علائم جسمی که ممکن است همراه افسردگی ظهور کند

کدخبر: ۵۵۳۲۲۱
سردرد یک علامت نسبتا شایع در افسردگی است. اگر از قبل سردرد میگرنی داشته باشید، افسردگی ممکن است آن را بدتر کند.
علائم جسمی که ممکن است همراه افسردگی ظهور کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، افسردگی فقط به عواطف شما را درگیر نمی‌کند و می‌تواند تغییرات واقعی در بدن شما هم ایجاد کند. برای مثال، افسردگی می‌تواند به کند شدن گوارش شما بینجامد  و مشکلات معده ایجاد کند.

از آنجایی که این علائم جسمی در بسیاری از بیماری‌های دیگر هم رخ می‌دهد، افراد دچار افسردگی ممکن است هرگز به فکر کمک گرفتن برای برنیایند. این بیماران متوجه نیستند که علائم جسمی‌شان ممکن است ناشی از مشکل روانی‌شان باشد. بسیاری از پزشکان هم ممکن در چنین مواردی در تشخیص دچار اشتباه شوند.

به نظر می‌رسد افسردگی ناشی از کارکرد نادرست شبکه‌ها یا راه‌های عصبی باشد که مناطق مغزی مسئول پردازش اطلاعات عاطفی را به هم مرتبط می‌کنند. برخی از این شبکه‌ها در عین حال اطلاعات مربوط به حس درد جسمی را هم پردازش می‌کنند. بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که افسردگی می‌تواند باعث شود که شما درد را به شکلی متفاوت از دیگران احساس کنید.

همچنین افسردگی می‌تواند باعث شود که هر نوع درد مزمنی بدتر شود.

سردرد یک علامت نسبتا شایع در افسردگی است. اگر از قبل سردرد میگرنی داشته باشید، افسردگی ممکن است آن را بدتر کند.

کمردرد و سایر دردهای عضلانی و اسکلتی هم ممکن است به علت افسردگی بوجود آیند.

درد قفسه سینه ممکن است نشانه‌ای از بیماری جدید قلب، معده، ریه یا اندام‌های دیگر بدن باشد. اما افسردگی هم ممکن است درد قفسه سینه ایجاد کرد.

افسردگی می‌تواند مشکلات گوارشی مانند تهوع یا استفراغ ایجاد کند. ممکن است شما دچار اسهال یا یبوست مداوم شوید. همچنین ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید یا به پرخوری بیفتید.

یک نشانه جسمی دیگرافسردگی خستگی و فرسودگی است. ممکن است بدون توجه به اینکه برای چه مدتی خوابیده‌اید، ممکن است هنوز احساس خستگی و فرسودگی کنید. برخاستن از بستر در صبح‌ها ممکن است مشکل یا حتی ناممکن باشد.

مشکلات خواب یک نشانه شایع دیگر افسردگی است. افراد دچار افسردگی صبح خیلی زود از خواب برمی‌خیزند یا در بستر خوابشان نمی‌برد. گروهی دیگر از افراد افسرد بیش از حد طبیعی می‌خوابند.

تغییرات اشتها و وزن هم به اشکال متضاد ممکن است در افراد افسرده رخ دهد. برخی از بیماران اشتهایشان را از دست می‌دهند و وزن کم می‌کنند و عده‌ای دیگر به خوردن غذاهایی معین مانند کربوهیدرات‌ها اشتیاق پیدا می‌کنند و وزن اضافه می‌کنند.

این مشکلات جسمی را باید با دکترتان در میان بگذارید و نباید فرض کنید که آنها به خودی خود برطرف می‌شوند. ثبت کردن زمان بروز این علائم می‌تاند به شناسایی الگوهای آنها کمک کند.

گاهی درمان افسردگی با روان‌درمانی، دارو یا هردوی آنها به رفع شدن علائم جسمی شما هم کمک می‌کند. داروهای درمان‌کننده افسردگی مواد شیمیایی که شبکه‌های سلول عصبی برای ارتباط با یکدیگر به کار می‌برند، «دستکاری می‌کنند»  و باعث می‌شوند آنها به طور کارآمدتری عمل کنند.

برخی از داروهای ضد افسردگی مانند دلولوکستین، ونلافاکسین و داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای قدیمی‌تر مانند ایمی‌پرامین یا دزیپرامین نیز ممکن است به درمان درد مزمن کمک کنند.

به جز اینها ممکن است پزشکتان داروهای ضد اضطراب یا خواب‌آور برای درمان بی‌خوابی برای شما تجویز کنید تا آرامش پیدا کنید و بهتر بخوابید.

از آنجایی که درد و افسردگی می‌توانند دست در دست هم باشند، تسکین درد شما ممکن است به برطرف شدن افسردگی شما کمک کند. همچنین رفتاردرمانی شناختی می‌تواند راه‌هایی برای کنار آمدن با درد به شما بیاموزد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید