واکنش اولیانوف به اظهارات گروسی درباره فعالیت هسته ای ایران

کدخبر: ۵۴۹۷۳۰
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که این سیاست‌های آمریکا بوده که به کاهش میدان دید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران منجر شده است.
واکنش اولیانوف به اظهارات گروسی درباره فعالیت هسته ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده ویژه روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که وسعت دید آژانس در ایران به واسطه سیاست آمریکا کاهش یافته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» ضمن ابراز نگرانی در خصوص روند کند پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «زمان گریز هسته‌ای یکی از نگرانی‌های موجود است زیرا مذاکرات آن‌طور که انتظار می رفت به سرعت پیش نرفته است و ایران به تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای نسل جدید دست پیدا کرده است و به مواد غنی‌شده بیشتری در درصدهای مختلف پنج، 20 و اورانیوم 60 درصد دست یافته است که شما می‌دانید بسیار به اورانیوم 90 درصد مورد نیاز برای ساخت تسلیحات نزدیک است».

گروسی سپس تأکید کرد: «با گذشت زمان، وضعیت پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و این در حالی است که وسعت دید آژانس در ایران به واسطه قطع برخی از دوربین‌های آژانس کاهش یافته است».

اولیانوف در پیامی که در صفحه توییتری خود قرار داد، در واکنش به این اظهارات نوشت: «وسعت دید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به واسطه سیاست ایالات متحده کاهش یافت و با حقایق غیر قابل انکار می‌توان آن را ثابت کرد».

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید