سرخط خبری رسانه‌های دنیا

ادعای وال استریت ژورنال درباره حمله پهپادی در اصفهان/ بازی هولناک بی بی

کدخبر: ۵۵۲۱۷۴
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که زمینه را برای ارائه سلاح گرم به اسرائیلی ها تسهیل خواهد کرد و تلاش ها برای جمع آوری سلاح های غیر قانونی را افزایش خواهد داد.
ادعای وال استریت ژورنال درباره حمله پهپادی در اصفهان/ بازی هولناک بی بی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، «آزمون دشوار بلینکن»، «چراغ سبز پوتین به آلمان»، «بازی هولناک بی بی»، «موافقت سوناک با اخراج رئیس حزب حاکم»، «ادعای وال استریت ژورنال درباره حمله پهپادی اسرائیل به کارخانه مهمات ایران»، «ادعای تازه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران» و «موضع تازه عراق درباره رایزنی ایران و عربستان» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

آزمون دشوار بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تور سفرهای رسمی اش به خاورمیانه را اغاز کرد و وارد مصر شد آن هم در شرایطی که تنش ها میان اسرائیل و فلسطین به شکلی بی سابقه افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، بلینکن دوشنبه به شرق بیت المقدس می رود؛ جایی که کابینه راست گرای نتانیاهو در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی نگرانی‌‌های فزاینده‌ای را درباره آینده این رژیم ایجاد کرده اند. ناظران می گویند که بلینکن قرار است در رایزنی با اعضای کابینه راست گرای نتانیاهو از آنها بخواهد که از خواست خود مبنی بر گسترش شهرک سازی اجتناب کرده و زمینه را برای برقراری ارامش هموار کنند. علاوه بر این گفته می شود که وزیر خارجه امریکا بر لزوم اجرای راه حل دو کشور هم تاکید دارد.

چراغ سبز پوتین به آلمان

سخنگوی کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آماده برقراری تماس تلفنی با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان است؛ هرچند هنوز برای انجام این تماس تلفنی برنامه ریزی انجام نشده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، آلمان که پیشتر پایگاه اصلی غرب برای ارائه تانک های مدرن جنگی به اوکراین برای رویارویی با حمله روسیه بود، هفته گذشته اعلام کرد که 14 تانک لئوپارد خود را در اختیار کی یف قرار خواهد داد. این اعلامیه که مدت کوتاهی پس از ان با تعهد ایالات متحده مبنی بر ارسال تانک های M1-Abrams به کی یف همراه شد، کرملین را خشمگین کرد. با این همه مسکو اعلام کرده که در حال حاضر مذاکره ای توافق شده با شولتز برنامه ریزی نشده با این همه پوتین آماده رایزنی با این مقام آلمانی در هر زمان هست.

بازی هولناک بی بی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که زمینه را برای ارائه سلاح گرم به اسرائیلی ها تسهیل خواهد کرد و تلاش ها برای جمع آوری سلاح های غیر قانونی را افزایش خواهد داد. به نوشته الجزیره، اتخاذ چنین تصمیمی ان هم در شرایط کنونی زمینه را برای افزایش خشونت ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس هموارتر خواهد کرد.این در حالی است که دفتر بی بی اعلام کرده که گام های تازه ای را برای تقویت شهرک سازی های غیر قانونی در کرانه باختری برخواهد داشت. این اعلامیه ها پس از پایان نشست کابینه امنیتی نتانیاهو، کابینه ای مملو از چهره های رادیکال رسانه ای شد.

موافقت سوناک با اخراج رئیس حزب حاکم

با افزایش فشارهای رهبران احزاب اپوزیسیون و اظهارنظر تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس به برکناری ناظم زهاوی رئیس حزب حاکم این کشور تن داد.به نوشته الجزیره، ناظم زهاوی سیاستمدار انگلیسی و عضو ارشد حزب محافظه کار به واسطه رسوایی مالیاتی از ریاست بر این حزب برکنار شد.او پیشتر به دلیل اینکه تلاش کرد در زمان تصدی بر وزارت خزانه‌داری انگلیس با پرداخت جریمه، مشکل مالیاتی چند میلیون پوندی خود را رفع و رجوع کند، با رسوایی مواجه شد و طی روزهای گذشته بارها درباره برکناری او صحبت شده است.

ادعای وال استریت ژورنال درباره حمله پهپادی اسرائیل به کارخانه مهمات ایران!

به گزارش اکوایران، به دنبال رسانه ای شدن خبر انفجار در تاسیسات نظامی اصفهان، نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکایی و منابع آگاه مدعی شد که در حالی که ایالات متحده و اسرائیل به دنبال راه های تازه ای برای مهار به ادعایشان برنامه های هسته ای و نظامی تهران هستند، اسرائیل انبار مهمات سلاح در ایران را هدف حمله پهپادی اش قرار داده است.

 این ادعا در حالی رسانه ای شد که مقام های تهران اعلام کردند که پدافند هوایی ایران حمله سه کوادکوپتر کوچک به کارخانه مهمات سازی در شهر اصفهان، در مجاورت سایتی که به ادعای وال استریت ژورنال هدف تحریم های آمریکا قرار دارد را رهگیری و خنثی کرده است.

 به گفته مقام های ایرانی پدافند هوایی پهپادها را ره گیری کرد، یکی از آنها خنثی شد و دو پهپاد دیگر در بالای انبار منفجر شدند و خساراتی جزئی به سقف وارد کردند. همزمان حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز این حمله را حمله ای بزدلانه قلمداد کرد.به گفته او چنین اقداماتی نمی تواند عزم و ارده کارشناسان ایرانی را برای پیشرفت صلح آمیزهسته ای تحت تاثیر بگذارد.

ادعای تازه بلینکن علیه تهران؛ ایران خواهان رایزنی هسته ای نیست!

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران پیشنهاد ارائه شده در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرد. به نوشته فارس، او در مصاحبه با العربیه مدعی شد که آمریکا در حال حاضر بر سرکوب مردم در خیابان‌ها توسط نظام ایران متمرکز است.وزیر خارجه آمریکا گفت:همچنان معتقد هستیم که دیپلماسی موثرترین راه برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است.بلینکن گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر تصمیم خود خود در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید دارد.او اضافه کرد که تمامی گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بر روی میز قرار دارد.این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه‌اش مدعی شد:ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین با ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات حمایت می‌کند و آمریکا از اقدام ایران در ارسال موشک و پهپاد به روسیه نگران است.بلینکن گفت که به دنبال راه‌های برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران هستیم.

موضع تازه عراق درباره رایزنی ایران و عربستان؛ فواد حسین خواهان کاهش تنش میان تهران و واشنگتن شد

وزیر خارجه عراق در اظهاراتی بر لزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرد و گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا بر کشورش تاثیر می گذارد.فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه العربیه تاکید کرد که اروپایی ها نسبت به ایران سختگیرتر شده‌اند.او در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت که خاک عراق نباید سکویی برای هرگونه حمله به کشورهای منطقه باشد.حسین با اشاره به اینکه سفر السودانی، نخست وزیر عراق به واشنگتن درحال حاضر مطرح نیست، گفت که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بر عراق تاثیر می‌گذارد و ما به کاهش این تنش‌ها نیاز داریم.وزیر خارجه عراق با اشاره به بحران آب و لزوم حل آن با همسایگان مدعی شد که ایران مسیر و مجرای آب‌هایی که به عراق می‌آید را تحریف کرده است.او در ادامه گفت که عراق به کشورهای منطقه و خلیج (فارس) نیاز دارد و در یک جزیره جدا نیست.فواد حسین گفت که منافع ملی ما نوع روابط مان با دیگران را مشخص می کند.وزیر خارجه عراق همچنین گفت که کشورش به آمریکا و همکاری با آن نیاز دارد.او همچنین مدعی شد که گفت که گفت‌وگو میان ایران و عربستان به خود این دو کشور مربوط می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید