شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای رییس جمهور کره بودیم

اظهارات مهم کنعانی درباره حادثه سفارت آذربایجان و پول‌های بلوکه شده ایران در کره

کدخبر: ۵۵۳۶۱۰
سخنگوی وزارت خارجه بااشاره به اظهارات غیرحرفه ای رییس جمهور کره گفت:تاکنون توضیحات طرف کره‌ای قانع کننده نبوده است و چنانچه توضیحات مناسبی دریافت نکنیم میتواند در مناسبات دو طرف تاثیر بگذرد.
اظهارات مهم کنعانی درباره حادثه سفارت آذربایجان و پول‌های بلوکه شده ایران در کره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ناصر کنعانی در نشست خبری خود ضمن تسلیت رحلت حضرت زینب (س)، اظهار داشت: ایام الله دهه فجر را به ملت بزرگ ایران و دوستداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام با شرایطی به پیروزی رسید که الگویی منحصر به فرد را به همه ملت‌های جهان عرضه کرد. ملتی که با خواست و اراده مردم به پیروزی رسید و نشان داد که معادلات جهان نه توسط قدرت‌های مدعی خارجی بلکه می‌تواند به اراده ملت‌ها محقق شود.

وی افزود: چندین دهه است که گفتمان جمهوری اسلامی ایران به گفتمان قالب در منطقه تبدیل شده و ملت‌ها متاثر از پیام بنیان گذار انقلاب اسلامی و متاثر از الگوی مردم سالاری دینی هستند.

کنعانی در مورد بدهی ایران از کره جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را با جدیت تاکنون پیگیری کرده و تا زمان وصول دارایی‌های ملی پیگیری خواهد کرد. اراده جدی داریم این بدهی‌ها را به طرق مختلف دریافت کنیم. دولت کره اراده لازم را برای حل این مسئله انجام نداده است. اینکه در این رابطه شکایت شود طبیعتاً دولت ایران تصمیم گیر است و از طریق کانالهای مقتضی اقدام خواهد کرد و دولت متناسب با شرایط و منطق خود اقدام لازم را در زمان‌های مناسب انجام خواهد داد. امیدواریم تلاش‌های جاری به نتیجه درست منتهی شود.

وی گفت: هنوز مشکلات مطالبات مالی ما از کره باقیست اما در چندوقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای رییس جمهور کره بودیم که متاسفانه توضیحات طرف کره‌ای تا این مرحله قانع کننده نبوده است و چنانچه توضیحات قانع کننده‌ای دریافت نکنیم می‌تواند در مناسبات دو طرف تاثیرات بیشتری بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مور فعالیت سفارت آذربایجان در ایران عنوان کرد: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ، ما توضیحات مبسوط و لازم را دادیم. متاسفانه حادثه حمله به سفارت حادثه تلخی بود که مراتب تسلیت خودمان را به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات فوت شده ابلاغ کردیم و این حادثه را قویاً محکوم کردیم.

وی تصریح کرد: از همان ابتدای این حادثه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد، ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. تحقیقات صورت گرفته نشاندهنده این است که این اقدام با انگیزه‌های شخصی بوده است‌.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مراجع ذیربط و نیروهای قضایی و امنیتی با دقت در حال بررسی این رخداد تلخ هستند، گفت: وزیر خارجه کشورمان در این رابطه با همتای آذربایجانی خود گفتگو کردند و همچنین رییس جمهور نیز با همتای آذری خود گفتگو کردند بنابراین همه تلاش‌ها برای التیام این حادثه تلخ صورت گرفت.

کنعانی بیان کرد: متاسفانه مقامات دولت آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت‌هایشان در تهران گرفتند و این اقدام را انجام دادند. ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی است و بر این موضع تاکید دارد.

وی با بیان اینکه ایران وظایف قانونی خود را انجام داده و خواهد داد گفت: در چارچوب منطقی و اصولی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روابط دوجانبه دو کشور دوست بیش از این بخاطر حادثه تلخ متاثر نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد چرایی عدم تغییرات در سفرای خارجی، گفت: تغییر سفرا در دستگاه دیپلماسی مسیر شناخته شده اداری خودش را دارد و دوره سفارت روندهای دوره‌ای مشخص دارد، لذا در دولت جدید نقل و انتقالات در چارچوب صورت گرفته است. با پایان یافتن دوره ماموریت تعدادی از سفرا سفرای جدیدی اعزام خواهند شد.

وی در مورد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو، نیز گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است و در چارچوب دبیران شورای امنیت همسایه افغانستان در خصوص برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام خواهد شد. طبیعتاً اینگونه نشست ها فرصتی برای گفتگوهای دوجانبه است.

کنعانی با اشاره به برگزاری برنامه‌های دهه فجر در کشورهای خارجی، تصریح کرد: برگزاری دهه فجر همه ساله در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر برگزار می‌شود. پیروزی انقلاب اسلامی رخداد مهمی است که علاقمندان زیادی در جهان دارد.

سفر رییس جمهور به چین در زمان مناسب انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد برنامه سفر رییس جمهور به چین، افزود: سفر رییس جمهور به چین جزو برنامه‌هایی است که براساس توافقات دو کشور در حال برنامه ریزی است که در زمان مناسب انجام خواهد شد.

کنعانی در مورد جزییات حادثه حمله تروریستی به تاسیسات نظامی اصفهان نیز گفت: در این باره اقدامات لازم صورت گرفته است. این اقدام که توسط دشمنان ایران انجام شد و با تدابیر مستحکم ایران منتهی به نتیجه مطلوب حمله کنندگان نشد.

وی ادامه داد: ایران همواره در معرض چنین اقداماتی بوده است لذا این موضوع تاثیری در اراده ملت ایران در جهت پیشرفت نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد بازگشت سفیر ایران از آذربایجان نیز گفت: اصل و رویکرد مبنایی ایران در روابط خارجی توسعه مناسبات با کشورهایی است که به روابط دوجانبه توام با احترام متقابل پایبند هستند لذا رویکرد ایران نسبت به آذربایجان اصل بر توسعه روابط و همکاری است. طبیعتاً روابط دوجانبه مسیر دوطرفه و مبتنی بر احترام است‌.

ایران جزو کشورهای دارای همکاری نزدیک با آژانس است

کنعانی در مورد سفر گروسی به کشورمان تصریح کرد: اساساً این سفر در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منظم ایران با آژانس است. گفتگوهای کارشناسی در این باره انجام شده است لذا زمینه سازی های فنی این سفر باید صورت گیرد. ایران جزو کشورهای دارای همکاری نزدیک با آژانس بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید