چین: آمریکا سردمدار جهان در جاسوسی از دیگر کشورهاست

کدخبر: ۵۵۵۳۹۸
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه شنبه) گفت، ایالات متحده سردمدار جهان در جاسوسی از دیگر کشورهاست.
چین: آمریکا سردمدار جهان در جاسوسی از دیگر کشورهاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: در رابطه با نظارت دولتی باید به این نکته اشاره کنیم که آمریکا نخستین کشور جهان در این امر است و جامعه بین المللی از جمله اروپا تجربه شخصی در این زمینه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه از سال ۱۹۹۷، ارتش ایالات متحده میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه بالون‌های شناسایی در ارتفاع بالا سرمایه گذاری کرده، افزود: در سال ۲۰۲۲، پنتاگون چنین بالون‌هایی را برای استفاده نظامی تبدیل کرد.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: اکنون آنها قادر به حمل تجهیزات تجسسی هستند که می‌تواند برای ردیابی موشک‌های کروز استراتژیک مافوق صوت روسیه و چین مورد استفاده قرار گیرد.

روز دوشنبه، این سخنگو گفته بود که آمریکا بزرگترین شبکه جاسوسی در جهان را دارد و مکالمات و پیام‌های رهبران آلمان، فرانسه، نروژ، سوئد، هلند و دیگر کشورهای اروپایی را شنود می‌کند.

در ماه جاری میلادی، ایالات متحده چهار شیء ناشناس، از جمله یک بالون نظارتی چینی را شناسایی و بعدا آنها را ساقط کرد. واشنگتن گفته که این بالون برای جمع آوری اطلاعات در مورد سایت‌های نظامی حساس در کشور طراحی شده است.

پکن اصرار دارد که این بالون صرفا یک وسیله برای رصد تغییرات آب و هوایی بوده که به طور تصادفی وارد حریم هوایی ایالات متحده شده و در عین حال اعتراض خود را نسبت به تصمیم پنتاگون برای سرنگونی آن ابراز کرد.

وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد که بالون‌های آمریکایی از ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ بار حریم هوایی چین را نقض کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید