شاید محاصره اقتصادی ایران شدت بگیرد

مجلسی: غرب قید برجام را زده /از پلن B بوی صلح و توافق نمی آید

کدخبر: ۵۴۷۲۸۷
مجلسی با اشاره به اظهارات غربی ها برای از دستور کار خارج شدن برجام گفت:«فکر نمی‌کنم آنها دیگر برای برجام اولویتی قائل باشند، باید دید چه آشی برای ما پخته باشند .»
مجلسی: غرب قید برجام را زده /از پلن B بوی صلح و توافق نمی آید

به گزارش اقتصادنیوز، پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی مدعی بی‌فایده بودن مذاکرات برجام شد و گفت:« برجام مرده است اما ما نمی‌توانیم این را اعلام کنیم»؛ دوباره اظهار نظرها و تحلیل‌ها درباره سرنوشت این توافق هسته‌ای اوج گرفته است. از سمتی در ایران پالس‌های مثبتی برای احیای برجام مشاهده می‌شود و از سوی دیگر آمریکا از دستور کار خارج شدن برجام خبر می‌دهد. 

در این میان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت:« ادعاها درباره عرضه پهپاد [از سوی ایران به روسیه] بهانه‌ای ناشیانه برای توقف  مذاکرات وین در خصوص برجام است (اگر به قصد کشتن آن نباشد). به نظر می‌رسد آمریکا و سه کشور اروپایی برای حرکت به سمت پلن‌بی وسوسه می‌شوند. اشتباهی بزرگ است. دشوار بتوان تصور کرد چنین طرحی، گزینه‌ای معتبر باشد. به احتمال زیاد بیهوده خواهد بود.»

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌المللی، با اشاره به توئیت اولیانوف به اقتصادنیوز می گوید:« مدتی است آقای اولیانوف در سمت سخنگوی طرف ایرانی صحبت می کند اما، سخن تازه‌ای بیان نکرده و مدتی است که مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کردند که برجام مُرده و آنان برنامه‌ی دیگری را تنظیم و اجرا خواهند کرد.»

وی همچنین درباره پلن B پیش بینی می‌کند که از پلن B بوی صلح و توافق نمی‌آید و با شخصی کردند تهدیدات نسبت به مقامات کشورهای طرفین، این شائبه پیش می‌آید که مسئله محاصره اقتصادی تشدید شود و امیدوارم اقداماتی برای جلوگیری از این کار انجام شود.

مشروح گفتگوی فریدون مجلسی را با اقتصادنیوز در ادامه می‌خوانید؛ 

***********

فریدون مجلسی،  کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به توئیت میخائیل اولیانوف درباره حرکت غرب به سمت  پلن B در گفتگو با اقتصادنیوز بیان کرد:« پلن B یا برنامه‌ی جایگزین به این معنا است که یک برنامه که قرار است تنظیم و اجرا شود، به بن بست رسیده و قابل اجرا نیست؛ کسانی که نمی توانند این برنامه را اجرا کنند یک برنامه‌ دیگری طراحی می کنند که دیگر شرایط تفاهم را نداشته و مورد موافقت طرفین هم نیست.» 

اولیانوف سخن تازه‌ای نگفته است

وی ادامه داد: «بنابراین، یک برنامه‌ای را تنظیم می کنند که به طور مثال جایگزین برجام شود و آن برنامه را به اجرا می گذارند. در حال حاضر نیز، مدتی است آقای اولیانوف در سمت سخنگوی طرف ایرانی صحبت می کند اما، سخن تازه‌ای بیان نکرده و مدتی است که مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کردند که برجام مُرده و آنان برنامه‌ی دیگری را تنظیم و اجرا خواهند کرد.»

همچنین، مجلسی با اشاره به سیگنال هایی که از سوی ایران برای احیای برجام فرستاده می شود و اظهارات غربی ها برای از دستور کار خارج شدن برجام گفت: «سیگنال هایی که از سوی ایران فرستاده می شود برای احیای برجام نیست.» 

رمزگشایی از سینگال های ایران برای احیای برجام

وی افزود:« سیگنال هایی که از سوی ایران ارسال می شود برای رفع اتهام از این است که مقامات جمهوری اسلامی خواهان احیای برجام نیستند. بنابراین، یک برنامه‌ یک جانبه می‌نویسند و به اصطلاح توپ را در زمین آمریکا می فرستند و آن‌ها هم با این برنامه‌ها موافق نیستند. آن‌ها یک توافقی را با دولت روحانی امضا کردند و دولت وقت هم تمام این جنبه‌ها را دیده بود و همان برجام اولیه تفاهم شد. همچنین برای اینکه ایران را از معضل بن‌بست اقتصادی نجات پیدت کند آن را به موافقت مرکز موکول کردند که مرکز هم هیچ وقت با آن موافقت نکرد و از همان زمان برجام مُرد. »

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به گفتگوها برای احیای برجام در وین گفت:« بعد از ماه‌ها، دولت جدید نمایندگانی را برای گفتگو فرستاد و مسائلی را هم مطرح کردند. غربی‌ها نیز گفتند شما در مقامی نیستید که پیشنهاد بدهید و ما صحبت‌هایمان را کردیم. بنابراین، نمایندگان جمهوری اسلامی هربار یک برنامه یا شرط جدیدی را برای اجرا نشدن برجام گذاشتند چرا که برجام را مغایر با منافع ایران می‌دانند.»

غربی‌ها قید برجام را زدند 

وی، بیان کرد:« طرف مقابل قید برجام را زده است و در شرایطی که که غنی سازی افزایش پیدا کرده، مسائل پهپادهای ایرانی و جنگ اوکراین و رویارویی با روسیه مطرح است، فکر نمی‌کنم برای برجام اولویتی قائل باشند و باید دید چه آشی برای ما پخته باشند.»

مجلسی درباره آسیب‌های عدم احیای برجام و پیش بینی ها از احتمال برخورد نظامی با ایران، گفت:« به این سرعت مسئله به برخورد نظامی و بمباران سایت‌ها و کارهای خطرناک منجر نمی‌شود. غرب از نتایج اقداماتش در افغانستان، لیبی، عراق راضی نیست و من گمان می‌کنم که بر شدت تحریم‌ها افزوده شود.»

فریدون مجلسی

از  پلن B بوی صلح و توافق نمی‌آید

وی افزود:« یک اقدام دیگر ممنوعیت پروازهای تجاری به ایران بود و می تواند در آینده برای حمل و نقل دریایی هم مشکلاتی ایحاد شود. از پلن B بوی صلح و توافق نمی‌آید و با شخصی کردند تهدیدات نسبت به مقامات کشورهای طرفین، این شائبه پیش می‌آید که مسئله محاصره اقتصادی تشدید شود. امیدوارم اقداماتی برای جلوگیری از این کار انجام شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید