تغییر ناگهانی فرمانده عملیات روسیه؛

روسیه «مرد سقوط» را کنار گذاشت!

کدخبر: ۵۴۸۱۷۶
با شدت گرفتن نبرد برای کنترل سولدار، روسیه دوباره فرمانده خود را در اوکراین تغییر می دهد.
روسیه «مرد سقوط» را کنار گذاشت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مسکو فرمانده جدیدی را برای عملیات تهاجمی خود علیه اوکراین معرفی کرد. این در حالی است که که شرکت نظامی خصوصی روسی واگنر گروپ ادعا کرد که تصرف معدن نمک شهر سولدار در شرق اوکراین کامل شده است، هرچند ارتش اوکراین گفت که نبرد پایان نیافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را به عنوان فرمانده کل «عملیات نظامی ویژه» (اصطلاحی که مسکو برای جنگ خود علیه اوکراین استفاده می کند) منصوب کرد. این تغییر عملاً ژنرال سرگئی سوروویکین را که تازه در ماه اکتبر به رهبری تهاجم و نظارت بر حملات سنگین به زیرساخت های انرژی اوکراین منصوب شده بود، تنزل رتبه داد.

مرد سقوط کنار گذاشته شد

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که آخرین تغییر فرماندهی این کشور به منظور بهبود تماس بین شاخه‌های نظامی و اثربخشی ساختار فرماندهی است.

1

یکی از وبلاگ نویسان برجسته نظامی که در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام به نام رایبار پست می گذارد، گفت که سوروویکین در حال تبدیل شدن به مرد سقوط برای شکست های اخیر ارتش روسیه است. از جمله افتضاحات دوره فرماندهی او حمله اوکراینی ها به پادگان روسیه در شب سال نو میلادی بود که طی آن حداقل 89 سرباز روس کشته شدند.

پس از آنکه حملات اوکراین جریان جنگ را تغییر داد و توجه را به آموزش، تجهیزات و روحیه ضعیف در میان نیروهای روسی جلب کرد، به سوروویکین دستور داده شده بود که این کمپین تجاوزکارانه را رهبری کند.

ادعای تصرف سولدار از سوی ارتش خصوصی

در همین حال، یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت که نیروهای وی پس از درگیری های سنگین، شهر سولدار را به طور کامل تصرف کرده و حدود 500 سرباز اوکراینی را کشته اند. پریگوژین در بیانیه ای گفت: «من می خواهم آزادسازی و پاکسازی کامل قلمرو سولدار را تایید کنم». او گفت: «تمام شهر مملو از اجساد سربازان اوکراینی است».

2

با این حال، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که نمی تواند گزارش هایی مبنی بر اینکه سولدار در کنترل کامل روسیه است را تایید کند. پاولو کیریلنکو فرماندار دونتسک هم به تلویزیون دولتی اوکراین گفت که 559 غیرنظامی از جمله 15 کودک در سولدار باقی مانده اند و به دلیل درگیری های ادامه دار تخلیه آنها غیرممکن است. این شهر قبل از جنگ حدود 10500 نفر جمعیت داشت.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، که ادعاهای قبلی واگنر مبنی بر تصرف بخشی از سولدار را به سخره گرفته بود، در مورد آخرین ادعای این گروه اظهارنظری فوری نکرد. زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «دولت تروریستی و مبلغان آن تلاش می‌کنند وانمود کنند که بخشی از شهر ما سولدار... به نوعی متعلق به روسیه است. اما جنگ ادامه دارد.»

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد که نیروهای روسیه در تلاش برای تصرف سولدار و قطع خطوط تدارکاتی اوکراین متحمل خسارات سنگینی شده‌اند. فرماندهی نظامی اوکراین در جمع‌بندی گزارش‌های صبح پنجشنبه خود از خط مقدم به شلیک توسط تانک و توپخانه در منطقه سولدار اشاره کرد، اما جزئیات دیگری ارائه نکرد.

اگر نیروهای طرفدار روسیه موفق به تصرف سولدار شوند، این یک پیروزی برای مسکو جهت تصرف کامل منطقه صنعتی دونباس شرقی اوکراین خواهد بود. این شهر پایگاهی برای حمله به شهر مجاور باخموت، یک مرکز خط تدارکاتی در شرق اوکراین است، جایی که مدافعان اوکراینی ماه‌هاست در آن مقاومت کرده‌اند.

قبل از آخرین بیانیه واگنر، کرملین از ادعای پیروزی خودداری کرد و تنها به وارد کردن تلفات سنگین اعتراف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «بیایید عجله نکنیم، منتظر بیانیه های رسمی باشیم. پویایی مثبتی در حال پیشرفت است».

تقدم سیاست بر جنگ

روسیه برای تثبیت کنترل بر این شهر تلاش فراوانی کرده است، که در صورت تحقق آن، مهمترین دستاورد روسیه از ماه اوت به حساب می آید که با عقب نشینی های فراوان ارتش کرملین در اثر ضد حمله اوکراین در شرق و جنوب توام است.

3

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراین، گفت که وضعیت در سولدار «به وضعیت بحرانی نزدیک می شود». او در یوتیوب گفت: «نیروهای مسلح اوکراین مواضع خود را حفظ کرده اند. حدود نیمی از شهر تحت کنترل ما است. نبردهای شدید در نزدیکی مرکز شهر در جریان است». با این حال، ژدانوف به تلویزیون اوکراین گفت که اگر نیروهای روسی سولدار یا باخموت نزدیک آن را تصرف کنند، بیشتر یک پیروزی سیاسی خواهد بود تا نظامی. ژدانوف گفت: «در اینجا بیشتر شاهد ردپای سیاست نسبت به خود جنگ هستیم». او گفت: «روس‌ها اگر یکی از این شهرها را بگیرند، سعی می‌کنند این رویداد را با تصرف برلین برابر نشان دهند و از آن برای اهداف تبلیغاتی هم برای بیرون و هم برای مصرف داخلی استفاده می‌کنند... در داخل روسیه، این فرصت را به آنها می دهد تا روحیه سربازان وظیفه و جامعه را به طور کلی بالا ببرند. برای متحد کردن همه آنها...».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید