نظارت استصوابی فعلی باید حذف شود

علی مطهری: درباره روابط ما با چین و روسیه، نظامی ها تصمیم می گیرند /کشورهای اسلامی از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده اند

کدخبر: ۵۵۴۷۶۵
علی مطهری با اشاره به نقد کارنامه انقلاب نوشت: ضعف دیگر، کمرنگ شدن نقش وزارت امور خارجه در سیاست خارجی است به‌طوری که در نوع روابط ما با کشورهای خاورمیانه و روسیه و چین تصمیم‌گیر اصلی نظامی‌ها هستند. به همین دلیل روابط ضعیفی با کشورهای اسلامی داریم به‌طوری که برخی از آنها از ترس ما به دامن اسراییل افتاده‌اند.
علی مطهری: درباره روابط ما با چین و روسیه، نظامی ها تصمیم می گیرند /کشورهای اسلامی از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد، علی مطهری، نماینده مردم تهران در یادداشتی در نقد کارنامه انقلاب نوشت:[یکی از نقاط ضعف] کاهش نقش مردم در سرنوشت خود، تاسیس «شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند و به آسانی آن را مغایر با یکی از صدها سیاست کلی معرفی و آن مصوبه را متوقف می‌کند.

این در حالی است که طبق قانون اساسی فقط شورای نگهبان می‌تواند مصوبه مجلس را آن‌هم صرفا از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی کند.

ضعف دیگر، کمرنگ شدن نقش وزارت امور خارجه در سیاست خارجی است به‌طوری که در نوع روابط ما با کشورهای خاورمیانه و روسیه و چین تصمیم‌گیر اصلی نظامی‌ها هستند. به همین دلیل روابط ضعیفی با کشورهای اسلامی داریم به‌طوری که برخی از آنها از ترس ما به دامن اسراییل افتاده‌اند.

از طرفی این گروهِ تصمیم‌گیر معتقدند که امریکا در حال افول است و فقط ضربه آخر مانده است، لذا تا نابودی امریکا به زندگی عادی برنمی‌گردیم. این در حالی است که روابط خوب با کشورهای اسلامی و روابط متوازن با غرب و شرق، زمینه‌ای است برای رسیدن به آرمان فلسطین و فلسطین فقط با اتحاد کشورهای اسلامی آزاد می‌شود.

اما راه‌حل این است که نظارت استصوابی به نحوی که شورای نگهبان عمل می‌کند حذف شود و شوراهایی که در قانون اساسی وجود ندارند حذف یا از قانون‌گذاری منع شوند. در این صورت مجلس به عنوان نماینده مردم به جایگاه خود در قانون اساسی باز می‌گردد، آنگاه حقوق ملت مانند آزادی بیان و نوع رفتار با منتقدان و مخالفان و موضوع استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نیز سیاست خارجی هم توسط مجلس رصد می‌شود و در نتیجه مردم نقش لایق خود در سرنوشت خویش را که امروز کمرنگ شده است پیدا می‌کنند.

 


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید