پرویز مشرف درگذشت

کدخبر: ۵۵۳۳۴۰
رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند رئیس‌جمهور پیشین این کشور امروز یکشنبه بر اثر ابتلا به بیماری درگذشت.
پرویز مشرف درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین این کشور در بیمارستانی در امارات درگذشت.

پرویز مشرف از ماه‌ها پیش به دلیل ابتلا به یک نوع بیماری نادر (آمیلوئیدوز) تحت درمان قرار داشت که امروز یکشنبه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

دادگاه ویژه پاکستان در سال ۱۳۹۸ مشرف را به جرم «خیانت و تخلف از قانون اساسی پاکستان» به اعدام محکوم کرد، اما بعد از مدتی دادگاه این حکم را باطل کرد.

پرویز مشرف کیست؟

مشرف دوازدهمین رئیس‌جمهوری پاکستان بود. او همچنین رئیس ستاد ارتش پاکستان و نیز چهارمین ژنرال پاکستانی بود که در پی کودتا، به مدت ۹ سال بر این کشور حکومت کرد. مشرف در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ با برکنار کردن نواز شریف نخست‌وزیر منتخب به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را تصاحب کرد. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد، خود را رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد.

او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت ۲۰۰۸ استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.

مشرف در سال ۱۹۴۳ در شهر دهلی نو، یعنی چهار سال پیش از تقسیم شبه‌قاره هند به هند و پاکستان، متولد شد. مشرف به علت شغل دیپلماتیک پدرش تا هفت سالگی در ترکیه بود و پس از برگشتن به پاکستان در سال ۱۹۵۶ به کالجی ویژه در شهر لاهور در شرق پاکستان وارد شد. وی بعدها به آکادمی نظامی پاکستان رفت و در سال ۱۹۶۴، وارد نیروهای زبده توپخانه شد.

مشرف در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ در جنگ با هند شرکت کرد. هر چند در دوران خدمت در ارتش چندین بار مرتکب تخلفات انضباطی شد، اما به سرعت، رده‌های نظامی را طی کرد و در سال ۱۹۹۸ از طرف نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان، به سمت فرمانده ارتش این کشور منصوب شد. مشرف در سال ۱۹۹۹ با کودتای نظامی به قدرت رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید