رئیس سیا: ایران چند هفته با غنی سازی 90 درصدی فاصله دارد/ ایران هنوز برای بمب اتمی تصمیم نگرفته

کدخبر: ۵۵۷۹۷۴
رئیس سیا گفت همکاری نظامی ایران و روسیه به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است.
رئیس سیا: ایران چند هفته با غنی سازی 90 درصدی فاصله دارد/ ایران هنوز برای بمب اتمی تصمیم نگرفته

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه امریکایی سی بی اس گفت برنامه هسته ای ایران با "وضعیت نگران کننده ای" در حال پیشرفت است.

پیام جدید آمریکا به ایران درباره برجام از زبان امیرعبداللهیان

 قبل از این برخی منابع آگاه به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بودند ایران به عمد یا نااگاهانه به غنی سازی 84 درصدی پرداخته است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است تهران بیش از 60 درصد، غنی سازی انجام نداده است.

زمان سفر گروسی به تهران مشخص شد

 این مقام ارشد امریکایی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ایران خیلی جلو آمده است. اگر ایران بخواهد به غنی سازی 90 درصدی برسد تنها چند هفته فاصله دارد. 

اسرائیل و امریکا ایران را به تلاش برای کسب بمب اتمی متهم می کنند اما مقامات ایران بارها گفته اند هدف برنامه هسته ای تهران، تولید انرژی و دیگر مصارف صلح آمیز است.

رئیس سیا: ایران چند هفته با غنی سازی 90 درصدی فاصله دارد / ایران هنوز برای بمب اتمی تصمیم نگرفته
او حرکت رو به جلو در فعالیت های هسته ای ایران را نگران کننده دانست و گفت آمریکا فکر می کند ایران درباره ازسرگیری برنامه نظامی اتمی خود که فکر می کنیم در اواخر سال 2003 تعلیق یا متوقف شد؛ تصمیمی نگرفته باشد.

برنز که قبلا معاون وزیر خارجه آمریکا بود ادامه داد: ایران همچنان از توانایی ساخت بمب اتمی، بسیار دور است. فعالیت های ایران در سطح غنی سازی اورانیوم و سامانه های موشکی قادر به حمل سلاح هسته ای، با وضعیت نگران کننده در حال حرکت به جلو است.
 
قبل از این خبرگزاری بلومبرگ امریکا به نقل از بازرسان آژانس نوشت که آنها آثار اورانیوم غنی شده  84 درصدی در ایران کشف کرده اند که اندکی تا 90 درصد فاصله دارد. ساخت بمب اتمی نیازمند غنی سازی 90 درصدی اورانیوم است.

ایران به طور رسمی و با اطلاع به آژانس، در دو تاسیس نطنز و فردو در حال غنی سازی اورانیوم 60 درصدی است.

نگرانی امریکا از همکاری نظامی ایران - روسیه

ویلیام برنز در مصاحبه روز یکشنبه خود ادامه داد: هم پیمانی میان روسیه و ایران به سرعت در حال توسعه است. این وضعیت بسیار نگران کننده است.

 او تاکید کرد روسیه با سرعت بالایی به سمت خطرناکی در حرکت است. امریکا اطلاع دارد ایرانی ها صدها هواپیمای بدون سرنشین مسلح را به نیروهای روسیه تحویل دادند. روس ها از این پهپادها برای آسیب زدن به شهروندان اوکراین استفاده می کنند.

رئیس سیا ادامه داد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا دلایلی دارد که نشان می دهد روسیه به ایران پیشنهاد کرده به برنامه موشکی تهران کمک کند و حداقل اینکه پیشنهاد کرده در برابر دریافت کمک نظامی از ایران در جنگ اوکراین، به ایران هواپیماهای جنگنده بدهد.

قبل از این هم خبرهایی درباره برنامه ایران برای خرید جنگنده های پیشرفته سوخو 35 از روسیه منتشر شد. برخی منابع ایرانی هم این خبر را تایید کردند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفت: همکاری ایران و روسیه به سرعت بالایی به سمت بسیار خطرناکی پیش می رود. این موضوع، خطرناک است نه فقط برای اوکراینی ها بلکه برای دوستانمان و شرکای ما در سراسر خاورمیانه.

روسیه و جنگ اوکراین

او با اشاره به دیدارش با رئیس سازمان اطلاعات امنیت خارجی روسیه گفت پوتین بسیار مطمئن است که می تواند اوکراین را له کند.
 
 برنز گفت که ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه مطمئن است که در اوکراین، پیروزی نهایی را کسب می کند.

وی به شبکه سی بی اس گفت: "به نظرم پوتین امروز معتقد است که نمی تواند پیروزی فوری را در اوکراین کسب کند اما نمی تواند به خودش اجازه شکست بدهد. در این لحظه، معتقدم پوتین قصد ادامه جنگ را دارد و به خود کاملا مطمئن است.

 ویلیام برنز که قبلا سفیر امریکا در مسکو بود ادامه داد: پوتین جنگ در اوکراین را ادامه می دهد بدون اینکه برای خروج از وضعیت فعلی تلاش کند.

 او گفت که دیدارش با همتای روس در ترکیه تنها برای هشدار درباره استفاده از سلاح هسته ای بود و نه جنگ اوکراین. برنز  همچنین گفت که همتای روسی اش به شدت خود برتر بینی و موضع متکبرانه ای داشت.

 برنز قبلا به عنوان سفیر امریکا در روسیه و اردن فعالیت کرده بود. همچنین او در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه بود.
برنز همچنین گفت چین در حال ارزیابی عواقب حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید