تغییر سیاست پکن در جنگ اوکراین؟/ شی به مسکو می رود

کدخبر: ۵۵۶۹۸۲
طی ماه‌های آینده رئیس‌جمهور چین عازم مسکو خواهد شد.
تغییر سیاست پکن در جنگ اوکراین؟/ شی به مسکو می رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده شی جین پینگ، رهبر جمهوری خلق چین در تدارک سفر به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه‌های آینده است.

شی در راه مسکو

به نوشته خبرگزاری الجزیره، این روزنامه روز سه‌شنبه به نقل از افراد آگاه از این برنامه نوشت که نشست شی و پوتین بخشی از تلاش چین برای ایفای نقش فعال‌تر در پایان دادن به جنگ یک ساله و بخشی از فشار برای صلح چند جانبه است. این گزارش می‌افزاید، چین هم‌چنین از این نشست برای تکرار درخواست خود مبنی بر عدم استفاده از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال گفته که مقدمات این سفر در مراحل اولیه قرار دارد و زمان آن نهایی نشده، و افزود که سفر شی ممکن است در ماه آوریل یا اوایل ماه می -زمانی که روسیه پیروزی خود در جنگ جهانی دوم بر آلمان نازی را جشن می گیرد- انجام شود.

اولویت اصلی سیاست خارجه مسکو

وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در حال حاضر در مسکو به سر می برد و قرار است روز چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند.وانگ در یک تور اروپایی، درخواست‌ها برای حل‌وفصل مذاکره برای پایان دادن به جنگ در اوکراین را افزایش داده است.

شی و پوتین آخرین بار در چین طی برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن سال گذشته -تنها چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه- دیدار کردند. آن‌ها در دسامبر گذشته نیز تماس تصویری داشتند. پکن تاکنون اقدامات متجاوزانه روسیه را محکوم نکرده و به تحریم‌های غرب علیه مسکو نپیوسته است، اما خواستار «خویشتن‌داری» شده و تاکید کرده است که اختلافات باید با «وسایل صلح‌آمیز» حل و فصل شوند.

در همین حال، روابط این کشور با ایالات متحده به دلیل مسائلی مانند حقوق بشر در هنگ کنگ و منطقه سین کیانگ و هم‌چنین کشف بالون جاسوسی چینی بر فراز آسمان آمریکا، بدتر شده است. 

وانگ روز سه شنبه در مسکو در دیدار با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت قدرتمند روسیه و از نزدیکان پوتین، بار دیگر بر روابط نزدیک دو کشور تاکید کرد.

وانگ از طریق یک مترجم روسی در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، به پاتروشف گفت: «روابط چین و روسیه به بلوغ رسیده است: این روابط مستحکم هستند و در برابر هر آزمونی در شرایط متغیر بین‌المللی مقاومت خواهند کرد».

در همین حال پاتروشف به وانگ گفت که پکن اولویت اصلی در سیاست خارجی روسیه است و دو کشور باید به یکدیگر بچسبند. پاتروشف گفت: «در چارچوب کارزاری که غرب برای مهار روسیه و چین به راه انداخته، تعمیق بیشتر همکاری و تعامل روسیه و چین در عرصه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است». 

به نوشته وال استریت ژورنال، انتظار می رود وانگ در زمانی که شی در مسکو به سر می برد، درباره سفر شی صحبت کند.کرملین تائید کرده که وانگ ممکن است با پوتین نیز ملاقات کند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید