأثیر گرانشی عظیم آن، بر طیف نور ستاره در مدار آن تأثیر می‌گذارد.

سیاه چاله جدید، هیولایی در کمین زمین!

با استفاده از این روش، یک گزینه به طور ویژه توجه آنها را جلب کرد. یک ستاره قابل مشاهده با جرم مقداری کمتر از خورشید که به دور چیزی بیش از ۱۲ برابر بزرگتر می‌چرخد و هر ۱۸۵ روز یک بار، یک مدار را کامل می‌کند.

 چاکرابارتی گفت: کشش سیاه‌چاله روی ستاره خورشیدمانند مرئی را می‌توان از روی این اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی تعیین کرد. با تجزیه و تحلیل شتاب ستاره که شبیه به خورشید خودمان است، می‌توانیم استنباط کنیم که ستاره همراه سیاه‌چاله چقدر جرم دارد و دوره چرخش و مدار آن چقدر غیرعادی است. این اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی به ‌طور مستقل، راه‌حل گایا را تأیید کرد و همچنین نشان داد این سیستم دوتایی، از ستاره‌ای مرئی تشکیل شده است که به دور یک جرم بسیار بزرگ می‌چرخد.

نکته بسیار قابل توجه این است که این سیاه‌چاله تنها ۱۵۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد. ممکن است این فاصله خیلی نزدیک به نظر نرسد اما در مقایسه با بیشتر سیاه‌چاله‌ها، این یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌هایی به شمار می‌رود که تاکنون کشف شده است.

هر احتمالی در مورد پایان سرنوشت این جرم جدید وجود دارد، اما مشاهدات بیشتر به تایید هویت آن کمک می‌کنند.

این پژوهش، در "Astrophysical Journal" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید