سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

3 نامه خاتمی به رهبر انقلاب /فضای مجازی کلا بسته می شود؟

کدخبر: ۵۳۸۸۳۶
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
3 نامه خاتمی به رهبر انقلاب /فضای مجازی کلا بسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، اظهارات یک نماینده مجلس درباره برجام، ماجرای نامه های سید محمد خاتمی به رهبر انقلاب و سخنان رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

3 نامه خاتمی به رهبر انقلاب

اگر چه در روزهای گذشته، محمد علی ابطحی از ارسال نامه سید محمد خاتمی به رهبر انقلاب خبر داده بود با این حال او در مناظره با احدیان، مشاور قالیباف به جزئیاتی بیشتر اشاره کرد و ضمن آن با انتقاد از ایده حکمرانی نو گفت:« شما موضوع حکمرانی نو را مطرح کردید، خوب اول بگویید آن چشم‌اندازی که می‌خواهید، به واسطه این نوع حکمرانی ایجاد کنید چیست؟ چشم‌انداز این است که آیا جامعه می تواند برخی از این معترضین را به عنوان نماینده خود به داخل مجلس بفرستد؟ آیا قانون حجاب تغییر می کند؟ یا هر چیز دیگری. آقای خاتمی سه تا نامه خدمت رهبری نوشت و گفت «این پله‌های سوم را ول کنیم و از پله اول مسائل را مورد رسیدگی قرار دهیم» این نامه ها هنوز پاسخ نگرفته. آن وقت شما می‌گویید «شما چرا نمی‌آیید»، معتقدم این توقعی غیراستراتژیک است، همانطور که امروز براندازها به ما فحش می‌دهند و می‌گویند «شما سوپاپ نظام هستید».

سرنوشت مذاکرات برجام چه شد؟

از سوی دیگر روزهاست که از انتخابات میان دوره ای در آمریکا می گذرد و هنوز خبری از سرگیری دوباره مذاکرات احیای برجام نیست. در این میان، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا روز گذشته گفت:« دولت این کشور فعلاً نباید با ایران بر سر هیچ چیزی، از جمله توافق هسته‌ای مذاکره کند.»

عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفتگویی در پاسخ به این سوال که از جزئیات صحبت‌های اخیر امیرعبداللهیان مبنی بر ارسال پیام‌های آمریکا به ایران برای ادامه مذاکرات اطلاعی دارد، گفت:« من از اطلاعات پشت پرده‌ی این تبادل پیام‌ها خبری ندارم، اما به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد و من فکر می کنم در شرایط  فعلی روند مذاکرات متوقف است

از سوی دیگر نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه نسبت به اعلام ایران مبنی بر افزایش فعالیت های غنی سازی ابراز نگرانی کرد.

ماجرای هک خبرگزاری فارس

از سوی دیگر پس از هک شدن خبرگزاری فارس در روزهای اخیر، این خبرگزاری اصولگرا با انتشار یک رشته توئیت، ضمن تایید خبرهک شدن این خبرگزاری توسط گروه «بلک ریوارد»، پذیرفت که بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، در اختیار هکرها قرار گرفته است.

بر همین اساس، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توئیتی نوشت: «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به رهبر معظم انقلاب در بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.»

عباس عبدی هم در توئیتی نوشت:« رسانه‌ها ساختاری دارند که برخلاف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مبتنی بر شفافیت و نفی محرمانگی است. این تفاوت در ارتباطات میان‌فردی کارکنان و فضای باز تحریریه مشهود است. اگر رسانه وارد کارهایی شود که تناسبی با کارکردش ندارد نتیجه همین می‌شود که در افشای بولتن‌های فارس می‌بینید»

انتقاد دادستان کل کشور به دولت روحانی

همچنین، روز گذشته حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در نشست «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» گفت:« آن زمانی که حضرت آقا فرمودند شبیخون فرهنگیست، مسوولین فضا را رها کردند، آن زمان که فرمودند فضای مجازی، باز شاهد رهایی بودیم؛ در دولت قبل بزرگ‌ترین خیانت دولت قبل، همین سرپیچی از دستور آقاست. ما فریاد زدیم اما به نتیجه نرسیدیم چون تمام اختیارات به دست بنده نیست. بنده به عنوان دادستان کل، برای مسوولینی که مرتکب این تخلفات شدند، پرونده تشکیل دادم، ثبت هم شد ولی این که رسیدگی نشده، من نمی‌توانم علت این مسأله را عرض کنم.»

در خصوص فیلترینگ هم گفت:« بنده امروز هم پای مسأله فیلتر کردن‌ها ایستادم و خیلی فحش خورده ام؛ ما امروز یک وی پی ان را می‌بندیم، بلافاصله با روش دیگر آن هم از خارج از کشور در اختیار قرار می‌گیرد. یا بایستی کلاً فضای مجازی را ببندیم که نه مورد تأیید مسؤولین عالی نظام هست، نه امروز امکانش هست.»

سوء قصد به مقام دولتی

در این میان، اظهارات یک نماینده درباره زنان بی حجاب و سوءقصد به معاون وزیر صمت از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید