واکنش آمریکا به منع تحصیل زنان در دانشگاه ها توسط طالبان

کدخبر: ۵۴۳۳۲۷
وزارت امور خارجه آمریکا به اقدام دولت طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران در افغانستان واکنش نشان داد.
واکنش آمریکا به منع تحصیل زنان در دانشگاه ها توسط طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ایالات متحده آمریکا به اقدام طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم توجیه ناپذیر طالبان در ممانعت از تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران را به شدت محکوم می کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه اقداماتی را برای مواخذه طالبان اتخاذ خواهد کرد، مدعی تداوم کمک به مردم افغانستان شد.

لازم به ذکر است که گروه طالبان اعلام کرد که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع هستند.

بر اساس این گزارش، «حافظ ضیاء الله هاشمی» سخنگوی وزارت آموزش عالی دولت طالبان اعلام کرد: وزارت آموزش عالی ابلاغیه ای را به تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی مبنی بر ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است.

این اقدام جدید دولت طالبان در حالی است که پیش از این هم محدودیت هایی درباره تحصیل دختران پیش از دانشگاه، ورود زنان به پارک ها در کابل پایتخت افغانستان یا استخرهای شنا و سالن های ورزشی ایجاد شده بود.

ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی دختران، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند.

این در حالی است که وزیر کشور گروه طالبان ۹ ماه پیش در گفتگویی کم سابقه که توسط سی ان ان پخش شد، وعده «خبر بسیار خوب» درباره بازگشت دختران به مدارس متوسطه را اعلام کرد.

«سراج الدین حقانی»، وزیر کشور طالبان در این ارتباط گفت: «هیچ کس مخالف تحصیل زنان نیست.»

حقانی اشاره کرد که «مکانیسمی برای آموزش دختران در نظر گرفته شده» با پوشش در مدارس مرتبط است و توضیح داد که آموزش باید بر اساس «فرهنگ» افغانی و «قوانین و اصول اسلامی» باشد.

به گزارش مهر، گزارش‌های زیادی مبنی بر اینکه دختران در رده‌های سنی خاصی نمی‌توانند در افغانستان درس بخوانند و به مدرسه بروند، منتشر شده و در حالی که مدارس افغانستان به روی دانش آموزان پسر بازگشایی شده است، سرنوشت تحصیل برخی دختران افغانستانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت معارف طالبان، هفت ماه پس از به قدرت رسیدن، در روز بازگشایی مدارس دخترانه، اعلام کرد که تمام مدارس دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود و این تعطیلی تا به امروز ادامه دارد. علت این تعطیلی، نبود «لباس مکتب» مناسب عنوان شده است. طالبان در این باره توضیح داد: «هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آن گاه بر اساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه آغاز خواهد شد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید