عوارض خطرناک پرخوری عصبی که باید جدی بگیرید

کدخبر: ۵۳۳۶۵۰
اقتصادنیوز: بسیاری از ما برای فرار از هیجان یا استرس به سوی پرخوری روی می‌آوریم غافل از اینکه پرخوری عصبی عوارض بسیار خطرناکی برای سلامت انسان دارد.
عوارض خطرناک پرخوری عصبی که باید جدی بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر تا به حال وقتی احساس غم شدید و ناراحتی داشتید، سراغ خوردن رفتید و به هر چیزی ناخنک زدید، باید بگویم تنها نیستید. خیلی از افراد در جهان وقتی احساس ناراحتی و اندوه دارند خوردن را به عنوان بهترین راه برای تخلیه هیجانات خود انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که از هر صد نفر، ۲ نفر به بولیمیا مبتلا هستند. اگرچه این اختلال در همه سنین مشاهده شده است اما نوجوانان در خطر ابتلای بیشتری قرار دارند.

آخرین وضعیت یوزپلنگ ایرانی / آیا پیروز رهاسازی می‌شود؟

 

پرخوری عصبی چیست؟

به این حالت که شما به دلیل استرس و اضطراب و ناراحتی شروع به غذا خوردن می‌کنید،پرخوری عصبی یا بولیمیا می‌گویند. اما خوردن بدون گرسنگی و بی‌دلیل تنها مشکل نیست. این افراد پس از پرخوری بیش از حد، به علت ترس از افزایش وزن، دچار احساس گناه می‌شوند. این حس گناه موجب می‌شود تا فرد از طریق کارهایی مثل ورزش کردن افراطی و رژیم گرفتن غیر اصولی، مصرف ملین یا استفراغ اجباری غذا، جلوی احساس گناه و ترس از افزایش وزن خود را بگیرد.

علایم پرخوری عصبی

همه پرخوری‌ها به عنوان پرخوری عصبی به شمار نمی‌روند در واقع می‌توان گفت، فرد در یک چرخه معیوب به سر می‌برد. این چرخه را به‌طور خلاصه، به ترتیب زیر می‌توان تعریف کرد:

تنش و هوس

شروع به خوردن بیش از اندازه غذا (پرخوری)

استفاده از ملین  یا انجام کارهایی برای پاک سازی بدن خود

شرم و انزجار از اندام خود

شروع به انجام رژیم دقیق

تاثیرات پرخوری عصبی بر سلامت بدن

شاید در ابتدا بیماری بولیمیا در ابتدا یک بیماری در حوزه سلامت روان به نظر برسد اما این بیماری تاثیرات مستقیمی بر سلامت بدن دارد.

کمبود آب بدن یا ضعف

استفراغ، استفاده از ملین‌ها، ورزش و رژیم‌های غیراصولی، بدن را از کلسیم و پتاسیم کافی بی‌بهره می‌کند و بدن فرد، دچار کم‌آبی می‌شود. در این حالت ممکن است، فرد مبتلا به بولیمیا دچار سرگیجه، بی‌حالی، ضعف عضلانی یا بی‌نظمی در ضربان قلب شود.

پوسیدگی دندان

در این بیماری به دلیل استفراغ‌های مکرر، دندان‌ها در معرض اسید معده قرار می‌گیرد و این امر موجب تغییر رنگ، پوسیدگی و حتی از بین رفتن دندان می‌شود.

جای زخم در انگشتان

افراد مبتلا به پرخوری عصبی به دلیل این که هر روز برای جبران پرخوری و خروج کالری، خود را مجبور به استفراغ می‌کنند، پشت مفاصل انگشت‌شان تغییر رنگ داده و زخم می‌شود.

آسیب به مری

استفراغ شدید می‌تواند باعث پارگی در مخاط مری شود و در صورت پارگی می‌تواند باعث خون‌ریزی شدید شود و تهدید کننده زندگی باشد. این سندروم مالوری ویس شناخته می‌شود. خون قرمز روشن در استفراغ از علایم این سندروم است.

رفلاکس اسید معده

هنگامی که قسمت تحتانی مری شما آسیب می‌بیند، اسید معده از طریق آن برمی‌گردد که باعث سوءهاضمه و دل درد می‌شود.

مشکلات گوارشی

پرخوری عصبی می‌تواند به طور دایمی به معده و روده شما آسیب برساند و مشکلات دیگری مانند یبوست، اسهال و سندروم روده تحریک پذیر ایجاد کند.

مشکلات هورمونی

مشکلات باروری از جمله قاعدگی نامنظم یا قطع شدن آن و مشکلات باروری از عوارض جانبی رایج در هنگام بروز پرخوری عصبی  است.

مشکل در تنظیم دمای بدن

وقتی به اندازه کافی غذا نمی‌خورید تا بدن خود را تأمین کنید، ممکن است دمای بدن کاهش یابد و ممکن است تمام مدت احساس سرما کنید.

مشکلات مو، پوست و ناخن

وقتی مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنید، موها، ناخن‌ها و پوست شما خشک می‌شوند. ممکن است موها و ناخن‌های شما به راحتی از بین بروند و موهای شما نازک شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید