علت اهمیت مصر برای آمریکا/ ماموریت تازه قاهره

کدخبر: ۵۴۲۶۰۶
السیسی دو روز بعد از آن در پوتاماک مورد استقبال قرار گرفت که نیروی دریایی مصر فرماندهی یک گروه عملیات جدید دریایی را که توسط ناوگان پنجم ایالات متحده در ماه آوریل تعریف شده بود را عهده دار شد
علت اهمیت مصر برای آمریکا/ ماموریت تازه قاهره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عبدالفتاح السیسی این هفته راهی واشنگتن شد و مورد استقبال گرمی قرار گرفت. او پس از شرکت در نشست دوجانبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و تعدادی از دیپلمات های ارشد آمریکایی و قانونگذاران مجلس با لوید آستین هم دیدار داشت. این نخستین سفر السیسی به آمریکا از زمان قدرت گرفتن بایدن است.

چرایی اهمیت مصر برای آمریکا؟

مصر نیز به سان 40 کشور آفریقایی در پایتخت آمریکا حضور یافت تا درباره برنامه های دولت بایدن برای کمک به این بازیگر برای اجرای ایده هایش بیشتر بداند. به نوشته المانیتور، وزارت دفاع آمریکا بیش از هر زمان دیگر سفر السیسی به آمریکا را برجسته کرد. در همین راستا رئیس پنتاگون ضمن ستایش از مصر به عنوان نخستین کشورعرب که رابطه دیپلماتیک خود را با اسرائیل عادی سازی کرده، از مدیریت مسئولانه قاهره بر کانال سوئز و کمک حیاتی مصر برای برقراری آتش بس در درگیری های اسرائیل و غزه هم تمجید کرد.

آستین تاکید داشت که آمریکا باید اطمینان حاصل کند که مصر توانایی دفاع از مردم و قلمرو خود را دارد. از همین رو می بایست حمایت از قابلیت های همکاری، دفاع یکپارچه هوایی، موشکی و امنیت دریایی این کشور ادامه یابد.در این میان سوالی که بیش از همه به ذهن می رسد آن است که چرا استقبال صمیمانه آمریکا از مصر با اهمیت است؟

ماموریت تازه قاهره

در پاسخ باید گفت السیسی دو روز بعد از آن در سراسر پوتاماک مورد استقبال قرار گرفت که نیروی دریایی مصر فرماندهی یک گروه عملیات جدید دریایی را که توسط ناوگان پنجم ایالات متحده در ماه آوریل تعریف شده بود را عهده دار شد. در شرایطی که نیروی دریایی ایالات متحده در صددکاهش حضور نظامی اش در سراسر خاورمیانه است، ایالات متحده برای گشت زنی در دریای سرخ و آب های نزدیک به یمن، گروه ویژه ای موسوم به 153 را تعریف کرده است.

 این بدان معنا است که براساس برآوردهای پنتاگون، ارتش های منطقه ای نقش برجسته تری دارند و مصر در موقعیت خوبی برای کمک قرار گرفته است. نیروی دریایی مصر- بزرگ ترین نیروی دریایی خاورمیانه، سال گذشته به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده پیوست ان هم در شرایطی که رهبران قاهره در باب این که بخشی از بلوک منطقه ای تعریف شده تحت رهبری آمریکا رو در روی ایران باشند، محتاط بودند.

حمایت مشروط

ناظران می گویند پس از آن که قاهره برنامه هایش مبنی بر دستیابی به سوخوهای روس را رد کرد، دولت آمریکا اوایل سال جاری درخواست چند ساله مصر مبنی بر خرید جنگده های اف – 15 را تایید کرد.با این همه آنگونه که یکی از منابع ناشناس به شورای آتلانتیک گفته کمک های آمریکا به مصر مشروط شده به رعایت حقوق بشر توسط رهبران این کشور.

در همین راستا بلینکن در دیدار با السیسی ضمن اشاره به شراکت راهبردی آمریکا و مصر و نقش قاهره در ارتقای ثبات منطقه از خبر آزادی زندانی های سیاسی مصر به شدت استقبال کرد و همزمان از این کشور خواست تا در عرصه حقوق بشر و آزادی اساسی پیشرفت های بیشتری را ثبت کند.

براساس گزارش گزارشگران بدون مرز، مصر یکی از بزرگ ترین زندان بان های روزنامه نگاران در جهان است و حداقل 28 نفر به واسطه اتهام های بی اساس بازداشت شده اند. براساس بیانیه ای که پنتاگون پس از نشست با رهبر قاهره منتشر کرد، وزیر دفاع آمریکا با السیسی درباره پاره ای از موضوعات دیگر چون موضوعات ادعایی مرتبط با فعالیت های ایران، از جمله ارسال پهپاد به روسیه( ادعایی که تهران بارها آن را تکذیب کرده است)، رایزنی داشتند.

در شرایط کنونی ناوگان پنجم آمریکا به دنبال توسعه دامنه ائتلاف است؛ ائتلافی متشکل از34 کشور برای حراست از کشتیرانی دریایی در برابر قدرت ایران. معماری امنیتی که به ادعای واشنگتن با حضور کشورهای منطقه قابلیت اجرایی بیشتری دارد هرچند بسیاری می دانند که این ادعا صحت ندارد و واشنگتن با هدف کاهش هزینه های اجرایی کردن چنین سیاستی، خود را کنار کشیده و مسئولیت را بر عهده متحدانش در ائتلاف تعریف کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید