روسیه و اوکراین در آستانه درگیری بزرگ در بندر خرسون

کدخبر: ۵۲۹۵۹۳
طبق آنچه یک اندیشکده غربی اعلام کرده است، ارتش روسیه و اوکراین در ادامه درگیری های خود احتمالا در آینده نبرد بزرگی را بر سر منطقه خرسون خواهند داشت.
روسیه و اوکراین در آستانه درگیری بزرگ در بندر خرسون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، انستیتو بررسی جنگ وابسته به ارتش آمریکا آورده است: سپاه افسران روسیه هم زمان با ادامه استقرار نیروهای تازه احضار شده به خدمت ارتش این کشور  در کرانه باختری رود دنیپرو که از میان خرسون می گذرد، از عرض این رود گذر کرده و به کرانه خاوری آن تغییر مکان داده اند.

این نهاد پژوهش نظامی افزود: استفاده از چنین نیروهای ناکارآزموده برای اجرای چنین اقدامات تاخیری در صورت خواست نیروهای اوکراین برای حمله، می تواند باعث شکست خوردن روس ها شود.

این تحرکات تازه ترین نشانه آمادگی مسکو و کی یف برای نبرد بر سر شهر خرسون مرکز منطقه خرسون اوبلاست، یکی از چهار منطقه ای است که مسکو در اوایل ماه جاری (اکتبر) به خاک روسیه ملحق کرد.

نیروهای روسیه از ماه ها پیش این شهر را تصرف کرده و تنها مرکز استان اوکراین است که در اختیار نیروهای روسیه باقی مانده است.

کی یف و ناظران بین المللی هم زمان با پیشروی های نیروهای اوکراین و نزدیک تر شدن به بازپس گیری خرسون، در باره طرح روسیه برای منفجر کردن سد ونیروگاه برقابی کاخوفکا، ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است بخواهد این حمله را با جاری کردن سیل در خرسون و نقاط نزدیک به آن با تاخیر روبرو سازد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به تازگی با اشاره به شواهد مین گذاری در اطراف این نیروگاه، به سران اروپا هشدار داده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، چنین قصدی دارد.  

این موسسه با محتمل دانستن چنین رخدادی، خاطرنشان کرد که نیروهای روسیه ممکن است برای کاهش اثرات این سیل تلاش کنند و نیروهای روسیه آماده اجرای یک رشته از اقدامات تاخیری با تاثیر متقابل بر هر ۲ سوی درگیری هستند. 

رسانه های اوکراین هم زمان با پیشروی نیروهای این کشور به سوی خرسون، از انتشار هرگونه اطلاعاتی در باره عملیات در اطراف این بندر، بازداشته شده اند و کارشناسان می گویند که همه نشانه ها، حاکی از آغاز عملیات تهاجمی بزرگی در روزهای آینده است.

مقام های محلی شهر خرسون در تصرف نیروهای روسیه، روز شنبه هم زمان با ادامه حملات نیروهای نظامی اوکراین، به ساکنان این شهر گفته اند که باید به علت آنچه شرایط نظامی تنش آلود نامیده ا ند، به سرعت و فوری آن را ترک کنند.  

 با اینکه هزاران شهروند خرسون در پی هشدارهای پیشین در باره حمله قریب الوقوع نیروهای اوکراین برای بازپس گیری این شهر، از چندین روز پیش شروع به ترک آن با گذر از روی رودخانه دنیپرو کرده اند، اما این هشدار بر ضرورت آن افزوده است.

مقام های محلی در بیانیه انتشار یافته در شبکه اجتماعی تلگرام، اعلان کرده اند که در پی افزایش تنش در خط مقدم جبهه، افزایش خطر گلوله باران گسترده شهر و تهدید حملات تروریستی، همه شهروندان باید فورا این شهر را ترک کرده و به کرانه شرقی رود دنیپرو بروند.

در این بیانیه گفته شده که همه نهادهای دولتی مرتبط با حکومت منصوب روسیه در خرسون، نیز باید این شهر را ترک کنند.

هم زمان با پیشروی نیروهای اوکراین در امتداد کرانه باختری رودخانه دنیپرو به منظور بازپس گیری این شهر و محاصره کردن هزاران نظامی روسیه، به زودی یکی از مهم ترین نبردهای این جنگ هشت ماهه که از ۲۴ فوریه (۵ اسفنند ماه) آغاز شده، نزدیک خرسون رخ خواهد داد.

با اینکه اوکراین اطلاعاتی در باره جبهه خرسون منتشر نمی کند، اما ژنرال سرگئی ساروویکین فرمانده کل نیروهای روسیه در اوکراین گفته است که وضع خرسون دشوار بوده و روسیه احتمال گرفتن تصمیم های دشوار را رد نمی کند.  

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلان کرد که نیروهای این کشور، تلاش اوکراین را برای گذر ناگهانی از خطوط جنگی منطقه خرسون، ناکام گذاشته اند.

خرسون تنها مرکز استان اوکراین است که نیروهای روسیه موفق به تصرف و نگهداری آن شده اند. منطقه خرسون یکی از چهار منطقه ای بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه گذشته اعلان کرده برای همیشه به خاک کشورش پیوسته است.  

پوتین همچنین برای کاربرد جنگ افزار هسته ای در صورت نیاز برای دفاع از سرزمین هایی که مسکو مدعی مالکیت آنهاست، اعلام آمادگی کرده است.

الحاق این سرزمین ها به روسیه با محکومیت کی یف، هم پیمانانش و شورای امنیت سازمان ملل متحد، رو به رو شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ یک مقام استان خرسون که به تازگی به روسیه ملحق شده، روز جمعه گفت که بر اثر حمله توپخانه ای نیروهای اوکراین به یک گذرگاه قایق در شهری به همین نام، چهار تن جان باخته اند.

 مقام های این منطقه که ماه گذشته به روسیه پیوسته، هم زمان با اوج گیری فشار ناشی از عملیات ضدحمله نیروهای اوکراین، گفته اند که قصد تخلیه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار از ساکنان این منطقه را در چند روز آینده دارند.

نیروهای روسیه اعلام کرده اند که نیروهای مسلح اوکراین ۱۲ حمله موشکی با سامانه هایمار به گذرگاه غیرنظامی در خرسون انجام دادند که ۱۱ موشک توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون شده است.

پیش تر در روز پنجشنبه، گزارش شد که نیروهای اوکراینی پنج بار به ایستگاه برق‌آبی کاخوفسکایا حمله کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه هم زمان با ادامه حمله نیروهای اوکراین به خرسون، زاپوروژیا و جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک که به تازگی به روسیه پیوسته اند، در نشست شورای امنیت روسیه برای بررسی شرایط در اوکراین و این مناطق هم مرز با منطقه جنگی، در آنها حکومت نظامی اعلام کرد.

ژنرال سرگئی سارویکین فرمانده کل نیروهای روسیه در عملیات ویژه نظامی در اوکراین نیز روز گذشته اوضاع خرسون را بسیار دشوار توصیف کرد.

او اوکراین را عامل این حمله دانسته و گفته بود که سرویس‌های ویژه اوکراین، در طراحی و اجرای این حمله تروریستی دست داشتند.

بامداد دوشنبه (۱۸ مهر) "حمله دقیق هوایی" روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در کی‌یف و چندین شهر  اطراف آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این حملات خسارات زیادی را به خصوص در حوزه انرژی برای اوکراینی‌ها به دنبال داشته است.

رییس‌ جمهور روسیه ساعاتی پس از این حملات تاکید کرده بود که حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله به پل کرچ کریمه بوده است.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین سه شنبه شب در پیامی اعلام کرد که از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۳۰ درصد از نیروگاه‌های برق کشورش ویران و منجر به قطعی برق و تاریکی گسترده در سراسر این کشور شده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید