غلامحسین میرزاصالح آسمانی شد

کدخبر: ۵۵۹۷۰۴
اقتصادنیوز: غلامحسین میرزا صالح، پژوهشگر و مترجم نوه میرزا صالح شیرازی در ۷۷ سالگی درگذشت.
غلامحسین میرزاصالح آسمانی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، غلامحسین میرزا صالح، پژوهشگر و مترجم نوه میرزا صالح شیرازی از نخستین دانش‌آموختگان ایرانی در اروپا و ناشر روزنامه کاغذ اخبار، نخستین روزنامه ایران، در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

بازدید شبانه از موزه‌ها فراهم شد

میرزاصالح متولد ۱۳۲۴ در تهران بود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به انجام رساند، و در رشته علوم سیاسی از دانشگاه ملی لیسانس گرفت. سپس به انگلستان رفت و از دانشگاه آکسفورد دانشنامه دکتری علوم سیاسی گرفت، هم‌چنین به اخذ درجه دکتری در رشته ادبیات از دانشگاه لوزان سوئیس نائل آمد. او پس از بازگشت به ایران استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملی شد و از ۱۳۶۰ یکسره به کار تألیف و ترجمه پرداخت. حوزه کار تخصصی او تاریخ قاجاریه و پهلوی بود اما دامنه علاقه‌اش تاریخ، ادبیات و هنر جهانی را هم دربر داشت. پس از انقلاب فرهنگی از ادامه تدریس ایشان جلوگیری شد و در اوایل دهه هفتاد مدتی بازداشت شد و در برنامه هویت هم اعترافاتی از او پخش شد.

میرزاصالح به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط داشت. این استاد و پژوهشگر فقید در زمینه تصحیح و ترجمه منابع پژوهشی تاریخ معاصر ایران پیشگام بود و بسیاری از منابع مهم دوران مشروطه و رضاشاه به همت ایشان به زیور طبع آراسته شده است.

چهار کتاب «سرگذشت ژیل بلاس»، «خاطرات سیاسی قوام السلطنه»، «رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی» و ترجمه کتاب «بچه‌های ژیواگو» از این پژوهشگر و مترجم توسط انتشارات معین عرضه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید