سازمان ملل: گوترش برنامه ای برای سفر به روسیه ندارد

کدخبر: ۵۵۹۹۳۹
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد که اکنون در لهستان به سر می برد، فردا چهارشنبه در کی یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو خواهد کرد.
سازمان ملل: گوترش برنامه ای برای سفر به روسیه ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که قرار است به اوکراین سفر کند، برنامه ای برای سفر به روسیه ندارد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تنها سفر به کی یف را در دستور کار خود دارد.

حق در پاسخ به اینکه آیا گوترش قصد سفر به روسیه را نیز دارد؟ گفت: اطلاع رسانی دیگری برای سفرهای دیگر وجود ندارد.

این سومین سفر گوترش به اوکراین در یک سال گذشته است. دبیرکل سازمان ملل متحد در حال حاضر در لهستان بسر می برد و بعدازظهر پنجشنبه به نیویورک بازخواهد گشت.

گوترش در نشست شورای امنیت به مناسبت نخستین سالگرد جنگ اوکراین در حالیکه غرب همچنان تسلیحات بسیاری برای کی یف ارسال می کند، با بیان اینکه تاکنون صلح هیچ شانسی نداشته است، گفت: اکنون سلاح صحبت می‌کند در حالیکه دیپلماسی و پاسخگویی راه رسیدن به صلح عادلانه و پایدار است.

به گزارش ایرنا، گوترش در نشست شورای امینت در سطح وزیران امور خارجه به مناسبت جنگ اوکراین گفت: حمله روسیه به اوکراین نقض آشکار منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است. این جنگ باعث مرگ، ویرانی و آوارگی گسترده شده است. حملات به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی تلفات و رنج های وحشتناکی را به همراه داشته است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، حدود ۱۷.۶ میلیون نفر - تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین به کمک های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند. این بحران ۳۰ درصد از مشاغل در اوکراین را از بین برده است. بیش از ۸ میلیون آواره اوکراینی در سراسر اروپا ثبت شده است و همچنین تخمین زده می شود که ۵.۴ میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده اند. بیش از نیمی از کودکان اوکراینی مجبور به ترک خانه های خود شده اند. بیش از ۳ هزار مدرسه و دانشگاه در اوکراین آسیب دیده یا ویران شده است. تحصیل میلیون ها دانش آموز مختل شده است.

گوترش تاکید کرد: ما همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوری به توافق برسند و یک منطقه حفاظتی ایمنی و امنیتی هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای زاپورژیژیا ایجاد کنند تا از یک حادثه جدی با عواقب بالقوه فاجعه‌بار جلوگیری شود.

این مقام ارشد سازمان ملل وعده داد: سازمان ملل متحد قاطعانه متعهد است که برای رفع موانع باقیمانده بر سر راه صادرات مواد غذایی و کود روسیه از جمله آمونیاک تلاش کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید