شرط بلاروس برای جنگندن در کنار روسیه/ امنیت زلنسکی را تضمین می کنیم اگر...

کدخبر: ۵۵۵۸۰۲
رئیس‌جمهور بلاروس گفت که تنها در صورتی به سربازان خود دستور می دهد که در کنار روسیه بجنگند که کشور دیگری به بلاروس حمله کند.
شرط بلاروس برای جنگندن در کنار روسیه/ امنیت زلنسکی را تضمین می کنیم اگر...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاورس که بارها ادعاهای کی‌یف و غرب مبنی بر کشاندن کشورش به جنگ اوکراین در سمت مسکو را رد کرده است، همچنین گفت که قصد دارد روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

او در دیدار با خبرنگاران خارجی و بلاروسی در مینسک گفت: من فقط در یک مورد آماده جنگ همراه روس‌ها از خاک بلاروس هستم: اگر حتی یک سرباز برای کشتن مردم من وارد خاک بلاروس شود. اگر آنها به بلاروس تجاوز کنند، پاسخ شدیدترین خواهد بود و جنگ ماهیت کاملاً متفاوتی به خود خواهد گرفت.»

لوکاشنکو افزود که این نه تنها به اوکراین بلکه به سایر همسایگان بلاروس نیز مربوط می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی، یادآور شد که حتی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه، اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از موشک‌اندازهای متعدد خود علیه بلاروس بود. او گفت: اوکراین به عمد این کار را انجام داد. نمی‌دانم چرا . در سال ۲۰۲۰، اوکراین در واقع اولین کشوری بود که تحریم هایی را علیه بلاروس اعمال کرد، حتی قبل از اینکه کشورهای غربی این کار را انجام دهند. نه ایالات متحده بود، نه آنگلوساکسون ها، نه اروپای غربی. متأسفانه، این کشور خویشاوند ما اوکراین بود. این کشور حریم هوایی را بست، اقدامات تحریک آمیز انجام داد، جنگنده ها را آموزش داد.

لوکاشنکو تاکید کرد: بلاروس قرار نیست بسیج اعلام کند، بلاروس ها نباید نگران این باشند. ارتش ما به همین ترتیب به انجام وظایف خود ادامه می دهد. ما هیچ بسیجی اعلام نکرده‌ایم و قرار نیست انجام دهیم. اما ما خود را برای جنگ آماده می‌کنیم تا بتوانیم از تجاوز علیه خود جلوگیری کنیم.  بلاروس ها نیازی به نگرانی در مورد آن ندارند.

رهبر بلاروس تأکید کرد: «مردم ما باید به کار خود ادامه دهند و آرام باشند.»

الکساندر لوکاشنکو توضیح داد: « اگر احساس کنیم که جنگ در شرف شروع است، بسیج را انجام می دهیم. تاکنون چنین تهدیدی وجود ندارد. اگر صلح می‌خواهید برای جنگ آماده شوید. این من نبودم که این ایده را ابداع کردم. بنابراین، اگر خواهان صلح هستید، باید برای جنگ آماده باشید. و دشمن شما باید بفهمد که شما آماده هستید.»

در مورد برخی گزارش‌ها از فرار برخی مردم از بلاروس لوکاشنکو گفت: مطمئنم که این «هراس» به زودی فروکش خواهد کرد و این فقط یک کمپین اطلاعاتی است که اهداف خاصی را دنبال می‌کند. این بدان معناست که آنها در بلاروس به چیزی فکر می کنند. یا آنها به سادگی می خواهند شعله های آتش را در اینجا شعله ور کنند.

او در مورد کسانی که خواهان صلح در اوکراین نیستند صحبت کرد و همچنین دلایل استفاده بلاروس از ارتش خود را نام برد.

لوکاشنکو همچنین اظهارات سیاستمداران غربی را یادآور شد که از توافقات مینسک به عنوان فرصتی برای آماده کردن ارتش اوکراین برای جنگ استفاده شده است و گفت: "شما اسمش را "تهاجم" می‌گذارید. من غیر از این فکر می کنم. این یک تهاجم نیست. مقامات اوکراینی این عملیات را تحریک کردند. با اقداماتی از این دست. من فقط چند نفر از آنها را نام بردم. اگر آنها با روسیه به توافق می رسیدند، هیچ تهاجمی وجود نداشت.

رهبر بلاروس گفت: من معتقدم که این حفاظت از منافع و مردم روسیه است. اما همه چیز طراحی شده بود، از توافقات مینسک شروع  شد.  لوکاشنکو همچنین اقدامات مقامات اوکراینی در دونباس و فاجعه اودسا را یادآور شد.

رئیس‌جمهور بلاروس اطمینان داد که اوکراین تنها بهانه‌ای برای جنگی بود که غرب به راه انداخت. علاوه بر این، علاقه به تجزیه اوکراین وجود دارد.

او گفت: "شما روسیه را مقصر می دانید. اما این شما هستید که می خواهید اوکراین را به دست لهستان تجزیه کنید. اگر صلح می خواهید، بیایید در مورد صلح صحبت کنیم. و اسلحه ها ساکت خواهند شد»

رئیس دولت بلاروس با درخواست آغاز گفتگوهای صلح گفت: اگر می خواهید صلح در اوکراین باشد، بیایید از فردا صحبت درباره صلح را آغاز کنیم. و اسلحه ها ساکت خواهند شد. اما شما [غربی ها] این را نمی‌خواهید در عوض شما  درگیری را تشدید می کنید. مردم دارند می میرند. بیایید آن را متوقف کنیم. همه چیز برای این امر مهیا است. اما اروپا را تحت فشار گذاشته‌اند و وادار می‌کنند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

الکساندر لوکاشنکو با بازگشت به این سوال که آیا "تجاوز" از سوی بلاروس امکان پذیر است، یک بار دیگر تکرار کرد: "ما ملتی صلح طلب هستیم. می دانیم جنگ چیست. ما جنگ نمی خواهیم. ما به هیچ وجه قصد نداریم نیروها به اوکراین بفرستیم. مگر اینکه از آنجا به بلاروس تجاوز کنید. این پاسخ من است. خیلی وقت پیش داده شده بود." من باید امنیت کشور را تضمین کنم.

رئیس جمهور بلاروس همچنین یادآور شد که روسیه متحد بلاروس است. این کشورها گروهی از نیروهای مشترک دارند. با این حال، روسیه هرگز از بلاروس درخواست نکرده است که جنگی را علیه اوکراین آغاز کند.

لوکاشنکو داده های اطلاعاتی را بیان کرد که غرب می خواهد بلاروس را به جنگ بکشاند و به معنای واقعی کلمه رویای آن را در سر می‌پروراند. با توجه به طول مرزهای بلاروس، این امر جبهه را تا ۲۵۰۰ کیلومتر بیشتر می کند که وضعیت را برای نیروهای بلاروس و روسیه پیچیده می‌کند.

او گفت: "این یک سناریوی خوب است. ما این فرصت را به شما نمی دهیم. اما اگر جرأت کنید پا به سرزمین ما بگذارید، پاسخ سخت ترین خواهد بود. غرب می داند که ما چگونه پاسخ خواهیم داد و چه سلاح‌هایی داریم.

لوکاشنکو تاکید کرد که مردم، به ویژه در مناطق مرزی، نگران فرود موشک اوکراینی هستند.

شرایط برای بهبود روابط با غرب

روزنامه نگاران آمریکایی از لوکاشنکو پرسیدند. چه احساسی نسبت به این واقعیت دارد که سیستم دولتی بلاروس را دیکتاتوری می نامند و خود او را دیکتاتور می نامند. او پاسخ داد: این واقعیت که شما در غرب فکر می کنید که در اینجا دیکتاتوری وجود دارد برای من یک مزیت است. به زودی شما هم دیکتاتوری می‌خواهید. شما در واقع آن را دارید، اما به شکلی ناعادلانه، پیچیده و احمقانه. همیشه وجود داشته است... در غرب سستی کامل وجود دارد: در آنجا نه دیکتاتوری وجود دارد و نه دموکراسی. ما در بلاروس تصمیم می گیریم و وظایف را انجام می‌دهیم. در واقع، من باید مداخله کنم یا بیشتر تصمیمات را بگیرم. اگر فکر می کنید که این یک دیکتاتوری است، برای من خوب است. به نظر من دیکتاتوری نیست. در اینجا دیکتاتوری وجود ندارد.»

رئیس جمهور بلاروس گفت: ما کشور را غارت نکردیم. من میلیاردی در حساب های بانکی شما ندارم (البته شما می گویید دارم، اگر چنین است، می توانید آن را بگیرید). احتمالاً کمبودهای زیادی وجود دارد. اینجا کشور ماست، ما اینجا زندگی می کنیم، برای کسی مشکل درست نمی کنیم. ما در جنگ نیستیم و قرار نیست بجنگیم. بنابراین، برای من اهمیتی ندارد که شما در مورد من به عنوان یک شخص چه می گویید و من را "دیکتاتور" خطاب می کنید. اما من به آنچه در مورد کشور من می گویید اهمیت می دهم. و من می خواهم که ما روابط عادی داشته باشیم. تنها یک شرط از جانب من وجود دارد: عدم دخالت. ما به نوعی خودمان همه چیز را حل خواهیم کرد. شما می توانید به ما کمک کنید. آن وقت دیگر «زندانی سیاسی» و مشکلات دیگر وجود نخواهد داشت. شما در حال ایجاد آنها هستید. شما می خواستید کشور را در سال 2020 زیر و رو کنید. من جزو کسانی بودم که به شما اجازه ندادند این کار را انجام دهید. بنابراین در زندگی ما دخالت نکنید و ما شریک خوبی برای شما خواهیم بود. ما آماده انجام هر کاری هستیم که با منافع ما و متحدانمان تضاد نداشته باشد.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: اگر ما را مجبور نکنید به سرعت به توافق خواهیم رسید.

زلنسکی اوکراین را به نابودی می‌کشاند

الکساندر لوکاشنکو گفت: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با اقدامات خود برای تشدید و ادامه درگیری، کشور را ویران می کند. ولودیا زلنسکی در حال نابودی اوکراین است.  پس از پایان جنگ، هیچکس اوکراین را احیا نخواهد کرد. بینید، فردا یک مشکل مبرم جدید پدیدار خواهد شد و جهان توجه خود را به آن معطوف خواهد کرد. آنها اوکراین را فراموش خواهند کرد. صد سال طول می کشد [بازیابی کشور]. هیچکس کمکی نخواهد کرد." مطمئن باشید.

رئیس دولت بلاروس تاکید کرد: "اگر اوکراین به آن نیاز دارد، اگر زلنسکی به آن نیاز دارد، اجازه دهید جنگ را ادامه دهند. اما این چیزی نیست که مردم عادی به آن نیاز داشته باشند. به همین دلیل است که می گویم باید با نظامیان آنجا صحبت کنیم، آرام آرام، قدم به قدم به نحوی به توافق خواهیم رسید.

او شرایط را به جنگ جهانی دوم و جنگ بزرگ میهنی که چندین سال به طول انجامید تشبیه کرد و گفت: "ما فکر می کردیم که دیگر هرگز با آلمانی ها دست نخواهیم داد. اما با هم دوست شدیم. چنین حقایق زیادی در تاریخ وجود دارد. متأسفم که بسیاری از مردم این را درک نمی‌کنند.»

الکساندر لوکاشنکو معتقد است که تشدید درگیری، که همچنان از سلاح های متعارف استفاده می کند، خطرناک است. اما به طور بالقوه می‌تواند موشک مافوق صوت، خدای ناکرده، هسته‌ای شود.

رئیس دولت بلاروس گفت: "خطر همین است. بنابراین، توقف جنگ، دست از حماقت و زمین گذاشتن سلاح ها مهم است."

دیدار با پوتین

لوکاشنکو گفت: ما درباره مسائل امنیتی و دفاعی بحث خواهیم کرد. مهمتر از همه، (قبلاً گفتم که ما برای جلسه شورای عالی دولتی در ماه آوریل تا می آماده می شویم) قرار است در مورد مسائل اقتصادی، نظامی و سیاسی که در شورای عالی کشور بررسی می شود، بحث کنیم. ما می خواهیم ببینیم که دولت های بلاروس و روسیه چگونه وظایفی را که ما تعیین کرده ایم انجام می دهند. اول از همه، اینها مسائل اقتصادی است: منابع انرژی، بازار واحد، جایگزینی واردات، نحوه تامین مالی و نحوه اجرای آنها. این یک طیف کامل از مسائل است. بنابراین، ما قصد داریم در مورد همه این موضوعات بحث کنیم.

الکساندر لوکاشنکو گفت: اگر به موضوع گروه مشترک نیروهای خود در بلاروس اشاره کنیم، البته در مورد آن نیز بحث خواهیم کرد. آنها در حال گذراندن آموزش های رزمی با نظامیان بلاروس هستند تا در صورت لزوم آماده باشند تا با هم تجاوز به بلاروس را دفع کنند.

دعوت از بایدن برای گفتگو در مینسک: "حتی پوتین هم می‌آید"

لوکاشنکو گفت: من آماده ملاقات با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هستم. چرا بایدن به لهستان می رود؟ چرا لهستان؟ ما با این موضوع مشکل نداریم. اما اگر او مایل باشد ما آماده‌ایم که او را در مینسک میزبانی کنیم و گفتگوی جدی داشته باشیم (لطفا این را از طریق کانال های خود به او منتقل کنید). او خواهان صلح در اوکراین است.

رئیس دولت بلاروس همچنین گفت که آماده برگزاری نشست مشترک با ولادیمیر پوتین و جو بایدن است. حتی پوتین برای نشست سه جانبه به مینسک پرواز خواهد کرد: دو رئیس‌جمهور "متجاوز" و "دو دوست صلح دوست" 'چرا که نه؟ به خاطر پایان دادن به جنگ. اگر بخواهد جنگ را متوقف کند (لهستان همین نزدیکی است، من برایش هواپیما می فرستم، یک بوئینگ) و میزبان او می شویم. ما فرودگاه‌های بین المللی داریم. نیروی هوایی او می تواند اینجا فرود بیاید. کلینتون یک بار به دیدار ما آمد. اینجا، در حضور شما، ما سه نفر (من به شما تضمین می‌کنم که ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین خواهد آمد) می نشینیم و مشکل را حل می‌کنیم. ما می‌توانیم همه مسائل را اینجا حل کنیم. اما افسوس که او نمی‌آید. گرچه باید به خاطر پایان دادن به جنگ، برای جلوگیری از تلفات بیشتر بیاید. او در لهستان می‌ماند، زیرا لهستان کفتار اروپا است و امروز فعال‌ترین نقش را در تشدید جنگ در اوکراین ایفا می کند. لهستان امروز پر سر و صداترین است، حتی بلندتر از ایالات متحده. بنابراین من شما و رئیس جمهورتان را به مینسک دعوت می کنم. ما امنیت، ایمنی و آسایش کامل را تضمین خواهیم کرد. و مهمتر از همه، او از این سفر پشیمان نخواهد شد. بگذارید ببینیم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. من می توانم ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین را در مورد چیزی متقاعد کنم، اما نه بایدن شما را... ما خواهیم دید. ما در سراسر جهان اعلام می کنیم که رئیس جمهور بلاروس او را به بلاروس دعوت کرده است. نزدیک ورشو است، 30 دقیقه با هواپیما فاصله دارد. من رئیس جمهور روسیه و بایدن را به مینسک دعوت می کنم تا بنشینند و صحبت کنند، اگر او [رئیس جمهور ایالات متحده] به مینسک نیاید (من در این مورد جدی هستم) به این معنی است که شما خواهان جنگ هستید. من به شما تضمین می دهم که رئیس جمهور پوتین را متقاعد خواهم کرد که به مینسک پرواز کند تا ما سه نفر بنشینیم و به این فکر کنیم که چه کاری می‌توان انجام داد. یا شاید، اگر بایدن مایل باشد، زلنسکی را نیز دعوت کنیم. او می تواند بر فراز مینسک پرواز کند.

الکساندر لوکاشنکو گفت: روس ها و من سفر امن او را به بلاروس تضمین می کنیم. 40 دقیقه و او اینجاست. از کی‌یف تا مینسک.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک