ماجرای تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی‌ علیه نتانیاهو

کدخبر: ۵۵۷۸۰۱
ده‌ها هزار اسرائیلی در اعتراض به برنامه‌های کابینه راست افراطی برای بازنگری در سیستم حقوقی این رژیم دست به تظاهرات زدند.
ماجرای تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی‌ علیه نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سه روز پس از آن که پارلمان اسرائیل لایحه‌ای را ارائه کرد که قانونگذاران را قادر می‌سازد تا با اکثریت ساده تصمیم دیوان عالی را لغو کنند، ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه در اعتراض به برنامه‌های کابینه راست افراطی برای بازنگری در سیستم حقوقی این رژیم دست به تظاهرات زدند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، تصویب لایحه «لغو دیوان عالی» در رای گیری اولیه در کنست، آخرین گام ائتلاف حاکم بنیامین نتانیاهو در جهت تحقق بخشیدن به بازنگری قضایی است که علی‌رغم درخواست برای گفتگو و اجماع از سوی یهودیان آمریکایی و رئیس جمهور اسرائیل، و اعتراضات توده‌ای هفتگی در حال انجام است. 

معترضان می گویند که علاوه بر تضعیف دادگاه عالی کشور، تغییرات پیشنهادی، ارزش‌های [به اصطلاح] دموکراتیک اسرائیل را تهدید می‌کند و قدرت را در ائتلاف حاکم در پارلمان متمرکز می کند. نتانیاهو و ائتلاف حاکم او بر این باورند که دادگاه عالی برای سال‌های طولانی قدرت کنترل نشده‌ای داشته است.

33A28AZ-preview

به مدت هشت هفته، تظاهرات هفتگی ادامه داشته و بخش بزرگی از اسرائیلی‌ها و شرکت‌های تجاری به آن‌ها پیوسته اند. روز شنبه، تظاهرات اصلی در تل آویو همراه با تظاهرات کوچکتر متعدد در شهرهای دیگر برگزار شد.

معترضان پرچم‌های اسرائیل و پوسترهایی با پیام‌های مختلف علیه اصلاحات قضایی در دست داشتند. در یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «نه به قانون اساسی، نه به دموکراسی». 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید