رسانه اصلاح طلب؛

در اوج آلودگی هوا گازمان را صادر کردیم، خودمان مازوت سوزاندیم

کدخبر: ۵۴۶۳۳۹
از اول تا دهم دی ماه، یعنی زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت تعطیل بوده و بسیاری از شهرها در وضعیت «ناسالم» و قرمز و بنفش قرار گرفته‌اند؛ 6.7 میلیارد دلار گاز طبیعی ایران تبدیل به گاز مایع شده و از مرزها بیرون رفته است.
در اوج آلودگی هوا گازمان را صادر کردیم، خودمان مازوت سوزاندیم

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد نوشت:

گمرک ایران اعلام کرده که در 10 روز ابتدای دی‌ماه، 17.5 میلیون تن گاز طبیعی تبدیل به گاز مایع و از ایران به چند کشور همسایه «صادر» شده است.

آن هم در میانه ناترازی تولید و مصرف گاز که با اوج‌گیری استفاده از مازوت برای نیروگاه‌ها و صنایع ایران و آلودگی شدید هوا برای ایرانی‌ها همراه شده است. مطابق اطلاعاتی که گمرک ایران منتشر کرده ارزش محموله‌های گاز طبیعی ایران که به صورت «مایع» و در بسته‌بندی‌های یک لیتری صادر شده، 6.7 میلیارد دلار بوده است.

 به عبارت دیگر، از اول تا دهم دی ماه، یعنی زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت تعطیل بوده و بسیاری از شهرها در وضعیت «ناسالم» و قرمز و بنفش قرار گرفته‌اند؛ 6.7 میلیارد دلار گاز طبیعی ایران تبدیل به گاز مایع شده و از مرزها بیرون رفته است. گزارش گمرک نشان می‌دهد که این محموله‌های صادراتی گاز طبیعی به کشورهای پاکستان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان، عراق رفته است. 

آلودگی هوا و مصرف مازوت

در حالی که مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف کشور در تمام ایران با مجوز نهادهای عالیرتبه در حال انجام است و دلیل آن نیز عدم «صرفه‌جویی در فصل سرد سال» و البته «ناترازی مصرف و تولید» عنوان می‌شود؛ خوب است مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز روشن کنند که 17.5 میلیون تن گاز طبیعی به چه ترتیبی تبدیل به گاز مایع شده و به کشورهای منطقه صادر شده است؟

اگر میزان مصرف بالاتر از تولید است؛ چرا صادرات گاز در این وقت سال (که معمولا آلوده‌ترین روزها را به دلیل وارونگی هوا رقم می‌زند) صورت گرفته و اصولا استراتژی صادراتی ایران چه بوده است؟ همین یک هفته پیش وزارت جهاد کشاورزی پس از افزایش شدید قیمت پیاز در سطح کشور، عوارض 100 درصدی برای صادرات این محصول وضع کرد تا میزان سود صادرکنندگان را پایین آورده و بازار را کنترل کند. آیا گاز طبیعی کمتر از پیاز است؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک