برلوسکنی: اگر نخست وزیر ایتالیا بودم هرگز با زلنسکی دیدار نمی‌کردم

کدخبر: ۵۵۵۰۳۳
نخست وزیر ۸۶ ساله اسبق ایتالیا با کمک‌های نظامی و مالی به دولت اوکراین در حمایت از این کشور در جنگ با روسیه مخالفت کرده و خواستار قطع این کمک‌ها، برای رسیدن به صلح شد.
برلوسکنی: اگر نخست وزیر ایتالیا بودم هرگز با زلنسکی دیدار نمی‌کردم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق ایتالیا که یکی از اعضای دولت راستگرای فعلی این کشور است، در مصاحبه‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را از بابت جنگ راه افتاده در کشورش مقصر دانست و خواستار آن شد که آمریکا حمایت‌های نظامی و مالی خود از دولت اوکراین را با هدف وادار کردن این دولت برای پیگیری کردن صلح متوقف کند.

برلوسکنی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران که در ضمن شرکتش در یک انتخابات منطقه‌ای در شهر میلان ایتالیا ایراد کرد ظاهرا از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا به خاطر دیدارش با زلنسکی در حاشیه نشست چند روز پیش شورای اروپا در بروکسل انتقاد کرد.

برلوسکنی که دوست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است، اظهار کرد: "پرسیدید که من اگر بودم با زلنسکی صحبت می‌کردم؟ اگر من نخست وزیر ایتالیا بودم هرگز وارد این مذاکره نمی‌شدم چون ما شاهد نابودی کشور او و کشتار سربازان و شهروندان کشور او هستیم."

او تاکید کرد: "کافی بود او حملات به دو جمهوری خودمختار دونباس را متوقف می‌کرد و این جنگ نیز اتفاق نمی‌افتاد. بنابراین من قضاوتی بسیار بسیار منفی درباره رفتار این آقا دارم."

برلوسکنی زمانی که نخست وزیر ایتالیا بود از ولادیمیر پوتین در ویلای شخصی خود میزبانی کرده و هدایی را با این رئیس جمهور روسیه مبادله کرد.

او در ادامه مصاحبه‌اش عنوان کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را در ازای تامین بودجه بازسازی کشورش برای صلح برقرار کردن با روسیه تحت فشار بگذارد.

در توضیح این طرح خود گفت: "این یک طرح مارشال به میزان شش، هفت، هشت یا ۹ تریلیون دلار است اما با یک شرط که شما فردا دستور به یک آتش‌بس بدهید چون از فردا به بعد دیگر ما به شما دلارهای بیشتر یا سلاح‌های بیشتر نخواهیم داد."

برلوسکنی که یک سرمایه‌دار حوزه رسانه‌ است ماه سپتامبر گذشته نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، هدف جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین به سادگی این بوده که به جای دولت زلنسکی "دولتی با افراد شریف" را روی کار بیاورد.

از سوی دیگر انریکو بورگی، سناتور حزب دموکرات ایتالیا، از احزاب مخالف دولت این کشور گفت، این صحبت‌های برلوسکونی در حمایت از پوتین، اختلافات در درون دولت را در مورد موضوع حیاتی کمک به اوکراین آشکار می‌کند. او گفت: "آنها مواضعی هستند که ایتالیا را منزوی و جبهه غرب را تضعیف می‌کنند."

آنجلو بونلی، رهبر حزب اپوزیسیون سبزهای ایتالیا هم اظهار کرد: ماتئو سالوینی، رهبر حزب مهاجرستیز "لیگ ایتالیا" نیز نظرات یکسانی با برلوسکونی دارد. ملونی در اروپا منزوی شد، "زیرا با توجه به این متحدان او، هیچکس نمی‌خواهد با کسی که پیوند مستقیمی با پوتین دارد صحبت کند."

ملونی ۴۶ ساله به عنوان یکی از حامیان سفت و سخت زلنسکی مطرح بوده و هنگامی که از نشست چند روز پیش امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور اوکراین کنار گذاشته شد، ابراز ناراحتی کرد.

دفتر نخست وزیر ایتالیا در واکنش به این اظهارات برلوسکنی گفت: "حمایت دولت ایتالیا از اوکراین همان‌گونه که در برنامه مربوط به آن ذکر شده و در تمام رای‌گیری‌های پارلمانی از سوی اکثریت حامی دولت تأیید شده، قاطعانه و مطمئن است."

ملونی روز پنجشنبه با زلنسکی مذاکراتی در بروکسل داشت و در آن مذاکرات درباره "سازماندهی" سفرش به کی‌یف صحبت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید