سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

برجام از دسترس خارج شد؟ /سریال ادامه دار تحریم ها علیه ایران

کدخبر: ۵۲۹۲۲۸
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
برجام از دسترس خارج شد؟ /سریال ادامه دار تحریم ها علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز، سیاست خارجی ایران روزهای های شلوغی را پشت سر می گذراند، از یک سو به بهانه اعتراضات در ایران و مسائل حقوق بشری با تحریم رو به رو می شود و از سوی دیگر به بهانه فروش پهپاد به روسیه که بارها از سوی ایران تکذیب شده جلسات فوق العاده برای تحریم ایران گذاشته می شود.

اظهارات مقامات آمریکایی درباره برجام و جنجال ها بر سر اظهارات علی دایی درباره فوت یک دانش آموز اردبیلی از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

برجام از دسترس خارج شد

اگر چه مذاکرات برجام به تعویق افتاده است، اما در چند روز گذشته، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، اذعان کرد که احیای برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست.

با اعلام این خبر، موضوع برجام دوباره به سرخط رسانه ها بازگشت و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به اقدامات خصمانه کشورش علیه تهران، مدعی شد که واشنگتن راهکار دیپلماتیک را بهترین راه در قبال ایران می‌داند. همچین وزیر خارجه آمریکا گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران قریب الوقوع نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز جمعه در کنفرانس خبری هفتگی خود در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت:« در حال حاضر مشخص است که حصول توافق قریب‌الوقوع نیست. توافق در حال حاضر در دسترس نیست؛ چرا که تقاضاهای ایران از مرزهای برجام فراتر رفته‌اند. ما طی هفته‌های اخیر اخباری در خصوص آمادگی ایران برای تغییر رویه دریافت نکرده‌ایم.»

با این حال، اظهارات مقامات آمریکایی درباره برجام با واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع شد و او در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران عنوان کرد:« تا جایی که من می‌دانم این مذاکرات با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا مرتبط است. دولت آمریکا در نزدیکی انتخابات تصمیم به تعلیق این فرایند گرفت. در حال حاضر دلیلی ندارد که بگوییم این روند به طور منفی پایان یافته است.»

اصرار غرب برای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

با وجود اینکه بارها، ایران فروش پهپاد به روسیه و استفاده از آن را در جنگ اوکراین تکذیب کرده است، اما آمریکایی ها و اتحادیه اروپا بر ادعای خود پافشاری می کنند. 

روز گذشته، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در یک نشست خبری گفت:« باید فشارها علیه رژیم روسیه را تشدید کنیم. درباره حمایت ایران از روسیه از طریق رساندن پهپاد به روسیه گفت‌وگو کردیم. ما تحریم‌هایی را علیه ایران بابت حمایت نظامی از روسیه در اوکراین اعمال کرده‌ایم».

محسن رضایی هم در واکنش به این ادعای غربی ها، در توئیتی نوشت:« هیچ سلاحی از ‎ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد. هدف ‎غرب این است که با این اتهامات، مانع ورود قانونی ایران به بازار جهانی تسلیحات شود و تحریم های تسلیحاتی را احیا کند. آنها در حالی ما را متهم می کنند که خود در دوران تنهایی ملت ایران، ‎صدام را تا دندان مسلح کرده بودند.»

همچنین واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.

جنجال های علیه علی دایی تمام نمی شود

در روزهای اخیر ماجرای فوت اسرا پناهی و اظهارات علی دایی در این باره، به یکی از مهم ترین خبرها تبدیل شده بود، ادعایی که با واکنش نماینده اردبیل هم رو به رو شد و او گفت:«  بابت اظهارات اسطوره های ورزشی درخصوص موضوعات اخیر تاسف می خورم. آنها باید توجه داشته باشند که در بستر امنیت که فراهم شد، توانستند اسطوره شوند، اما امروز از اغتشاشگران حمایت می کنند، این افراد احترام خود را باید حفظ کنند.»

این نماینده همچنین بیان کرد:« در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، با توجه به بررسی های انجام شده پدر و مادر دختر فوت شده ۲ سال پیش طلاق گرفته و پدر این دختر اخیراً اعدام شده است، لذا این دختر که اصلا در مدرسه مورد نظر مشغول تحصیل نیست، چند روز پیش قرص خورده و دشمن برای تحقق کلیدواژه کشته سازی خود از این مورد سوءاستفاده کرده است.»

اما، چند روز بعد این نماینده از اظهارات خود عقب نشینی کردو گفت:«  علی دایی اسطوره است و بنده در مجلس هشتم وی را به عنوان وزیر ورزش معرفی کرده بودم و هیچ گاه به دنبال اسائه ادب به وی نیستم.» 

در این میان، عباس عبدی نیز به این ماجرا ورود پیدا کرد و در یادداشتی با اشاره روایت درگذشت مهسا امینی، نیکا شاکرمی،  اسرا پناهی نوشت:« مساله اصلی این است که نظام اطلاع‌رسانی باید حرفه‌ای شود، پیش از اینکه افراد و شخصیت‌های حکومتی و مستقل مجبور به مداخله و اظهارنظر شوند. هنگامی که مجرای اصلی اطلاع‌رسانی که مطبوعات و روزنامه‌نگاران باشند، تنگ و بسته می‌شود، دیگر نمی‌توان به آقای دایی یا هر کس دیگری معترض بود که چرا در موضوع خبررسانی دخالت کرده است.»

یک سایت تندرو نیز در حمله به علی دایی دست به انتشار ادعاهایی عجیب علیه او زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید