فیلتر استصوابی شورای نگهبان تغییر می کند؟

سعید جلیلی، رئیسی را دور می زند؟ /خیز قالیباف و لاریجانی به سمت پاستور 1404

کدخبر: ۵۴۷۳۱۲
در میان اصولگرایانی که نامشان به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات 1404 نام برده می شود نام قالیباف و جلیلی را هم می توان دید.
سعید جلیلی، رئیسی را دور می زند؟ /خیز قالیباف و لاریجانی به سمت پاستور 1404

به گزارش اقتصادنیوز، فاصله تا انتخابات ریاست جمهوری 1404 زیاد است اما زمزمه ها برای سکاندار دولت چهاردهم کلید خورده است. زمزمه هایی که معمولا در پی نقد عملکرد دولت فعلی جدی تر هم می شوند اما فعلا تعارفات سیاسی و برخی ملاحظات سیاسی سیاسیونی که نیم نگاهی به پاستور دارند را برآن داشته که نه آمدنشان را تایید کنند نه نیامدنشان را تکذیب. 

۲ گمانه درباره آینده سیاسی علی لاریجانی/ او به سمت پاستور می رود یا بهارستان؟

اما در میان اسامی که گاه و بیگاه از آنها به عنوان رقبای احتمالی ابراهیم رئیسی در 1404 نام برده می شود از سعید جلیلی که دوبار به نفع او کنار کشیده است نام برد تا قالیباف که دلخور از کنار رفتن ها به نفع رئیسی است و البته لاریجانی، عارف، همتی و ...

گویا اصولگرایانی که منتقد و یا حتی حامی دولت فعلی هستند هم آنقدر عملکرد دولت را پرنقد دیده اند که بعید نیست به فکر یک دوره ای کردن دولت رئیسی باشند و بخواهند گزینه هایی دیگر را روانه میدان کنند اما کدام چهره های اصولگرا؟

لاریجانی از فیلتر قرمز عبور می کند؟

حضور علی لاریجانی در انتخابات معمولا قابل‌پیش‌بینی نبوده است، مانند انتخابات 98 که به یک‌باره از حضور در انتخابات مجلس کناره‌گیری کرد یا در انتخابات 1400 که ناگهان در آخرین روز از ثبت‌نام کاندیداها به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی رفت تا بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری بیازماید؛ شانسی که با او یار نبود و مشاور رهبری نتوانست از گیت شورای نگهبان بگذرد. 

لاریجانی گرچه آن روزها نقدهای بی پرده ای را در قالب چند نامه و اظهارنظر به رفتار شورای نگهبان داشت و اصرار بر روشن شدن دلیل ردصلاحیتش اما کم کم سکوت را پیشه کرد. او اما طی هفته های اخیر و با شدت گرفتن اعتراضات در ایران چند اظهارنظر داشته و تلویحا نقدهایی را به سیستم دولت داری مطرح کرده است.

لاریجانی

 لاریجانی انتقاداتی را درباره شیوه مدیریت کشور  در برنامه‌ شبکه یک به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی مطرح کرد که شائبه ها را درباره بازگشت او به عرصه رقابت های انتخاباتی داغ کرد. خاصه آنکه برخی اعتدالیون و اصولگرایان میانه رو اخیرا از لاریجانی به عنوان یک گزینه مناسب برای ریاست جمهوری آینده نام می برند.

آیا شورای نگهبان در صورت کاندیداتوری لاریجانی بازهم ریسک ردصلاحیت او را به جان می خرد یا اینبار خود را در معرض نقد رهبری قرار نخواهد داد؟

محمد باقر قالیباف و یک رویای ناتمام!

 رویای ریاست جمهوری قالیباف بر کسی پوشیده نیست اما تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری و رای ندادن مردم او، را به سمت نشستن بر روی یکی دیگر از صندلی‌های سران قوا سوق داد و حالا بیش از 3 سال است که او رئیس قوه مقننه است. 

قالیباف

علنی شدن اختلافات قالیباف با ابراهیم رئیسی و حامیان تندرو‌ی دولت، در کنار طرح ایده «حکمرانی نو» سبب شده گمانه‌های مختلفی درباره قالیباف آن هم در دمادم انتخابات مجلس دوازدهم مطرح شود.

برخی تحرکات او را جلب توجه حامیان ناامید رئیسی و جوانان می دانند و برخی دیگر معتقدند او بدش نمی آید دوباره بخت خود را برای فتح پاستور بی‌آزماید.

سعید جلیلی

سعید جلیلی مقابل رئیسی می ایستد؟

این روزها نام سعید جلیلی هم کم شنیده نمی شود، یکبار در قالب یار کمکی دولت رئیسی و روزی دیگر در قامت یک کاندیدای انتخاباتی. او که علی رغم شکست در انتخابات 92، بار دیگر با بخت آزمایی در انتخابات 1400، امیدوار بود که چرخه انتقال دولت از «اصلاحات به احمدی‌نژاد» را در قالب انتقال دولت از «روحانی به جلیلی» تکرار کند، صحنه رقابت را به هم طیف اصولگرای خود یعنی ابراهیم رئیسی واگذار کرد. 

او در این مدت تلاش کرده که نفوذی در دولت برای خود دست و پا کند و البته خبرها نیز حکایت از اثرگذاری پنهانی او بر برخی از وزرا و معاونان دولت دارد.

گفته می شود پایداری ها تلاش دارند جلیلی که همچنان منتقد سرسخت برجام است را به شورای عالی امنیت ملی بفرستند تا نفوذ او بر مذاکرات را بیشتر کنند. برخی نیز معتقدند جلیلی همچنان رویای ریاست جمهوری دارد و با توجه به عدم بکارگیری اش در دولت بعید نیست خود را باردیگر رقیب رئیسی در انتخابات کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید