این مرد ترامپ را شکست می دهد/ شروع ضعیف کمپین رئیس‌جمهور سابق

کدخبر: ۵۵۲۱۴۵
رئیس‌جمهور سابق برای کمپین انتخابات مقدماتی به ایالت‌های نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی می‌رود. اما منتقدین می‌گویند که تاکنون کمپینش که بی‌رونق بوده است.
این مرد ترامپ را شکست می دهد/ شروع ضعیف کمپین رئیس‌جمهور سابق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده که به دنبال دمیدن هیجان نو به رأی‌دهندگان انتخابات مقدماتی دو ایالت کارولینای جنوبی و نیوهمپشایر است، در جمع هوادارنش گفت که برای بازپس‌گیری کرسی ریاست‌جمهوری، بیش‌تر از همیشه متعهد است. 

کمپین بی‌رمق

بنا بر گزارش بلومبرگ، ترامپ در سخنرانی شنبه خود در نشست سالانه حزب جمهوری‌خواه نیوهمپشایر گفت: «آن‌ها می‌گفتند که ترامپ در کمپین انتخاباتی نیست، تجمعات و میتینگ نداشته یا شاید دیگر شانسی ندارد. من الان بیشتر از همیشه مصمم و متعهد هستم». 

با این حال، نامزدی ترامپ در سال ۲۰۲۴ با شروع دشواری مواجه شد؛ زیرا او در هنگام  اعلام سومین نامزدی ریاست‌جمهوری و شروع کمپین انتخاباتی خود ضعیف و ظاهر شد. گفته شده که چهره‌های سیاسی مهم ایالت آیووا نیز به تماس‌های او پاسخ نمی‌دهند.

دیدارهای ترامپ در روز شنبه به دنبال بازیابی بخشی از آن محبوبیت قدیمی خود در دو ایالت کلیدی انتخابات مقدماتی بود. ترامپ در نیوهمپشایر اعلام کرد که استفان استپانک، رئیس جمهوری‌خواهان ایالت، مشاور ارشد کمپین او در آن‌جا خواهد بود. بعداً در یک گردهمایی در کلمبیای کارولینای جنوبی، ترامپ از تیم مبارزات انتخاباتی خود برای آن ایالت نیز پرده‌برداری کرد که شامل سناتور لیندزی گراهام، فرماندار هنری مک‌مستر، پاملا اوت (معاون فرماندار) و جو ویلسون، راسل فرای و ویلیام تیمونز (نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره) می‌شود.

گراهام در سخنرانی کوتاهی خطاب به جمعیت کوچکی در ساختمان فرمانداری گفت که ترامپ یک‌بار موفق شد و دوباره می‌تواند انجامش دهد. گراهام از دستاوردهای سیاست خارجی رئیس‌جمهور سابق در دوران ریاست‌جمهوری‌اش سخن گفت. گراهام گفت: ما در دنیای خطرناکی زندگی می‌کنیم؛ اما حزب جمهوری‌خواه افراد با استعداد زیادی برای سال‌های آینده دارد؛ با این وجود، تنها یک دونالد ترامپ داریم و من این را صادقانه می‌گویم، شما می‌توانید در مورد سیاست‌های او صحبت کنید (و مخالف آن‌ها باشید)، اما نمی‌توانید کاری را کنید که او انجام داد.

این در حالی است که همه جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی پذیرای ترامپ نیستند. استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق در میان حامیان سرسخت که در سال ۲۰۱۶ برای وی پیروزی‌ها رقابت‌های مقدماتی را به ارمغان آوردند، هم‌چنان محبوب است؛ اما نشانه‌هایی وجود دارد که رأی‌دهندگان ممکن است گزینه‌هایی مانند ران دسنتس، فرماندار فلوریدا را ترجیح دهند.

تام راث، دادستان کل سابق نیوهمپشایر که در کمپین‌های متعدد ریاست‌جمهوری مشاوره داشته است، می‌گوید: «او همچنان یک چهره غالب است، اما مالک حزب جمهوری‌خواه نیست. محیط سیاسی نیوهمپشایر بسیار متفاوت‌تر از چیزی است که او به آن عادت دارد».  ترامپ در سال ۲۰۱۶ در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر با حدود ۳۵درصد آرا و در رقابت‌های مقدماتی کارولینای جنوبی با ۳۳ درصد پیروز شد.

طبق نظرسنجی مرکز نظرسنجی دانشگاه نیوهمپشایر که روز پنج‌شنبه منتشر شد، دسنتس در میان رأی‌دهندگان با ۴۲ تا ۳۰ درصد از ترامپ  اولیه احتمالی پیشتاز است. یک نظرسنجی شورای سیاست‌گذاری کارولینای جنوبی نشان داد که تنها ۳۷ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه فکر می‌کنند ترامپ باید نامزد حزب برای انتخابات ۲۰۲۴ شود.

با این حال، فرگوس کالن، رئیس سابق حزب جمهوری‌خواه نیوهمپشایر می‌گوید نباید از خودگذشتگی حامیان سرسخت ترامپ را دست‌کم گرفت. در یک مبارزه شلوغ، ترامپ ممکن است برای پیروزی دوباره در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر تنها به یک‌سوم آرا نیاز داشته باشد. کالن می‌گوید: «حامیان او آماده حمایت از شخص دیگری هستند؛ اما این‌طور نیست که واقعاً به دنبال کنارگذاشتن ترامپ باشند».

مقاومت در برابر ترامپ

به گمان کِیتون داوسن، رئیس سابق حزب جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، ترامپ از حمایت حدود یک‌سوم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه این ایالت برخوردار است. او هشدار داد که این ممکن است برای پیروزی در یک انتخابات مقدماتی که شرکت‌کننده‌های زیادی دارد، کافی باشد.

در صورت کاندیداتوری نیکی هیلی، داوسون از او حمایت می‌کند. هیلی در کارولینای جنوبی به عنوان فرماندار محبوب سابق که در دوره ترامپ نیز به عنوان سفیر سازمان ملل متحد خدمت می‌کرد، یک نامزد قدرتمند خواهد بود. او در سال ۲۰۲۱ گفت که اگر ترامپ نامزد شود، وارد رقابت‌های نخواهد شد؛ اما بعداً گفت که به طور جدی در حال بررسی نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ است.

رابرت اولدندیک، استاد بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه کارولینای جنوبی گفت: «حتی ممکن است دونالد ترامپ به سادگی و بدون هرگونه مقاومتی نامزدی را از آن خود کند».

دیگر جمهوری‌خواهانی که در حال بررسی ورود به رقابت‌ها هستند عبارت‌اند از مایک پنس (معاون اول دولت ترامپ)، مایکل پمپئو (وزیر خارجه کابینه ترامپ)، آسا هاچنسن (فرماندار سابق ایالت آرکانزاس)، و تیم اسکات (سناتور کارولینای جنوبی).

بسامدهای شکست موج قرمز

ترامپ سومین کارزار خود برای کاخ سفید را آغاز کرد. او انتظار داشت که در انتخابات میان‌دوره‌ای با تحقیق موج قرمز جمهوری‌خواهان، روی آن سوار شود. در عوض، زمانی که نامزدهای مورد حمایت او در رقابت‌های کلیدی شکست خوردند، ترامپ به دلیل نتایج ناامیدکننده حزب سرزنش شد.

ترامپ در پستی در ۱۹ ژانویه در شبکه اجتماعی خود (تروث سوشال) اذعان کرد که مبارزات انتخاباتی او کم‌رنگ شده، اما گفت که انتخابات راه درازی است. او وعده داد رویدادها و تجمعات بزرگی در آینده نزدیک برگزار کند. 

کارل بروگی، کشیش ارشد کلیسایی در کارولینای جنوبی گفت که حمایت ترامپ در میان اوانجلیست‌های این ایالت پس انتصاب سه قاضی جدید دیوان عالی و به رسمیت‌شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، همچنان قوی است.

اما بروگی گفت که ترامپ به اندازه دسنتس در مورد مسائل فرهنگی قاطع نبوده است. هنگامی که در مصاحبه‌ای گفت که برخی از رهبران اوانجلیست به دلیل عدم حمایت فوری از او بی‌وفایی کردند، به جایگاه او آسیب رسید. بروگی گفت: «صادقانه فکر می‌کنم اگر دسنتس نامزد شود، می‌تواند ترامپ را پایین بکشد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید