جنجال کلامی مقامات واشنگتن و پکن

هشدار بایدن به چین: اگر حاکمیت ما را تهدید کنید، پاسخ متقابل می دهیم

کدخبر: ۵۵۴۰۵۰
با افزایش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن در روزهای اخیر، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد اگر چین حاکمیت این کشور را تهدید کند، آمریکا نیز پاسخ متقابل خواهد داد.
هشدار بایدن به چین: اگر حاکمیت ما را تهدید کنید، پاسخ متقابل می دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، در ادامه تنش و جنجال کلامی مقامات واشنگتن و پکن بر سر ورود و سرنگونی بالون تحقیقاتی چین در آسمان آمریکا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد اگر چین حاکمیت آمریکا را تهدید کند، دولت آمریکا نیز پاسخ خواهد داد.

جو بایدن خطاب به مردم آمریکا گفت: اشتباه نکنید، همان‌گونه که هفته پیش روشن اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما در حفاظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و این کار را کردیم.

وی با بیان اینکه «برای پیروزی در رقابت با چین، باید همه مردم آمریکا متحد باشند.» مدعی شد «آمریکا در قدرت‌مندترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کشور دیگری در جهان است.»

به دنبال تصمیم واشنگتن مبنی بر سرنگون کردن بالونی که به ادعای پکن بر اثر وزش باد تغییر مسیر داد و وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این تصمیم روابط دو کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

رسانه‌های آمریکا شامگاه شنبه از اقدام ارتش این کشور در سرنگونی بالون چینی مقابل سواحل کارولینا خبر دادند.لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که بالون چینی که سرنگون گردید برای اهداف جاسوسی و رصد مراکز راهبردی آمریکا مورد استفاده بود!

وزارت امور خارجه چین از اقدام آمریکا در سرنگونی بالون متعلق به این کشور ابراز ناخرسندی کرد. وزیر امور خارجه چین گفت: ما از به کارگیری زور توسط ایالات متحده برای سرنگونی بالونی که برای اهداف هواشناسی و بررسی آب و هوا کاربرد دارد، ناخرسندیم. وزارت خارجه چین همچنین افزود که پکن حق واکنش به این اقدام آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند.

در ادامه افزایش تنش‌های بین پکن و واشنگتن بر سر این موضوع، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به چین را در این مقطع زمانی نامناسب می‌داند، اما با این حال، تماس دیپلماتیک میان پکن و واشنگتن ادامه خواهد یافت و همانطور که قبلاً گفته شد، زمانی که زمان مناسب باشد، وی با همتایان چینی خود در مورد تعیین تاریخ‌های جدید برای دیدارها گفتگو خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید