محمد خوش‌چهره؛

از احمدی‌نژاد پرسیدم برای جوانان چه می‌کنی؟ گفت پول می‌دهیم/ سخنان مردی که احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد

کدخبر: ۵۳۱۳۵۸
محمد خوش‌چهره چندین سال پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴، درباره مناظره تاریخی خود با نوبخت توضیحاتی ارائه کرد.
از احمدی‌نژاد پرسیدم برای جوانان چه می‌کنی؟ گفت پول می‌دهیم/ سخنان مردی که احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری نهم، در مناظره‌ای با حضور محمدباقر نوبخت شرکت کرد. وی در این نشست به عنوان نماینده احمدی‌نژاد مقابل نماینده‌ی هاشمی رفسنجانی حضور یافت و درباره‌ی برنامه‌های اقتصادی احمدی‌نژاد سخن گفت.

محمد خوش چهره درباره دلایل حضور در این مناظره گفت: من در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم فعالیت نداشتم و اتفاقاً مناظره‌ی من در فرصت تبلیغات انتخاباتی پیش از دوره دوم صورت گرفت. لازم می‌دانم بگویم در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲، هشت کاندیدا حضور داشتند و نکته مهم این است که از این هشت کاندیدا، هفت نفرشان با من تماس گرفتند که اتفاقا آقای روحانی نیز یکی از آنها بود، همین امر نشان می‌دهد مواضع من از طرف اغلب شخصیت‌ها مورد قبول هستند.

خوش‌چهره ادامه داد: اما درباره ماجرای آن روز باید بگویم، نماینده آقای هاشمی برای مناظره آمده بود اما برای انتخاب نماینده آقای احمدی‌نژاد، اختلافی میان خودشان وجود داشت. یادم هست آقای چمران، آقای زریبافان و خانم سلطانخواه در صدا و سیما حضور داشتند اما نیم ساعتی مانده بود به برگزاری مناظره، با من تماس گرفتند و گفتند آقای دکتر شما به مناظره بیایید و دیدگاه‌های خودتان را توضیح بدهید.

وی با اشاره به این‌که دیدگاه‌هایش در سخنرانی‌ها و ... از سوی طیف همراهان حمدی‌نژاد دیده شده بود، گفت: این زاویه که چنین فضایی، فرصت خوبی برای توضیح دیدگاه‌ها است تا همین اواخر نیز با من بود. بسیاری به من می‌گفتند شما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بشوید تا بتوانید از این فرصت استفاده کنید و دیدگاه‌های‌تان را تشریح کنید.

خوش‌چهره اضافه کرد: می‌گفتند وقتی شما حرف‌هایتان را بزنید این‌گونه نمی‌شود که کاندیداها مقابل هم بنشینند و دائم به هم بگویند تو در ولنجک فلان کار را کردی یا تو فلان جا فلان تصمیم اشتباه را گرفته‌ای و سطح بحث به این تنزل نمی‌کند که مردم بگویند این‌ها خوردند و بردند.

او با تاکید بر اینکه سطح بحث و مباحثات دچار اشکال است، ادامه داد: اتفاقا در دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز چینش شورای نگهبان به‌گونه‌ای بود که یکی حمله و دیگری دفاع و برخی تماشاچی بودند. مثلا آقای هاشمی‌طبا و میرسلیم به عنوان یار ذخیره حضور داشتند و حرف سومی وجود نداشت. در حقیقت دو جناح مسلط در مناظره می‌آیند و حرف سومی مطرح نمی‌شود. پس همانطور که گفتم تا همین اواخر نیز به این نکته قائل بودم که باید از فرصت برای طرح مباحث استفاده کرد.

وی تاکید کرد: شخصا معتقم نمی‌شود افراد در مناظره تخریب شوند اما بعد پست‌های بالای نظام را بگیرند.

خوش‌چهره اضافه کرد: با این مقدمه یک ربع مانده به آغاز مناظره، تصمیمم را گرفتم بروم و تنها چیزی که با خودم برداشتم خودکاری بود که در جیبم گذاشتم و به صدا و سیما رفتم چرا که منزل ما در آن زمان به سازمان صدا و سیما نزدیک بود و می‌شد در این فرصت کوتاه تصمیم گرفت.

خوش چهره

نوبخت آماده ورود به حاشیه بود

خوش چهره با اشاره به اینکه آن مناظره، بسیار مناظره مهمی است و حتی ادبیات آن قابل بررسی است، ادامه داد: هرچند برای آقای نوبخت ارزش بسیار بالایی قائل هستم اما در دوره اول انتخابات مناظره‌ای با آقای نادران داشتند که کار به تخریب شخصیت رسیده بود و مثلاً آقای نادران اسم دختر آقای هاشمی را برده بودند و آقای نوبخت نیز به همین شیوه پاسخ داده بودند. به نظر می‌رسد آقای نوبخت مجهز به همین شیوه برای پاسخگویی و تخریب بودند و برای شرکت در چنین فضایی خود را آماده کرده بودند.

وی گفت: از این سو من آماده طرح موضوع شده بودم. البته من برای آقای هاشمی احترام زیادی قائل هستم و به خاطرم هست که در انتخابات مجلس نیز آقای هاشمی گفتند که من و خانواده‌ام به شما رای دادیم. فرض آنها این بود که من آدم منصفی هستم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: حتی وقتی مناظره برگزار شد و به اتفاق مهمی نیز تبدیل گردید برادر آقای هاشمی گفته بودند که خوش‌چهره حرف خوبی زد و برخی در همان جناح به آقای نوبخت انتقاد کرده بودند که چرا چنین حرف‌هایی زدی؟ حرف من این بود که آقای هاشمی خودش را در حوزه اقتصاد نشان داده اما احمدی‌نژاد هندوانه در بسته است و ادعا کرده که حرف‌های من را قبول دارند. گفتم من از شعارهای و حرف‌هایی که به تفکر من نزدیک است دفاع می‌کنم. تاکید کردم شان من بالاتر از این است که بیایم و بگویم این آقا خوب است؛ من یک معلم دانشگاه هستم که شاخص می‌دهم و بر اساس آن تحلیل می کنم.

وی افزود: حالا من داشتم درباره شاخص صحبت می‌کردم اما آقای نوبخت دست به تخریب شخصیت می‌زدند و گفتند مثلاً فلانی قدش کوتاه است یا سیاه است و ... کار که به اینجا رسید، من عصبانی شدم و یادداشت برداشتن را متوقف و خودکارم را پرت کردم و گفتم چرا این طور حرف می‌زنید؟ بیایید بگویید برنامه شما برای مسکن چیست تا در مورد آن صحبت کنیم.

نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: من خیلی علاقه مند بودم که ایشان برنامه‌ها را اعلام کنند تا بتوانیم درباره اجرایی بودن یا نبودن بحث کنیم و باب بحث باز شود و من هم توضیح بدهم. آن روز خیلی‌ها در مجلس به من می‌گفتند که تو نتیجه انتخابات را عوض کردی و همان پرت کردن خودکار خیلی موثر بود.

او گفت: خلاصه این‌که دلم می‌خواست آقای نوبخت بگویند پلن آنها برای ایجاد اشتغال چیست تا بتوانیم روی موضوع بحث بکنیم حتی در این مناظره اشاره کردم که من برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد را نیاوردم بلکه ایشان گفته است که حرف‌های من را قبول دارد و من هم برای همین دارم توضیح می دهم.

مرعشی گفت حالا رییس‌جمهور تعیین می‌کنی؟

او درباره شیوه اطلاع از برنامه احمدی‌نژاد نیز گفت: همان موقع که به من گفتند که در مناظره شرکت کنم، پرسیدم برنامه شما چیست و ایشان که آن زمان شهردار بود جواب داد شما خودت استادی. گفتم یعنی هرچه بگویم را قبول دارید گفت بله. من هم وارد آن برنامه شدم تا دیدگاه‌هایم را تشریح کنم و الزامی ایجاد شود که همین مسائل پیگیری شود.

خوش چهره اضافه کرد: در آنجا موضوع مسکن و ... را طرح کردم و گفتم اما آقای نوبخت گفت خیلی خوبه اما باز وارد حاشیه شد و نگذاشت مردم مطالبه ‌گر باشند. دائم تخریب می‌کردند و من در نهایت گفتم آقای هاشمی عزیز انقلاب هستند و از ذخایر نظام محسوب می‌شوند و همین خاطر اگر شما بیاید و تخریب کنید، من همراه شما نمی‌شوم که آقای هاشمی را تخریب کنم اما می‌گویم برنامه‌های اقتصادی ایشان دارای اشکالاتی است و تجمل‌گرایی و مشکلات دیگر در آن به چشم می خورد. در آن مناظره یک بار هم نگفتم دکتر احمدی نژاد و هربار خواستم نام ببرم بدون الگو و عناوین گفتم آقای احمدی نژاد ولی آقای نوبخت دائم من الا به کار می برد و می گفت جناب آیت الله. فردای آن روز وقتی آقای مرعشی که رییس دفتر هاشمی بود، در مجلس وقتی من را دید، بغلم کرد و گفت: حالا دیگر رییس‌جمهور تعیین می‌کنی؟

وی گفت: نتیجه این شد آن مناظره به مذاق افراد مختلف خوش آمد، حتی در میان مردم شمال شهر و ...حتی اصلاح طلبان می‌گفتند منصفانه حرف‌زدی. همکاران من در مجلس می‌گفتند شما نتیجه انتخابات در استان ما را تغییر دادی به چرا که آقای نوبخت پوپولیستی صحبت می‌کرد اما شما مصداقی و درست تحلیل کردید. جالب تر و کمدی ماجرا این بود که نمایندگان استان کرمانشاه می‌گفتند نظر مردم ما را گرفتید و مردم می‌گفتند خوش‌چهره پهلوان است. پرسیدم از چه نظر این را می‌گویید گفتند: مردم معتقد بودند که وقتی خودکار را انداختید مرام پهلوانی را نشان دادید.

او سپس به نتیجه‌ی انتخابات اشاره کرد و ادامه داد : خلاصه ما در مجلس بودیم که ایشان توانست را با شعار عدالت و غیره رای بگیرد. یادم هست درباره موضوع عدالت هم با آقای احمدی‌نژاد صحبت کرده بودم و گفتم الان نظام آموزشی ایران درگیر بی‌عدالتی است چون کسی که پول بیشتر دارد مدرسه غیرانتفاعی می‌رود و معلم خصوصی می‌گیرد. اشکالات دانشگاه آزاد را هم گفتم.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر می‌دانستید مناظره تا این حد تاثیرگذار بود، این کار را می‌کردید؟ گفت: اگر فکر می‌کردم با این مناظره کسی رییس‌جمهور می‌شود، موضوع برایم فرق داشت با اینکه شرایط را تبیین کنم تا مردم سره از ناسره تشخیص بدهند.

از احمدی‌نژاد پرسیدم برای جوانان چه می‌کنی؟ گفت پول می‌دهیم

خوش‌چهره با دفاع از برگزاری این‌گونه مناظره‌ها تاکید کرد: وقتی در انتخابات سال ٩٢، هشت کاندیدا از من خواستند که وارد میدان بشوم، به رییس سازمان صدا و سیما پیشنهاد دادم برنامه نود اقتصادی بگذارید تا برنامه‌ها را ببریم در این برنامه نقد کنیم تا مردم بفهمند بین حرف خوب با عمل خوب فرق دارد.

او سپس درباره دیدارش با احمدی‌نژاد پس از انتخابات و دلایل جدا کردن خس خود از وی نیز توضیح داد و تاکید کرد:وقتی ایشان رییس‌جمهور شدند، من ملاقاتی با وی داشتم. به دیدار او که رفتم، آقای مشایی آنجا بود و بعد از رفتن وی، من وارد دفتر شدم. آن زمان ایشان را حاج محمود صدا می کردم و با همین لفظ از وی پرسیدم که برنامه شما برای اداره کشور و حل مشکلات اقتصادی چیست؟ دوباره همان جواب ها را دادند که خودت بهتر می‌دانی و این‌ها. گفته بود خوش چهره می‌خواهد اقتصاد را اداره کند.

گفتم من اداره کنم؟ تو کابینه داری وزیر معرفی می کنی افراد کابینه حتی حرف خودت را گوش نمی‌دهند و ما این ساختار را نداریم که بگوییم معاون اقتصادی چیزی بگوید و بقیه گوش بدهند. البته نمی‌دانستم ایشان میثاق می‌گیرند و قدرت خود را اعمال می‌کنند.

خلاصه سئوال کردم پلن شما برای جوانان چیست؟ مشکل بیکاری جوانان را چه‌می‌کنی؟ گفت پول می‌دهیم. گفتم یعنی چی؟ گفت: توزیع پول می‌کنیم تا خودشان بروند شغل ایجاد کنند و بعدها هم این کارهای اشتباه را کرد.

سئوال کردم : مسکن را چه کار می‌کنید؟ گفت وام می دهیم و کمک می‌کنیم. همان‌جا گفتم معلوم است که طرح‌ها و ایده هایی در ذهنت داری اما با طرح و ایده نمی‌شود کشور را اداره کرد بلکه باید برنامه و پلن داشت.

او تاکید کرد: در همین جلسه حرف‌هایی گفته شد که واقعا از تکرار آن اجتناب می کنم. مثلا گفتم اشعار عدالت می‌دهید اما این طور نیست که دنیای سلطه آرام بنشیند و از این شعارها استقبال کند. گاها یکی دو رئیس جمهور ترور می شوند تا حرف‌هایی از این دست جا بیفتد و به این سادگی نیست که بتوان این برنامه‌ها را پیش برد. آقای احمدی‌نژاد هم حرف های زد اعتقادی یا به اسم اعتقادی بود که ابا دارم بازگو کنم.

خوش‌چهره اضافه کرد: همان جا از دفتر که آمدم بیرون، حس کردم اینجا جای من نیست. خداوند متعال شاهد است که دستم را رو به آسمان مردم و گفتم ما را خلاص کن، جایگاهم اینجا نیست و با این برنامه‌ها، ما با هم کنار نمی‌آییم.

پیشنهاد پست بالا داشتم

او در جواب این سئوال که پیشنهاد پستی هم داشتید؟ گفت: اول بگویم اشکال بزرگ آن زمان این بود که همه‌ی ارکان نظام وارد کار شدند و ایشان توانست خیلی از روحانیون و مداحان و گروه‌های مختلف نظام را جذب کند اما بعد از دوره دوم بود که کم‌کم خیلی چیزها روشن شد و ریزش‌هایی اتفاق افتاد.

اما در جواب شما باید بگویم من همان اول احساس کردم که جایم در کابینه نیست و حتی پیشنهاد پست‌های بالا هم داشتم.

وی تاکید کرد: باز هم می‌گویم نمی‌دانستم یک مناظره انقدر اهمیت پیدا می کند. اتفاقا بعد از آن مناظره، برخی به خودشان آمدند و وحشت کردند که یک مناظره می‌تواند نتیجه تعیین کند، در نتیجه دیگر چنین اتفاقی نیفتاد و خود کاندیداها آمدند و درباره مباحث حرف زدند.

او با انتقاد از این وضعیت گفت: خیلی از کاندیدها الان در انتخابات تنها علائم را می‌گویند، خوب این را مردم هم می‌دانند؛ باید بگویید راهکار چیست؟ پس می‌بینید آن مناظره‌هایی که با حضور کارشناسان انجام می‌شد، برای شفاف سازی بود.

خوش چهره گفت: پس اگر برگردم و بدانم آقای احمدی‌نژاد خلف وعده می‌کند و از فرصت برای تحقق برنامه خودش استفاده می‌کند و با توزیع پول می‌خواهد عدالت برقرار کند، طبیعی است که در مناظره نباشم اما اگر ندانم که چه اتفاقی خواهد افتاد، از آن فرصت استفاده می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید