سرخط خبری رسانه های دنیا

درخواست اوکراین برای نابودی کارخانجات تولید تسلیحات ایرانی/ طالبان اشتغال زنان را هم تعلیق کرد

کدخبر: ۵۴۴۱۴۵
وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه با انتشار نامه‌ای کار کردن زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع کرد.
درخواست اوکراین برای نابودی کارخانجات تولید تسلیحات ایرانی/ طالبان اشتغال زنان را هم تعلیق کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «تاخت و تاز کووید در چین»، «درگیری در اعتراض به حمله به مرکز فرهنگی کردهای پاریس»، «تعلیق اشتغال زنان توسط طالبان»، «توقف بیمه کشتی های روسی توسط ژاپن»، «وضعیت فوق العاده زمستانی در آمریکا» و «درخواست نابودی کارخانجات تولید تسلیحات ایرانی» مهم ترین سرخط رسامه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

درگیری در اعتراض به حمله به مرکز فرهنگی کردهای پاریس

پس از حمله مرگبار روز جمعه دوم دی (۲۳ دسامبر) به گروهی از کردها در شهر پاریس، گروهی از اعضای جامعه کردهای پاریس اعتراضاتی را روز شنبه در مرکز پاریس تدارک دیدند که به خشونت با پلیس منجر شد.  نمایندگان گروه‌های کرد، احزاب چپ، ضد نژادپرستی و گروه‌های دیگر در میدان «رپوبلیک» گردآمدند تا یاد قربانیان این حمله را گرامی بدارند. برخی از شرکت کنندگان شعارهایی علیه دولت ترکیه سر دادند.

در حاشیه تظاهراتی که به طور عمده مسالمت‌آمیز برگزار شد، درگیری با پلیس رخ داد. تظاهرکنندگان با پرتاب اشیا جواب پلیس را دادند که از گاز اشک آور استفاده می‌کرد. دست‌کم چهار خودرو واژگون و یکی از آنها به آتش کشیده شد. سطل‌های زباله نیز در آتش سوختند و ایستگاه‌های اتوبوس تخریب شدند. در مارسی نیز کردها به خیابان‌ها آمدند. در این کلان‌شهر جنوب فرانسه نیز با پلیس درگیری ایجاد شد.

 ژاپن بیمه تمام کشتی‌ها در آب‌های روسیه را متوقف می‌کند

روزنامه نیکی ژاپن اعلام کرد که سه شرکت بیمه ژاپنی به بیمه کشتی‌ها برای جبران خسارت در تمامی آب‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین پایان خواهند داد که این موضوع به طور بالقوه‌ای بر واردات انرژی این کشور از جمله واردات گاز طبیعی مایع (LNG) تاثیر خواهد گذاشت.

 لغو هزاران پرواز در آمریکا در شب کریسمس به دلیل طوفان برف

بخش های بزرگی از ایالات متحده با قطعی برق مواجه است، زیرا کولاک و باد شدید باعث قطع برق بیش از یک میلیون خانه و کسب و کار آمریکایی در روزهای جمعه و شنبه شد. ▫️فلایت اویر نشان داد که 5700 پرواز در فرودگاه های ایالات متحده لغو شده است. در کانادا، شرکت ملی وست جت تمامی پروازهای فرودگاه بین المللی تورنتو را لغو کرد و در مجموع بیش از 30 درصد از پروازهای این فرودگاه در روز جمعه لغو شد.

طوفان برف همچنین باعث مرگ ده‌ها نفر بر اثر تصادف در ایالات متحده شد، تنها در ایالت اوهایو دو نفر پس از برخورد نزدیک به 50 خودرو در بزرگراه جان خود را از دست دادند و در ایالت میسوری یک راننده کنترل خود را از دست داد. و ماشین او به داخل یک نهر سر خورد و 3 نفر دیگر در ایالت کانزاس به دلیل طوفان که منجر به یخ زدگی جاده ها شد، جان خود را از دست دادند و این موضوع مقامات ایالات متحده را بر آن داشت تا بسیاری از جاده های اصلی را در سراسر کشور ببندند تا امنیت عمومی حفظ شود.

تاخت و تاز کووید در چین

به گفته یک مقام ارشد بهداشت چین، روزانه نیم‌ میلیون نفر تنها در یک شهر این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. برچیدن سریع محدودیت‌های مربوط به سیاست «کووید-صفر» از سوی پکن منجر به گسترش گونه‌هایی از ویروس کرونا در جمعیتی با سطح پایین ایمنی شده است. این محدودیت‌ها در پی اعتراضات بی‌سابقه در هفت دسامبر برداشته شد. 

شهرهای سراسر چین با شیوع پر سرعت این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و قفسه‌های داروخانه‌ها خالی از دارو شده‌اند. بیمارستان‌ها مملو از بیمار و مرده‌سوزخانه‌ها با ازدحام مراجعین روبرو هستند.

تعلیق اشتغال زنان توسط طالبان

تنها چند روز پس از اعلام ممنوعیت حق تحصیل زنان در دانشگاه‌ها، حکومت طالبان در جدیدترین تصمیم خود محدودیت‌‌های بیشتری علیه حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرد. بنا بر اعلام جدید که روز شنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، به کلیه سازمان‌های غیردولتی خارجی و داخلی در افغانستان دستور داده شد تا اشتغال زنان را به دلیل آن‌چه بر سر نکردن «درست» حجاب اسلامی توسط برخی زنان شاغل عنوان شد، به حالت تعلیق درآورند.

درخواست نابودی کارخانجات تولید تسلیحات ایرانی!

یک مقام دولتی اوکراین ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین در صفحه توییترش با تکرار ادعای غرب مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مدعی شد که « ایران آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد». این مقام اوکراینی بر اساس این ادعا خواستار نابودی کارخانه‌های تولید تسلیحات ایران شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید