نخستین پس لرزه بزرگ سیاسی زلزله در سوریه؛ سفر بشار اسد به عمان

کدخبر: ۵۵۶۶۷۱
در ادامه پس لرزه های شدید سیاسی زلزله شدید در شمال سوریه، رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه به عمان سفر کرد و در این سفر با سلطان این کشور دیدار کرد.
نخستین پس لرزه بزرگ سیاسی زلزله در سوریه؛ سفر بشار اسد به عمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، وقوع زلزله شدید در شمال سوریه که امتداد زلزله 7.7 ریشتری در جنوب ترکیه بود تا کنون پس لرزه های سیاسی و دیپلماتیک زیادی برای سوریه در پی داشته است. زلزله ای که تا کنون بیش از 47 هزار کشته در ترکیه و سوریه در پی داشته است. شمار قربانیان در سوریه نزدیک به 6هزار است.

این زلزله مصداق عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد برای سوریه بوده است.به طوری که ده ها کشور که برخی پیش از این دشمن سوریه بودند پس از وقوع این زلزله بلافاصله کمک های انسانی را برای کمک به زلزله زدگان سوریه روانه این کشور کردند.

کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج فارس که تا پیش از این از مخالفان  و گروه های مسلح طی بحران سوریه حمایت های مختلف کرده اند در تغییر موضع اقدام به ارسال کمک های انسانی به دمشق کرده و با دولت و ملت سوریه همدردی و همبستگی کردند.

همچنین شماری از مسئولان ارشد کشورهای عربی برای کمک به سوریه به دمشق سفر کردند.

در ادامه این پس لرزه های شدید سیاسی زلزله شدید در شمال سوریه، رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه به عمان سفر کرد و در این سفر با سلطان این کشور دیدار کرد.

منابع خبری سوری شامگاه امروز دوشنبه خبر دادند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عمان سفر کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با انتشار تصاویری از ورود اسد به عمان، گزارش داد که رئیس جمهور سوریه با هیثم بن طارق سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سلطان عمان در جریان این دیدار، جان باختن شمار زیادی از شهروندان سوری در جریان زلزله اخیر را تسلیت گفت و تأکید کرد که این کشور همچنان از دمشق حمایت می‌کند تا بتواند اثرات ناشی از این حادثه و تحریمهای غربی علیه ملت این کشور را پشت سر بگذارد.

167691401105615000

بشار اسد نیز ضمن تشکر از سلطان و ملت عمان به خاطر ابراز همبستگی با ملت سوریه، گفت: تشکر اصلی به خاطر حمایت عمان از سوریه در جریان جنگ تروریستی علیه این کشور است.

در این دیدار طرفین بر افزایش همکاری دوجانبه در همه زمینه‌ها تأکید کردند و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاشها برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کردند.

اسد گفت که عمان همیشه سیاست متوازن خود را حفظ کرده است و منطقه نیز هم اکنون نیاز بیشتری به نقش‌آفرینی این کشور دارد تا روابط بین کشورهای عربی بر اساس احترام متقایب و عدم مداخله در امور داخلی کشورها تقویت شود.

سلطان عمان نیز سوریه را یک کشور برادر دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط این کشور با سایر کشورهای عربی به حالت عادی خود بازگردد.

ساعاتی پیش نیز، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از منابع آگاه خبر داد که اسد صبح امروز عازم عمان شد و قرار است پس از این کشور، به امارات نیز سفر کند.

عمان تنها کشور در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، روابط خود را با دمشق قطع نکرده است. عمان در سال ۲۰۲۰ نیز ترکی محمود البوسعیدی را به عنوان سفیر خود در سوریه معرفی کرد.

همچنین به گزارش فرانس‌پرس، چندین کشور عربی اخیرا پس از سال‌ها قطح رابطه و تحریم تمایل خود را برای نزدیکی مجدد به دولت بشار اسد نشان داده‌اند.

امارات عربی متحده پیش‌تر در همین راستا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرده بود.

ادامه روند بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی؛ بشار اسد بار دیگر با وزیر خارجه امارات دیدار کرد

بشار اسد نیز متعاقب آن در مارس سال گذشته میلادی برای نخستین سفر خود به یک کشور عربی پس از جنگ داخلی در کشورش وارد ابوظبی شد و مورد استقبال محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده قرار گرفت.

در گزارش فرانس‌پرس به نقل از برخی تحلیلگران آمده است که بشار اسد با بهره گیری از احساسات و موج همبستگی بین المللی ناشی از زلزله اخیر به دنبال خروج خود و کشورش از انزوای دیپلماتیک است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر روز هفتم ماه جاری میلادی برای نخستین بار با همتای سوری خود تماس برقرار کرده بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز روز شنبه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ از «اجماع در جهان عرب» بر سر این موضع که «وضعیت موجود» در قبال سوریه (انزوای این کشور) کارساز نیست، سخن به میان آورده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید