سرخط خبری رسانه‌های دنیا

اظهارات مهم باقری درباره مذاکرات برجام/ تلفات بی‌سابقه روس‌ها در جنگ اوکراین

کدخبر: ۵۵۵۰۱۵
ارتش اسرائیل و آمریکا روز یکشنبه تمرینات مشترکی را برای همکاری در تعدادی از زمینه‌ها از جمله دفاع هوایی و امنیت سایبری آغاز کردند. این دومین مانور مشترک آمریکا و اسرائیل در سال میلادی جاری است.
اظهارات مهم باقری درباره مذاکرات برجام/ تلفات بی‌سابقه روس‌ها  در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «تلفات بی‌سابقه روس‌ها در جنگ اوکراین»، «سرنگونی شی پرنده جدید در سومین روز متوالی»، «دومین مانور مشترک اسراییل و آمریکا در فاصله یک ماه»، «هشدار نسبت به انتفاضه سوم»، «دیدار رابرت مالی و وزیر خارجه عراق» و «تداوم مذاکرات برجامی» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تلفات بی‌سابقه روس‌ها  

طبق تازه‌ترین آمارهای دولت اوکراین، آمار کشته‌شدن سربازان روسیه‌ای به بالاترین میزان از زمان لشکرکشی پوتین به این کشور رسیده است. بنا بر این آمارها، در ماه فوریه روزانه ۸۲۴ سرباز روسیه‌ای در اوکراین کشته شده‌اند. این رقم در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ١٧٢ نفر بود که حاکی از افزایش بیش از چهار برابری کشته‌های روسیه در جنگ است. وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به این آمار اعلام کرد اگرچه نمی‌تواند آن را تایید کند اما «احتمالا درست» هستند.

این در حالی است که مقامات روس از آغاز «حمله بزرگ» خبر داده‌اند. دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین نیز در واکنش گفته روس‌ها با «مشکلاتی بزرگ» در این کارزار دست و پنجه نرم می‌کنند و سربازان اوکراینی «نیرومندانه» آنها را به عقب می‌رانند.

سرنگونی شی پرنده جدید در سومین روز متوالی

برای سومین روز متوالی جت‌های جنگنده آمریکا یک شی پرنده ناشناس دیگر را در ارتفاع بالا سرنگون کردند که شمار اشیای پرنده مشکوک در یک ماه گذشته را به چهار مورد می‌رساند.

ایالات متحده این چهارمین جسم پرنده ناشناس را بر فراز دریاچه هورون در نزدیکی مرز کانادا سرنگون کرد. سه مورد در ایالت آلاسکای آمریکا در نزدیکی کانادا و یکی دیگر بر فراز کانادا بوده است.

دومین مانور مشترک اسراییل و آمریکا در فاصله یک ماه

ارتش اسرائیل و آمریکا روز یکشنبه تمرینات مشترکی را برای همکاری در تعدادی از زمینه‌ها از جمله دفاع هوایی و امنیت سایبری آغاز کردند.  سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرده پرسنل نظامی ارتش اسرائیل و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در مانور Juniper Falcon شرکت می‌کنند. بر اساس این اعلان: این مانورها بر روی سناریوهای دفاع هوایی، سایبری، لجستیک و اطلاعات متمرکز خواهند بود. آنها آمادگی مشترک ایالات متحده و اسرائیل را برای حوادث احتمالی امنیتی مورد آزمایش قرار خواهند داد. این رزمایش‌ها همچنین قابلیت همکاری ارتش‌های دو طرف را تقویت خواهند کرد.

این دومین مانور مشترک آمریکا و اسرائیل در سال میلادی جاری است. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد، این برنامه‌ها به عنوان بخشی از برنامه آموزشی نیروهای نظامی اسرائیل برای سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شوند.

هشدار نسبت به انتفاضه سوم

ده‌ها تن از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عربی و اسلامی در قاهره هشدار دادند که اقدامات اسرائیل در بیت‌المقدس و کرانه غربی رود اردن می‌تواند به متلاطم‌تر شدن اوضاع در منطقه بینجامد. خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در روزهای اخیر بالا گرفته است. 

نشست قاهره به میزبانی اتحادیه عرب برگزار شد و عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌‌جمهوری مصر، ملک عبدالله، پادشاه اردن، و محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین، از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در آن بودند. بسیاری از وزیران خارجه و مقام‌های ارشد کشورهای دیگر نیز در این نشست حضور داشتند. 

این نشست در حالی برگزار ‌شد که تخاصم بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اخیرا بالا گرفته است. با گذشت حدود یک ماه و نیم از سال جدید میلادی، ۴۵ فلسطینی و ۱۰ اسرائیلی در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند. بسیاری از ناظران هشدار می‌دهند که درگرفتن «انتقاضه سوم» محتمل است. 

دیدار رابرت مالی و وزیر خارجه عراق

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران دیدار و درباره اوضاع منطقه رایزنی کرد. در این دیدار که در واشنگتن برگزار شد، دو طرف درباره دلایل سفر هیات عراقی به واشنگتن و دیدارهای مقامات عراقی با مسئولان بلندپایه امریکایی تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه عراق و مقام امریکایی همچنین درباره روند مذاکرات میان کشورهای پنج به اضافه یک با طرف ایرانی که در وین (پایتخت اتریش) برگزار می‌شد و دلایل توقف آن و مواضع اروپایی‌ها در قبال آن رایزنی کردند. از سوی دیگر، رابرت مالی از نقش عراق در قالب وزارت امور خارجه و تلاش‌های دیپلماتیک بغداد در بسیاری از پرونده‌ها به خصوص در کاهش تنش‌های منطقه‌ای تمجید کرد.

در همین رابطه، فواد حسین به جزئیات تماس تلفنی اخیر خود با «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران و محتوای گفت‌وگوی خود با وی اشاره کرد. فواد حسین به المانیتور هم گفته کمک به کاهش تنش میان تهران و واشنگتن منافع عراق را تامین می‌کند.

مذاکرات برجامی در جریان است  

 علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفتگو با شبکه المنار گفت: «در یک سال و نیم گذشته که مذاکرات جریان داشت، سرعت مذاکرات ممکن است کم یا زیاد شده باشد اما یک پیوستگی و استمرار در مذاکرات را داشتیم. الان هم به این گونه در جریان است که در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند و وضعیت کنونی بین طرفین چنین است. ما با آمریکا ارتباط مستقیمی نداریم و طبیعی است که تبادل پیام بین ما و آمریکایی ها از طریق یک واسطه صورت می گیرد».

او افزود: «در مورد تحولات و اتفاقاتی که در داخل ایران افتاد، ممکن است آنها یک محاسبات غلطی داشته باشند اما وقتی با صحنه عمل و واقعیت‌های ایران مواجهه شدند، دست خود را خالی دیدند و چیزی را در اختیار نداشتند که بخواهند در صحنه مذاکرات آن را نقد کنند.مذاکرات ما معطوف به تحریم‌های اقتصادی است و تحریم‌های اقتصادی در چارچوب توافقی که در سال 2015 انجام گرفت، باید برداشته شود و همین طور تحریم‌هایی که جدید توسط دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود باید به طور کامل برداشته شود و این وظیفه آنهاست که تحریم‌ها را بردارند.آمریکایی‌ها اعلام آمادگی کردند برای بازگشت به توافق و طرفی که اعلام آمادگی می‌کند برای بازگشت به توافق، باید آمادگی اجرای تعهدات خود را داشته باشد و تعهد آمریکا در حال حاضر رفع تحریم هاست».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید