در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم

واکنش آمریکا به ادعای بلومبرگ درباره غنی‌سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران

کدخبر: ۵۵۶۵۰۲
وزیر امور خارجه آمریکا به سوالی درباره ادعای اخیر شبکه بلومبرگ در زمینه سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران پاسخ داد.
واکنش آمریکا به ادعای بلومبرگ درباره غنی‌سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، امروز در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای‌اش در پاسخ به سوالی درباره این که آیا آمریکا ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تایید می‌کند و در این صورت، اقدامات آمریکا در واکنش به آن چه خواهد بود، گفت: بله من این گزارش را دیده‌ام. با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکایمان در تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] تماس نزدیک داریم.

بلینکن ادامه داد: در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ آن موقع، چیز بیشتری برای گفتن خواهم داشت. اما مسلما این یک موضوع بسیار جدی است.

به گزارش ایسنا، اظهارات بلینکن در پاسخ به این سوال در پی این مطرح می‌شود که شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد که ناظران آژانس انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده را در ایران شناسایی کرده‌اند که کمی کمتر از سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای است.

بلومبرگ افزود: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند.
این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت که آژانس در تلاش است توضیح دهد که چگونه اورانیوم غنی شده ایران به خلوص ۸۴ درصد رسیده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل بهمن ماه جاری در اظهاراتی اعلام کرد که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای نساخته‌ است.

او گفت: از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۹۰ درصد می‌توان برای ساخت سلاح استفاده کرد. ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد و ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای درحالی تکرار می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای، جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

به دنبال مطرح شدن این ادعای بلومبرگ، بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

او با بیان اینکه این یک موضوع عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری چنین موضوعی ندارد، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را با اهداف سیاسی و سیاه‌نمایی دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری‌های مرسوم و عادی است.

او تاکید کرد: آنچه در روند غنی‌سازی حائز اهمیت است محصول و تولید نهایی است که ایران تاکنون برای بالاتر از ۶۰ درصد اقدام نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید