سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

3 تصمیم مجلس برای افزایش حقوق ها /راهکار همتی به رئیسی برای حل بحران اعتراضات

کدخبر: ۵۳۱۲۵۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
3 تصمیم مجلس برای افزایش حقوق ها /راهکار همتی به رئیسی برای حل بحران اعتراضات

به گزارش اقتصادنیوز، تصویب میزان افزایش حقوق نیروهای مسلح و بازنشستگان در صحن علنی مجلس، واکنش های ادامه دار به اعتراضات اخیر و بازداشت چند خبرنگار دیگر از خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

خبری مهم برای نیروهای مسلح و بازنشستگان

روز گذشته، در حالی جلسه علنی مجلس یازدهم برگزار شد که بهارستانی ها، بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری را در دستور کار خود قرار دادند. 

در این جلسه نمایندگان با پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروی انتظامی و نیروهای مسلح موافق کرده و آن را به تصویب رساندند.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس بر اساس لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کردند که طبق آن، میزان افزایش حقوق مذکور، ۹۰۰ هزار تومان بعلاوه ۵ درصد از حکم تعیین شد.

حمیدرضا حاجی بابایی هم در توضیح میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان با مصوبه روز گذشته مجلس،‌ گفت:« طبق مصوبه امروز مجلس حقوق کارمندان یک میلیون تومان اضافه شده و علاوه بر آن حق عائله‌مندی حدود 200 هزار تومان و حق اولاد به ازای هر فرزند 100 هزار تومان و همچنین فوق‌العاده ویژه پرداخت خواهد شد. بر این اساس اگر کارمند مجرد و یا خانم متاهل باشد میزان افزایش حقوق او یک میلیون تومان به اضافه فوق‌العاده ویژه خواهد بود و اگر کارمند مرد متاهل باشد یک میلیون تومان به اضافه حق اولاد به اضافه حق عائله مندی و به اضافه فوق‌العاده ویژه است.»

واکنش های ادامه دار به اعتراضات

بیش از 40 روز است که فضای سیاسی جامعه تحت تاثیر اعتراضات مردم قرار گرفته است و فضای دانشگاه ها را نیز ملتهب کرده است. بر همین اساس، اهالی سیاست از اردوگاه چپ گرفته تا راست، پا به میدان گذاشتند و به این اعتراضات واکنش نشان دادند. 

جهانبخش محبی نیا، نماینده سابق مجلس، درباره دلیل سیر سریع اعتراضات با خشونت و اغتشاش در ایران، گفت:« جامعه ایران دچار سیکل معیوب سیاسی و اجتماعی شده است که عدم تحمل یکی از نشانه های آن است. عوامل متعدی موجب شده است که مردم نسبت به حاکمیت، اعتماد مطلوب را نداشته باشند و حاکمیت هم براساس تجربه‌های نارسایی‌ها و گرفتاری‌های حلقوی و مستمر، یک مقدار دچار بدخلقی شود.

ترکیبی از این حالت روانشناختی در حوزه امنیت و مسائل سیاسی برای جامعه ایران این اختلالات را به بار می آورد. با این حال من معتقدم که بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم، باید مردم، نخبگان و حاکمیت نسبت به حل مساله با  استثنا کردن دو طیف اقدام عاجلی را به عمل آورند، در غیر اینصورت دچار مرحله مزمنی می شویم که به هیچ وجه برای اقتصاد ملی، امنیت ملی و  جایگاه بین المللی ایران مناسب نخواهد بود.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اظهارات ابراهیم رئیسی در توئیتی نوشت:« رئیسی: دانشگاه راهکار برون رفت ارائه دهد. جنگ امروز جنگ روایتهاست. جواب: اعتراضات، نتیجه ناتوانی دولت دربهبود زندگی مردم و نادیده گرفتن مطالبات زنان و جوانان و ناامیدی از اصلاح امور است. راه حل: اصلاح شیوه های حکمرانی است، اعمال خشونت بربحران می افزاید. واقعیت با روایت ها تغییر نمی کند.»

مصطفی هاشمی طبا نیز گریزی به اظهارات تند و توهین آمیز برخی مسئولان زد و گفت:« بی ادبی را بخشی از مسئولان شروع کردند و اولین نفر نیز توسط آقای احمدی نژاد بی ادبی ها شروع شد. دیگران نیز دیدند می شود فحش داد، فحش دادند. باید گفت چرا برخی مسئولان و افراد سن بالا رفته فحاشی می کنند.»

درخواست عفت مرعشی از رهبر انقلاب

اوایل مهر ماه بود که خبر بازداشت فائزه هاشمی به سرتیتر رسانه ها تبدیل شد. حال بیش از یک ماه از بازداشت دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی می گذرد و بر همین اساس، عفت مرعشی در یادداشتی با عنوان «دخترم فائزه» نوشت:« من از آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواهم نه به عنوان رهبری و بلکه به عنوان کسی که از 60 سال پیش با او هم‌زیستی و همکاری در مبارزه داشته‌ایم، میخواهم که از بدرفتاری با زندانیان پرهیز شــود و حقوق آنها و خانواده‌ها رعایت شــود. به چه دلیــل فائزه نباید بیش از یک ماه با خانواده خود ملاقات داشته باشــد، یــا از تلفن محروم شود. کلیه زندانیان اعم از اینکه مرتکب جرمی شده باشند و در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار داشــته باشند و متهم به ارتکاب جرم باشــند یا حتی مرتکب جرمی شده باشند، طبق قانون حق ملاقات و بازدید بستگان خود را دارند، جزو حقوق اولیه آنان است و اگر بازپرس نخواهد که مالقات داشته باشد باید کتبا دلیل آن را به زندان و زندانی و وکیل و بستگان اعلام کند.»

بازداشت چند خبرنگار دیگر

همچنین، واکنش روزنامه هم میهن به بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، بازداشت چند خبرنگار دیگر از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید